V diplomové práci je řešeno téma"Možnosti prevence sociálně patologických jevů u dětí s hyperkinetickou poruchou".
V teoretické práci se zaměřujeme na objasnění problematiky hyperkinetické poruchy (ADHDú v dětství a adolescenci. V další části práce se zabýváme možnou souvislostí hyperkinetické poruchy a sociálně patologickými jevy. Zabýváme se konkrétními projevy hyperkinetické poruchy u dětí a adolescentů.Věnujeme se problematice symtomatologie, dále diagnostice, intervenci, terapii těchto problémů u dětí a adolescentů. Dále se jako klíčovým tématem zabýváme možnostmi prevence sociálně patologických jevů právě u jedinců s hyperkinetickou poruchou, jak u nás tak i ve srovnání se zahraničím.
Toto téma je v praktické části podpořeno případovou studií klienta, u něhož byla diagnostikována hyperkinetická porucha a, který měl současně zkušenost se sociálně patologickými jevy - kouření, alkohol, drogy.
V závěru jsou uveřejněny výsledky teoretické a praktické části práce, zamyšlení nad těmito výsledky a je nastíněna možnost dalšího využití těchto výsledků v rámci daného tématu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic "Possibilities of prevention of socially pathological phenomena at children with hyperkinetic disorder."
In theoretical work we aim to clarify issues of Hyperkinetic disorder (ADHD) at childhood and adolescence. In another part of the work we deal with possible connections between Hyperkinetic disorder and socio-pathological phenomena. We discuss manifestations of Hyperkinetic disorder at children and adolescents. We deal with issues of symtomatology, the diagnosis, intervention, treatment of these problems at children and adolescents. Furthermore, as a key issue discussed possibilities of prevention of socially pathological phenomena precisely at subjects with hyperkinetic disorder, both here and in comparison with other countries.
This topic is in part supported by practical case study of clients, which has been diagnosed with hyperkinetic disorder and who also had experience with socially pathological phenomena - smoking, alcohol, drugs.
At the end of the published results of theoretical and practical work, thinking about these results and outlined the possibility of further use of these results within a given topic.
Klíčová slova
hyperkinetická porucha, ADHD, poruchy chování, sociálně patologické jevy, dítě, adolescent, etiologie, symptomatologie, diagnostika, terapie, možnosti prevece, klient, pacient
V diplomové práci je řešeno téma"Možnosti prevence sociálně patologických jevů u dětí s hyperkinetickou poruchou".
V teoretické práci se zaměřujeme na objasnění problematiky hyperkinetické poruchy (ADHDú v dětství a adolescenci. V další části práce se zabýváme možnou souvislostí hyperkinetické poruchy a sociálně patologickými jevy. Zabýváme se konkrétními projevy hyperkinetické poruchy u dětí a adolescentů.Věnujeme se problematice symtomatologie, dále diagnostice, intervenci, terapii těchto problémů u dětí a adolescentů. Dále se jako klíčovým tématem zabýváme možnostmi prevence sociálně patologických jevů právě u jedinců s hyperkinetickou poruchou, jak u nás tak i ve srovnání se zahraničím.
Toto téma je v praktické části podpořeno případovou studií klienta, u něhož byla diagnostikována hyperkinetická porucha a, který měl současně zkušenost se sociálně patologickými jevy - kouření, alkohol, drogy.
V závěru jsou uveřejněny výsledky teoretické a praktické části práce, zamyšlení nad těmito výsledky a je nastíněna možnost dalšího využití těchto výsledků v rámci daného tématu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic "Possibilities of prevention of socially pathological phenomena at children with hyperkinetic disorder."
In theoretical work we aim to clarify issues of Hyperkinetic disorder (ADHD) at childhood and adolescence. In another part of the work we deal with possible connections between Hyperkinetic disorder and socio-pathological phenomena. We discuss manifestations of Hyperkinetic disorder at children and adolescents. We deal with issues of symtomatology, the diagnosis, intervention, treatment of these problems at children and adolescents. Furthermore, as a key issue discussed possibilities of prevention of socially pathological phenomena precisely at subjects with hyperkinetic disorder, both here and in comparison with other countries.
