- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Podstata a význam multikulturní výchovy a možnosti jejího uplatnění ve výchovně vzdělávacím procesu na základní škole
Hlavní téma v angličtině
Substance and signification of multicultular education and possibilities of their utilization in upbringing during the teaching process at primary schools.
Název dle studenta
Podstata a význam multikulturní výchovy a možnosti jejího uplatnění ve výchovně vzdělávacím procesu na základní škole.
KOŽÍŠEK, Luboš. Podstata a význam multikulturní výchovy a možnosti jejího uplatnění ve výchově vzdělávacím procesu na základní škole.
Brno: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Institut mezioborových studií Brno, 2010, 90 s.
Diplomová práce na téma ?Podstata a význam multikulturní výchovy a možnosti jejího využití ve výchovně vzdělávacím procesu na základní škole? je určena především těm, kteří projevují vážný zájem o výuku multikulturní výchovy na základní škole, měla by sloužit jako jednoduchá příručka, která stručně charakterizuje současné pojetí multikulturní výchovy a dále slouží zejména pro utvoření si představy o tom, v čem multikulturní výchova velmi obrazně řečeno spočívá.
Práce je členěna do různých tématických okruhů. Obsahuje text o definičním vymezení multikulturní výchovy, zabývá se myšlenkami multikulturalismu, velmi stručně hovoří o historii národnostních menšin na území České republiky. Vzhledem k využití diplomové práce i po praktické stránce jsou v diplomové práci stručně rozpracovány současné metody, pilíře a pojmy multikulturní výchovy. Samostatnou kapitolu diplomové práce pak tvoří stať o multikulturní výchově v základním vzdělávání, v jejímž závěru se také zabývá otázkou vzdělávání cizinců na českých základních školách.
Anotace v angličtině
KOŽÍŠEK, Luboš. Substance and signification of multicultular education and possibilities of their utilization in upbringing during the teaching process at primary schools.
Brno: Tomáš Baťa University in Zlín, Institute of Interdepartmental Studies, Brno 2010, 90 s.
The dissertation work subjected in the theme Substance and signification of multicultular education and possibilities of their utilization in upbringing during the teaching process at primary schools, is estimated particularly to persons interested in displaying serious interest on education of multicultural teaching at primary schools, and should perform as a simple manual characterizing the temporary conception of multicultural education a serves additional particularly to form a picture of an image about that, what is meant as a multicultural object.
The work is separated into various thematic sections. It contains texts dedicated to delimitation the thoughts of multiculturalism, and also very shortly dealings with the history relating national minorities on the territory of the Czech Republic. In use the exploitation of the dissertation work also in the practical respect, in the work are elaborated temporary methods, supports and definitions of multicultural education. An individual chapter of the dissertation work creates an essay dealing with multicultural education, in its ending is also discussed the question of education of foreigners at Czech primary schools.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, multikulturalismus, metody multikulturní výchovy, vzdělávání na základních školách, žák, cizinec, sociokulturní skupina.
Klíčová slova v angličtině
Multicultural education, multiculturalism, methods of multicultural education, learning at primary schools, scholar, foreigner, sociocultural group.
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
KOŽÍŠEK, Luboš. Podstata a význam multikulturní výchovy a možnosti jejího uplatnění ve výchově vzdělávacím procesu na základní škole.
Brno: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Institut mezioborových studií Brno, 2010, 90 s.
Diplomová práce na téma ?Podstata a význam multikulturní výchovy a možnosti jejího využití ve výchovně vzdělávacím procesu na základní škole? je určena především těm, kteří projevují vážný zájem o výuku multikulturní výchovy na základní škole, měla by sloužit jako jednoduchá příručka, která stručně charakterizuje současné pojetí multikulturní výchovy a dále slouží zejména pro utvoření si představy o tom, v čem multikulturní výchova velmi obrazně řečeno spočívá.
Práce je členěna do různých tématických okruhů. Obsahuje text o definičním vymezení multikulturní výchovy, zabývá se myšlenkami multikulturalismu, velmi stručně hovoří o historii národnostních menšin na území České republiky. Vzhledem k využití diplomové práce i po praktické stránce jsou v diplomové práci stručně rozpracovány současné metody, pilíře a pojmy multikulturní výchovy. Samostatnou kapitolu diplomové práce pak tvoří stať o multikulturní výchově v základním vzdělávání, v jejímž závěru se také zabývá otázkou vzdělávání cizinců na českých základních školách.
Anotace v angličtině
KOŽÍŠEK, Luboš. Substance and signification of multicultular education and possibilities of their utilization in upbringing during the teaching process at primary schools.
Brno: Tomáš Baťa University in Zlín, Institute of Interdepartmental Studies, Brno 2010, 90 s.
The dissertation work subjected in the theme Substance and signification of multicultular education and possibilities of their utilization in upbringing during the teaching process at primary schools, is estimated particularly to persons interested in displaying serious interest on education of multicultural teaching at primary schools, and should perform as a simple manual characterizing the temporary conception of multicultural education a serves additional particularly to form a picture of an image about that, what is meant as a multicultural object.
