Ve své diplomové práci se zabývám problematikou latentní xenofobie a interetnickými vztahy na Těšínsku. Moje práce je rozdělena do dvou částí. V první části se zabývám základními pojmy souvisejícími s problematikou xenofobie. Jedná se o vymezení xenofobie, etnocentrismu a rasismu. Dále se zmiňuji o multikulturalismu, kultuře a v neposlední řadě se věnuji multikulturní výchově. V druhé části se rozbírám výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na vzájemné vztahy obyvatel české a polské národnosti žijících v oblasti Těšínska.
Anotace v angličtině
In my thesis, I deal with latent xenophobia people in Tesinsko. My work is divided into two parts. In the first part, I deal with fundamental concepts related to xenophobia issues. I tis concerned the definition of xenophobia, ethnocentrism and racism. Furthermore, I mention multiculturalism, culture and last but not least I work with multicultural education. The second part provides an analysis of the results of the questionnaire survey, which focused on the interaction between people of the Czech and Polish nationality living in the area of Tesinsko
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou latentní xenofobie a interetnickými vztahy na Těšínsku. Moje práce je rozdělena do dvou částí. V první části se zabývám základními pojmy souvisejícími s problematikou xenofobie. Jedná se o vymezení xenofobie, etnocentrismu a rasismu. Dále se zmiňuji o multikulturalismu, kultuře a v neposlední řadě se věnuji multikulturní výchově. V druhé části se rozbírám výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na vzájemné vztahy obyvatel české a polské národnosti žijících v oblasti Těšínska.
Anotace v angličtině
In my thesis, I deal with latent xenophobia people in Tesinsko. My work is divided into two parts. In the first part, I deal with fundamental concepts related to xenophobia issues. I tis concerned the definition of xenophobia, ethnocentrism and racism. Furthermore, I mention multiculturalism, culture and last but not least I work with multicultural education. The second part provides an analysis of the results of the questionnaire survey, which focused on the interaction between people of the Czech and Polish nationality living in the area of Tesinsko
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím magisterské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
(1)na vysvětlení základních pojmů souvisejících s problematikou xenofobie jako je rasismus, multikulturalismus a multikulturní výchova
(2)na nastínění demografické situace Těšínska a na přiblížení problematických národnostních vztahů mezi polskými a českými obyvateli.
(3)Součástí práce bude dotazník, který bude zaměřen na postoj českého obyvatelstva vůči polskému, na to, zda existuje tolerance mezi oběma národy, zda podporují vzájemné soužití.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím magisterské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
(1)na vysvětlení základních pojmů souvisejících s problematikou xenofobie jako je rasismus, multikulturalismus a multikulturní výchova
(2)na nastínění demografické situace Těšínska a na přiblížení problematických národnostních vztahů mezi polskými a českými obyvateli.
(3)Součástí práce bude dotazník, který bude zaměřen na postoj českého obyvatelstva vůči polskému, na to, zda existuje tolerance mezi oběma národy, zda podporují vzájemné soužití.
Seznam doporučené literatury
Machalová, T. a kol., Lidská práva proti rasismu, Brno 2001, 263 s., ISBN 80-7239-099-6
Sborník, Nadace pro svobodu slova, Česká xenofobie, Votobia, Praha 1998, 180 s., ISBN 80-7220-044-5
Sborník referátu z mezinárodní vědecké konference konané dne 4.10.2001 v Českém Těšíně, Minulost a současnost národnostních menšin na Tešínsku, Pedagogické centrum pro polské národnostní školství, Český Těšín 2001, 199 s., ISBN 80-238-8051-9
Šišková T., Výchova k toleranci a proti rasismu, Praha: Portál 1998, 203 s, ISBN 80-7178-285-8
Švec, Š., Základné pojmy v pedagogike a andragogike: (s anglicko-slovenským slovníkom termínov s definíciami a s registrom ich slovensko-anglických ekvivalentov), 2. rozš. a dopl. vyd., Bratislava: IRIS, 2002, 318 s., ISBN 80-89018-31-9
Tesař, F., Etnické konflikty, 1.vyd., Praha: Portál, 2007, 251s. ISBN 978-80-7367-097-9
Další literatura bude obsažena v Projektu magisterské práce a průběžně doplňována během práce na textu.
Seznam doporučené literatury
Machalová, T. a kol., Lidská práva proti rasismu, Brno 2001, 263 s., ISBN 80-7239-099-6
Sborník, Nadace pro svobodu slova, Česká xenofobie, Votobia, Praha 1998, 180 s., ISBN 80-7220-044-5
Sborník referátu z mezinárodní vědecké konference konané dne 4.10.2001 v Českém Těšíně, Minulost a současnost národnostních menšin na Tešínsku, Pedagogické centrum pro polské národnostní školství, Český Těšín 2001, 199 s., ISBN 80-238-8051-9
Šišková T., Výchova k toleranci a proti rasismu, Praha: Portál 1998, 203 s, ISBN 80-7178-285-8
Švec, Š., Základné pojmy v pedagogike a andragogike: (s anglicko-slovenským slovníkom termínov s definíciami a s registrom ich slovensko-anglických ekvivalentov), 2. rozš. a dopl. vyd., Bratislava: IRIS, 2002, 318 s., ISBN 80-89018-31-9
Tesař, F., Etnické konflikty, 1.vyd., Praha: Portál, 2007, 251s. ISBN 978-80-7367-097-9
Další literatura bude obsažena v Projektu magisterské práce a průběžně doplňována během práce na textu.