This topic is in part supported by practical case study of clients, which has been diagnosed with hyperkinetic disorder and who also had experience with socially pathological phenomena - smoking, alcohol, drugs.
At the end of the published results of theoretical and practical work, thinking about these results and outlined the possibility of further use of these results within a given topic.
Klíčová slova
hyperkinetická porucha, ADHD, poruchy chování, sociálně patologické jevy, dítě, adolescent, etiologie, symptomatologie, diagnostika, terapie, možnosti prevece, klient, pacient
1. Teoretická příprava odborné literatury
2.Stanovení problému
3.Vytvoření osnovy práce - úvod
4.Stanovení problému teoretické části práce
5.Stanovení cíle šetření - praktické části práce
6. Stanovení hypotéz
7.Výsledky šetření
8. Diskuze a závěr
9. Shrnutí
10. Závěr práce
V diplomové práci se budu zabývat problematikou projevů hyperkinetické poruchy v dětství a adolescenci a možnostmi prevence sociálně patologických jevů, které tato porucha může způsobovat či ovlivňovat.
Domnívám se, že toto téma je značně obsahově obsáhlé, proto bych jej chtěla pojmout zvláště z hlediska psychologického, avšak profil problémů u dětí s hyperkinetickou poruchou se také promítá do oblasti sociální a pedagogické, jež mají úzkou souvislost se studiem sociální pedagogiky. Zaměřila bych se zvláště na problematiku z hlediska možností prevence sociálně patologických jevů.
Hyperkinetická porucha chování u dětí, dnes v anglosaské literatuře spojena s pojmy: poruchy aktivity a pozornosti s hyperaktivitou, poruchy aktivity a pozornosti bez syndromu hyperaktivity,
dále (ADHD, ADD) se u dětí v dnešní době promítá velmi často, nejen do jejich každodenního života v rodině, ale i do pobytu a výsledků ve škole. Tyto děti často bývají znevýhodněné v emocionální i sociální oblasti, vzhledem k zvláštnostem jejich celkového projevu, zvláště pak chování.
Hodlám se zabývat etiologií tohoto problému, diagnostikou a typem narušení chování u dětí - poruchou chování, promítnutím psychických aspektů chování u dětí s touto poruchou v rodinném prostředí, ve škole i do dalších oblastí jejich života. Dále se zaměřím na možnosti kompenzace a terapie u daných jedinců s celkovou prognózou jejich vývoje. V neposlední řadě bych se chtěla zabývat možnostmi prevence sociálně patologických jevů vyskytujících se v souvislosti s touto poruchou chování.
Vzhledem k tomu, že tato oblast je v dnešní době velmi diskutovanou, zvláště v souvislosti se začleněním těchto dětí ve školním prostředí i kolektivu, spatřuji význam tohoto tématu v souvislosti výchovně - pedagogické i v oblasti prevece sociálně patologických jevů.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická příprava odborné literatury
2.Stanovení problému
3.Vytvoření osnovy práce - úvod
4.Stanovení problému teoretické části práce
5.Stanovení cíle šetření - praktické části práce
6. Stanovení hypotéz
7.Výsledky šetření
8. Diskuze a závěr
9. Shrnutí
10. Závěr práce
V diplomové práci se budu zabývat problematikou projevů hyperkinetické poruchy v dětství a adolescenci a možnostmi prevence sociálně patologických jevů, které tato porucha může způsobovat či ovlivňovat.
Domnívám se, že toto téma je značně obsahově obsáhlé, proto bych jej chtěla pojmout zvláště z hlediska psychologického, avšak profil problémů u dětí s hyperkinetickou poruchou se také promítá do oblasti sociální a pedagogické, jež mají úzkou souvislost se studiem sociální pedagogiky. Zaměřila bych se zvláště na problematiku z hlediska možností prevence sociálně patologických jevů.
Hyperkinetická porucha chování u dětí, dnes v anglosaské literatuře spojena s pojmy: poruchy aktivity a pozornosti s hyperaktivitou, poruchy aktivity a pozornosti bez syndromu hyperaktivity,
dále (ADHD, ADD) se u dětí v dnešní době promítá velmi často, nejen do jejich každodenního života v rodině, ale i do pobytu a výsledků ve škole. Tyto děti často bývají znevýhodněné v emocionální i sociální oblasti, vzhledem k zvláštnostem jejich celkového projevu, zvláště pak chování.
