Diplomová práce je zaměřena na problematiku dodržování jednoho ze základních lidských práv, kterým je právo nebýt diskriminován ve svobodném přístupu k plnohodnotnému vzdělání, na základě příslušnosti k národnostní menšině. V diplomové práci je posouzeno zakotvení tohoto práva v mezinárodních právních normách a také v právních normách platných v České republice. Pozornost je zde věnována zejména tomu, zda právní systém České republiky odpovídá právu mezinárodnímu a zda uvedené právo je vnitrostátními právními normami dostatečně hájeno. V práci je dále zhodnocen konkrétní soudní spor, jenž byl veden před Evropským soudem pro lidská práva pro údajnou diskriminaci v přístupu ke vzdělání, ze strany České republiky, z důvodu příslušnosti k národnostní menšině. Součástí práce je i výzkum zaměřený na systém přijímání a zařazování dětí do vzdělávacího procesu, ve kterém je vyhodnoceno, zda je tento systém diskriminační, nebo zda diskriminaci umožňuje.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on an issue of an observance of one of the basic human rights which is the right for no discrimination for belonging to a national minority in connection with a universal access to the adequate education. The work is trying to look at and compare the situation of this right within international law and within the Czech Republic effective law. The attention is mainly concentrated on the problem of a similarity of the Czech legal system with the international one and whether this above mentioned right is enough protected by the domestic law. There is described a real case in this work which was held in front of the European Court of Human Rights concerning alleged discrimination from Czech authorities in access to the education only for national minority reasons. One part of this work is a research which was focused on the system of accepting and putting children to the educational process. The goal of this research was to evaluate if the system discriminates or makes discrimination possible.
discrimination, ethnic, national, minority, xenophobia, racism, education, pedagogy, social, psychology, foreigner, upbringing, international law, human rights, child, children´s law
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku dodržování jednoho ze základních lidských práv, kterým je právo nebýt diskriminován ve svobodném přístupu k plnohodnotnému vzdělání, na základě příslušnosti k národnostní menšině. V diplomové práci je posouzeno zakotvení tohoto práva v mezinárodních právních normách a také v právních normách platných v České republice. Pozornost je zde věnována zejména tomu, zda právní systém České republiky odpovídá právu mezinárodnímu a zda uvedené právo je vnitrostátními právními normami dostatečně hájeno. V práci je dále zhodnocen konkrétní soudní spor, jenž byl veden před Evropským soudem pro lidská práva pro údajnou diskriminaci v přístupu ke vzdělání, ze strany České republiky, z důvodu příslušnosti k národnostní menšině. Součástí práce je i výzkum zaměřený na systém přijímání a zařazování dětí do vzdělávacího procesu, ve kterém je vyhodnoceno, zda je tento systém diskriminační, nebo zda diskriminaci umožňuje.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on an issue of an observance of one of the basic human rights which is the right for no discrimination for belonging to a national minority in connection with a universal access to the adequate education. The work is trying to look at and compare the situation of this right within international law and within the Czech Republic effective law. The attention is mainly concentrated on the problem of a similarity of the Czech legal system with the international one and whether this above mentioned right is enough protected by the domestic law. There is described a real case in this work which was held in front of the European Court of Human Rights concerning alleged discrimination from Czech authorities in access to the education only for national minority reasons. One part of this work is a research which was focused on the system of accepting and putting children to the educational process. The goal of this research was to evaluate if the system discriminates or makes discrimination possible.
discrimination, ethnic, national, minority, xenophobia, racism, education, pedagogy, social, psychology, foreigner, upbringing, international law, human rights, child, children´s law
Zásady pro vypracování
Prozkoumat povahu, obsah a rozsah práva na vzdělání v mezinárodních smlouvách, zejména v Protokolu č. 1 (čl. 2) Evropské úmluvy o lidských právech a základních svobodách z r. 1950 a v Listině základních práv a svobod. Rozebrat právo nebýt diskriminován a zákaz přímé a nepřímé diskriminace ve vzdělávání (případ D.H. a ostatní proti České republice - 2007).
Rozebrat na základě sociologických metod (sběr informací) situaci na některých pražských školách a učinit závěry.
Zásady pro vypracování
Prozkoumat povahu, obsah a rozsah práva na vzdělání v mezinárodních smlouvách, zejména v Protokolu č. 1 (čl. 2) Evropské úmluvy o lidských právech a základních svobodách z r. 1950 a v Listině základních práv a svobod. Rozebrat právo nebýt diskriminován a zákaz přímé a nepřímé diskriminace ve vzdělávání (případ D.H. a ostatní proti České republice - 2007).
Rozebrat na základě sociologických metod (sběr informací) situaci na některých pražských školách a učinit závěry.
Seznam doporučené literatury
R. HODGKIN, P. NEWELL, Implementation Handbook for the Convention on the Rights of the Child, Ženeva, UNICEF, 1998
J, GODDARD (ed.), The Politics of Childhood: International Perspectives, Contemporary DEvelopments, New York, 2005,
A. BŮŽEK, J. MICHALÍK, Informatorium (nejen) o právech dítětte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání, Olomouc, UP, 2000
Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva D. H a ostatní proti České republice, 2007
Nález Ústavního soudu z roku 1999
Seznam doporučené literatury
R. HODGKIN, P. NEWELL, Implementation Handbook for the Convention on the Rights of the Child, Ženeva, UNICEF, 1998
J, GODDARD (ed.), The Politics of Childhood: International Perspectives, Contemporary DEvelopments, New York, 2005,
A. BŮŽEK, J. MICHALÍK, Informatorium (nejen) o právech dítětte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání, Olomouc, UP, 2000
Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva D. H a ostatní proti České republice, 2007
Nález Ústavního soudu z roku 1999
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. prof.Mühlpachr - Jak se nyní nazývají zvláštní a speciální školy - které byly
zrušeny?
- odpověděl dobře
doc.Vízdal - Kdo se ve škole zabývá řešením těchto problémů - pracovní
pozice?
- odpověděl částečně
prof. Jílek - Jak je naplňován Vládní strategie o inkluzivním vzdělávání?
- odpověděl dobře
PhDr. Plšková - Znáte obsah Vládní strategie na ochranu dětí? Zveřejňování
osobních údajů? Jak mají dle nové koncepce MŠMT fungovat PPP? Z jakých
finančních zdrojů je hrazena činnost asistenta pedagoga - je jich dostatek?
- odpověděl částečně
ing. Bargel - Jaká je definice národa?
- odpověděl dobře