Práce je zaměřena na problematiku šikany u školní mládeže. Je členěna do dvou částí. V prvé, teoretické, jsou uvedeny definice základních pojmů, je zmapován výskyt šikany v ČR. V krátkosti jsou uvedeny organizace angažující se v dané problematice
Druhá, empirická část, je zahájena rozhovorem s Dr. Michalem Kolářem, předním českým etopedem. Následně jsou na příkladech dvou konkrétních případů konfrontovány přístupy a postoje hlavních zúčastněných stran a institucí.
Poslední část je zaměřena na rodiče a jejich děti, jejich orientaci v problematice. V závěru práce jsou prezentována možná řešení ke snížení výskytu šikany a zkvalitnění přístupu ze strany kompetentních osob.
Anotace v angličtině
This study is focused on problems of vexation among school children. It consists of two parts. In the first theoretical part there are definitions of basic conception of vexation and the map of its occurrence in the Czech republic. In short there are named organizations whitch are commited in these problems.
The second empirical part starts with an interview with Dr. Michal Kolář the famous Czech etoped. Afterwards there is a confrontation of two real examples and the approach of main participant sides and institutions.
The last part is focused on parents and their children and their orientation in these problems. In the conclusion of this study there are presented possible methods of solution how to reduce the occurrance of vexation and how to improve the quality of approach of qualified persons.
Klíčová slova
šikana, agresivita, školní mládež, násilí, prevence,
Klíčová slova v angličtině
vexation, aggression, school children, volence, prevention
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na problematiku šikany u školní mládeže. Je členěna do dvou částí. V prvé, teoretické, jsou uvedeny definice základních pojmů, je zmapován výskyt šikany v ČR. V krátkosti jsou uvedeny organizace angažující se v dané problematice
Druhá, empirická část, je zahájena rozhovorem s Dr. Michalem Kolářem, předním českým etopedem. Následně jsou na příkladech dvou konkrétních případů konfrontovány přístupy a postoje hlavních zúčastněných stran a institucí.
Poslední část je zaměřena na rodiče a jejich děti, jejich orientaci v problematice. V závěru práce jsou prezentována možná řešení ke snížení výskytu šikany a zkvalitnění přístupu ze strany kompetentních osob.
Anotace v angličtině
This study is focused on problems of vexation among school children. It consists of two parts. In the first theoretical part there are definitions of basic conception of vexation and the map of its occurrence in the Czech republic. In short there are named organizations whitch are commited in these problems.
The second empirical part starts with an interview with Dr. Michal Kolář the famous Czech etoped. Afterwards there is a confrontation of two real examples and the approach of main participant sides and institutions.
The last part is focused on parents and their children and their orientation in these problems. In the conclusion of this study there are presented possible methods of solution how to reduce the occurrance of vexation and how to improve the quality of approach of qualified persons.
Klíčová slova
šikana, agresivita, školní mládež, násilí, prevence,
Klíčová slova v angličtině
vexation, aggression, school children, volence, prevention
Zásady pro vypracování
Práce bude zamřena na projevy agrese a šikany u školní mládeže. V teoretické části bude objasněn význam jednotlivých pojmů, bude zdokumentován dosavadní vývoj a tendence v ČR, možnosti preventivního působení, dopady pro agresora a oběť z pohledu sociálního, výchovného a trestního
V praktické části bude formou analýzy konkrétních případů mapována oblast regionu Rakovník a okolí. Mimo popisu a výkladu autora, bude formou rozhovoru poskytnut prostor pro vyjádření kompetentních orgánů (OSPOD, PPP, ZŠ, PČR). Rovněž je předpoklad, že samotná práce bude obsahovat i sondu do myšlení dětí, jejich právního vědomí, hodnotového žebříčku. Tyto informace budou zjišťovány dotazníky.
Zásady pro vypracování
Práce bude zamřena na projevy agrese a šikany u školní mládeže. V teoretické části bude objasněn význam jednotlivých pojmů, bude zdokumentován dosavadní vývoj a tendence v ČR, možnosti preventivního působení, dopady pro agresora a oběť z pohledu sociálního, výchovného a trestního
V praktické části bude formou analýzy konkrétních případů mapována oblast regionu Rakovník a okolí. Mimo popisu a výkladu autora, bude formou rozhovoru poskytnut prostor pro vyjádření kompetentních orgánů (OSPOD, PPP, ZŠ, PČR). Rovněž je předpoklad, že samotná práce bude obsahovat i sondu do myšlení dětí, jejich právního vědomí, hodnotového žebříčku. Tyto informace budou zjišťovány dotazníky.
Seznam doporučené literatury
Bolest Šikanování, Michal Kolář, Portál, ISBN : 80-7367-014-3
Agresivita dětí, Edwige Antier, Portál, ISBN : 80-7178-808-2
Po dobrém, nebo po zlém, Zdeněk Matějček, Portál, ISBN : 978-80-7367-270-6
Člověk, výchova, prostředí, Blahoslav Kraus,Paido, ISBN : 80-7315-004-2
Úvod do etopedie, Věra Vojtová, Paido, ISBN : 978-80-7315-166-9
Seznam doporučené literatury
Bolest Šikanování, Michal Kolář, Portál, ISBN : 80-7367-014-3
Agresivita dětí, Edwige Antier, Portál, ISBN : 80-7178-808-2
Po dobrém, nebo po zlém, Zdeněk Matějček, Portál, ISBN : 978-80-7367-270-6
Člověk, výchova, prostředí, Blahoslav Kraus,Paido, ISBN : 80-7315-004-2
Úvod do etopedie, Věra Vojtová, Paido, ISBN : 978-80-7315-166-9