The work is separated into various thematic sections. It contains texts dedicated to delimitation the thoughts of multiculturalism, and also very shortly dealings with the history relating national minorities on the territory of the Czech Republic. In use the exploitation of the dissertation work also in the practical respect, in the work are elaborated temporary methods, supports and definitions of multicultural education. An individual chapter of the dissertation work creates an essay dealing with multicultural education, in its ending is also discussed the question of education of foreigners at Czech primary schools.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, multikulturalismus, metody multikulturní výchovy, vzdělávání na základních školách, žák, cizinec, sociokulturní skupina.
Klíčová slova v angličtině
Multicultural education, multiculturalism, methods of multicultural education, learning at primary schools, scholar, foreigner, sociocultural group.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce:
Objasnit a popsat termín multikulturní výchova, nalézt její základní principy a to především za pomoci literárních pramenů i praktických doložení. Stanovit kompetence učitele uplatňujícího zásady multikulturní výchovy. Analyzovat výchovně vzdělávací proces probíhající na základních školách a zaměřit se na nalezení prostoru pro praktické uplatnění poznatků spjatých s multikulturní výchovou.
Práce bude členěna na části, přičemž v nejobecnější rovině lze hovořit o úvodu, teoretické části a praktické části.
Teoretická část:
Bude zahrnovat deskripci a objasnění pojmu multikulturní výchova. V teoretické rovině rozpracuje možnosti a způsoby využití multikulturní výchovy na ZŠ. Bude obsahovat pokus o teoretické zdůvodnění užití principů této výchovy na ZŠ. Popíše kompetence pedagoga a definuje jeho možnosti uplatňovat ve výuce multikulturní výchovu. V této části diplomové práce je nezbytná opora o literární prameny.
Praktická část:
Zaměří se na stávající výzkumné projekty z oblasti problematiky interkulturního vzdělávání a výchovy, které se uskutečňují či uskutečnily na základních školách. Půjde o sestavení stručného vyhodnocení těchto projektů a určení možností dalšího využití v praxi.
Stěžejní součástí praktické části DP bude empirické šetření, jež bude tematicky souviset s multikulturní výchovou. Výzkum bude zaměřen na zjištění stavu povědomí pedagogů o multikulturní výchově a dále bude směřovat ke zjištění, zda je multikulturní výchova a vzdělávání pedagogickými pracovníky skutečně uplatňována v průběhu výchovně vzdělávacího procesu na ZŠ (ve výuce a ve výchovném působení učitele na žáky). Ve výzkumu budou použity metody dotazníkové, metoda rozhovoru a popř. pozorování.
Diplomová práce bude obsahovat též závěr a anotaci.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce:
Objasnit a popsat termín multikulturní výchova, nalézt její základní principy a to především za pomoci literárních pramenů i praktických doložení. Stanovit kompetence učitele uplatňujícího zásady multikulturní výchovy. Analyzovat výchovně vzdělávací proces probíhající na základních školách a zaměřit se na nalezení prostoru pro praktické uplatnění poznatků spjatých s multikulturní výchovou.
Práce bude členěna na části, přičemž v nejobecnější rovině lze hovořit o úvodu, teoretické části a praktické části.
Teoretická část:
Bude zahrnovat deskripci a objasnění pojmu multikulturní výchova. V teoretické rovině rozpracuje možnosti a způsoby využití multikulturní výchovy na ZŠ. Bude obsahovat pokus o teoretické zdůvodnění užití principů této výchovy na ZŠ. Popíše kompetence pedagoga a definuje jeho možnosti uplatňovat ve výuce multikulturní výchovu. V této části diplomové práce je nezbytná opora o literární prameny.
Praktická část:
Zaměří se na stávající výzkumné projekty z oblasti problematiky interkulturního vzdělávání a výchovy, které se uskutečňují či uskutečnily na základních školách. Půjde o sestavení stručného vyhodnocení těchto projektů a určení možností dalšího využití v praxi.
Stěžejní součástí praktické části DP bude empirické šetření, jež bude tematicky souviset s multikulturní výchovou. Výzkum bude zaměřen na zjištění stavu povědomí pedagogů o multikulturní výchově a dále bude směřovat ke zjištění, zda je multikulturní výchova a vzdělávání pedagogickými pracovníky skutečně uplatňována v průběhu výchovně vzdělávacího procesu na ZŠ (ve výuce a ve výchovném působení učitele na žáky). Ve výzkumu budou použity metody dotazníkové, metoda rozhovoru a popř. pozorování.
Diplomová práce bude obsahovat též závěr a anotaci.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA J., Multikulturní výchova, 1. vyd. Praha, ISV, 2001, 211 s.
PRŮCHA J., Interkulturní psychologie, 2. roz. vyd., Praha, Portál, 2007, 220 s.
Kultúra a multikultúrna výchova, 1. vyd. Bratislava, IRIS, 1999, 347 s.
Reforma multikulturního vzdělávání, Praha, Partners Czech, 2003, 76 s.
Evropská dimenze ve vzdělání na našich školách, 1. vyd. Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2000, 242 s.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA J., Multikulturní výchova, 1. vyd. Praha, ISV, 2001, 211 s.
PRŮCHA J., Interkulturní psychologie, 2. roz. vyd., Praha, Portál, 2007, 220 s.
Kultúra a multikultúrna výchova, 1. vyd. Bratislava, IRIS, 1999, 347 s.
Reforma multikulturního vzdělávání, Praha, Partners Czech, 2003, 76 s.
Evropská dimenze ve vzdělání na našich školách, 1. vyd. Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2000, 242 s.