Diplomová práce je zaměřena na postoje dětí k návykovým látkám nealkoholové toxikomanie, kterou lze označit za sociálně patologický jev, jenž dosáhl globálních rozměrů. Cílem diplomové práce je problém zprůhlednit a poukázat na něj jako na nežádoucí společenský fenomén a zmapovat postoje dětí k drogové problematice. Diplomová práce má empirický charakter. K tomuto účelu byla použita analýza literárních a odborných pramenů, dotazníková metoda.
Anotace v angličtině
My thesis concerns the children´s attitude to nonalcoholic addiction which is a social pathological event representing a global problem all over the world. Its goal is to explain this problem and point out to it as an undesirable social phenomenom and to reveal children´s attitude to drug abuse matter. The character of the thesis is empirical and for this purpose the analysis of literary and scientific sources have been used as well as the method of questionnaire.
Klíčová slova
Děti, postoje, návykové látky, sociálně patologický jev, rodinné a školní prostředí, vrstevnické party, výchovně vzdělávací proces, volnočasové aktivity, masmédia, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Children, attitudes, addictive substances, social pathological event, family and school environment, teenager groups, educational process, free time activities, massmedia, prevention.
Rozsah průvodní práce
150 s., 10 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na postoje dětí k návykovým látkám nealkoholové toxikomanie, kterou lze označit za sociálně patologický jev, jenž dosáhl globálních rozměrů. Cílem diplomové práce je problém zprůhlednit a poukázat na něj jako na nežádoucí společenský fenomén a zmapovat postoje dětí k drogové problematice. Diplomová práce má empirický charakter. K tomuto účelu byla použita analýza literárních a odborných pramenů, dotazníková metoda.
Anotace v angličtině
My thesis concerns the children´s attitude to nonalcoholic addiction which is a social pathological event representing a global problem all over the world. Its goal is to explain this problem and point out to it as an undesirable social phenomenom and to reveal children´s attitude to drug abuse matter. The character of the thesis is empirical and for this purpose the analysis of literary and scientific sources have been used as well as the method of questionnaire.
Klíčová slova
Děti, postoje, návykové látky, sociálně patologický jev, rodinné a školní prostředí, vrstevnické party, výchovně vzdělávací proces, volnočasové aktivity, masmédia, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Children, attitudes, addictive substances, social pathological event, family and school environment, teenager groups, educational process, free time activities, massmedia, prevention.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je zmapování postojů mládeže k návykovým látkám. Drogy jsou celospolečenský fenomén naší doby po celém světě nejen u dospělých jedinců, ale co je alarmující, taktéž u mládeže, proto mne tato problematika zaujala jako téma mé DP. Práce je rozdělena do dvou základních částí: část popisná a empirická.
Při zpracování popisná části budou využity poznatky získané studiem odborné literatury, dokumentací (články z odborných časopisů, internetové statě a jiné prameny) a provedena jejich analýza.
V empirické části při sběru dat použiji dotazníkovou metodu. Dotazník je vlastní konstrukce, který bude obsahovat odpovědi na předem stanovené pracovní hypotézy.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je zmapování postojů mládeže k návykovým látkám. Drogy jsou celospolečenský fenomén naší doby po celém světě nejen u dospělých jedinců, ale co je alarmující, taktéž u mládeže, proto mne tato problematika zaujala jako téma mé DP. Práce je rozdělena do dvou základních částí: část popisná a empirická.
Při zpracování popisná části budou využity poznatky získané studiem odborné literatury, dokumentací (články z odborných časopisů, internetové statě a jiné prameny) a provedena jejich analýza.
V empirické části při sběru dat použiji dotazníkovou metodu. Dotazník je vlastní konstrukce, který bude obsahovat odpovědi na předem stanovené pracovní hypotézy.
Seznam doporučené literatury
1) DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
2) ESCOHOTADO, A. Stručné dějiny drog. 632. publikace, Praha: Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-512-8.
3) GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. 34. publikace, Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
4) GEIST, B. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000. ISBN 80-86226-07-7.
5) GILLNEROVÁ, I., et al. Slovník základních pojmů z psychologie. 1. vyd. Praha: Nakladatelství učebnic Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2.
6) KALINA, K., a kol. Drogy a drogové závislosti 1. Mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
7) KALINA, K., a kol. Drogy a drogové závislosti 2. Mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
8) KOHOUTEK, R. Sociální psychologie. vyd. Brno: IMS Brno, 2004. ISBN neuv.
9) KRAUS, B., et al. Člověk ? prostředí ? výchova. K otázkám sociální pedagogiky. vyd. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
10) NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0.
11) NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0690-7.
12) PRŮCHA, J., a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-772-8.
13) ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. 65. publikace, Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
14) SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
Další literatura bude doplněna v průběhu zpracování diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1) DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
2) ESCOHOTADO, A. Stručné dějiny drog. 632. publikace, Praha: Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-512-8.
3) GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. 34. publikace, Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
4) GEIST, B. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000. ISBN 80-86226-07-7.
5) GILLNEROVÁ, I., et al. Slovník základních pojmů z psychologie. 1. vyd. Praha: Nakladatelství učebnic Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2.
6) KALINA, K., a kol. Drogy a drogové závislosti 1. Mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
7) KALINA, K., a kol. Drogy a drogové závislosti 2. Mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
8) KOHOUTEK, R. Sociální psychologie. vyd. Brno: IMS Brno, 2004. ISBN neuv.
9) KRAUS, B., et al. Člověk ? prostředí ? výchova. K otázkám sociální pedagogiky. vyd. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
10) NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0.
11) NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0690-7.
12) PRŮCHA, J., a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-772-8.
13) ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. 65. publikace, Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
14) SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
Další literatura bude doplněna v průběhu zpracování diplomové práce.