Hodlám se zabývat etiologií tohoto problému, diagnostikou a typem narušení chování u dětí - poruchou chování, promítnutím psychických aspektů chování u dětí s touto poruchou v rodinném prostředí, ve škole i do dalších oblastí jejich života. Dále se zaměřím na možnosti kompenzace a terapie u daných jedinců s celkovou prognózou jejich vývoje. V neposlední řadě bych se chtěla zabývat možnostmi prevence sociálně patologických jevů vyskytujících se v souvislosti s touto poruchou chování.
Vzhledem k tomu, že tato oblast je v dnešní době velmi diskutovanou, zvláště v souvislosti se začleněním těchto dětí ve školním prostředí i kolektivu, spatřuji význam tohoto tématu v souvislosti výchovně - pedagogické i v oblasti prevece sociálně patologických jevů.
Seznam doporučené literatury
1. HALLOWELL, E.D., Poruchy pozornosti v dětství i dospělosti, Praha 2007,1.vyd.,306 s., ISBN 978-80-7255-154-5
2. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD především pro učitele a vychovatele. 4. vyd. Praha: D&H, 2000, ISBN- neuvedeno
3. KOŠČ, L. Patopsychológia učenia a jej neuropsychologické základy. Bratislava: SPN, 1987, ISBN- neuvedeno
4. KUCHARSKÁ, A. (ED.). Specifické poruchy učení a chování. Sborníky 1994-2000. Praha: Portál. ISSN 1211-670X.
5. LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2000, 409 s. ISBN 80-7178-381-1
6. LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace a relaxace dětí ve škole.
Portál, 1999.,ISBN 80-7178-205-X.
7. MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-105-66.
8. MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? 5vyd. Praha: Portál 2000,
109 s. ISBN 80-7178-486-9
9. MICHEL, G. F., MOOREOVÁ, C.L. Psychobiologie. Praha: Portál, 1999.,
ISBN 80-7178-116-9.
10. POKORNÁ, V. Teorie a náprava specifických poruch učení a chování.
3. rozš. a uprav. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-151-7
11. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Portál, 1999.
ISBN 80-7178-287-4
12. VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
ISBN 80-7178-545-8
13. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001, ISBN - neuvedeno
14. Česká Psychologie, ročník 2007, číslo 17 , str. 34, Praha: Portál, ISSN - neuvedeno
15. Sborník vydaný ke dnům československého psychiatrického sjezdu: číslo 11,
str. 15- 20,Praha: 2007, ISSN neuvedeno
16. http://remedia.mednet.cz
Seznam doporučené literatury
1. HALLOWELL, E.D., Poruchy pozornosti v dětství i dospělosti, Praha 2007,1.vyd.,306 s., ISBN 978-80-7255-154-5
2. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD především pro učitele a vychovatele. 4. vyd. Praha: D&H, 2000, ISBN- neuvedeno
3. KOŠČ, L. Patopsychológia učenia a jej neuropsychologické základy. Bratislava: SPN, 1987, ISBN- neuvedeno
4. KUCHARSKÁ, A. (ED.). Specifické poruchy učení a chování. Sborníky 1994-2000. Praha: Portál. ISSN 1211-670X.
5. LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2000, 409 s. ISBN 80-7178-381-1
6. LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace a relaxace dětí ve škole.
Portál, 1999.,ISBN 80-7178-205-X.
7. MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-105-66.
8. MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? 5vyd. Praha: Portál 2000,
109 s. ISBN 80-7178-486-9
9. MICHEL, G. F., MOOREOVÁ, C.L. Psychobiologie. Praha: Portál, 1999.,
ISBN 80-7178-116-9.
10. POKORNÁ, V. Teorie a náprava specifických poruch učení a chování.
3. rozš. a uprav. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-151-7
11. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Portál, 1999.
ISBN 80-7178-287-4
12. VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
ISBN 80-7178-545-8
13. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001, ISBN - neuvedeno
14. Česká Psychologie, ročník 2007, číslo 17 , str. 34, Praha: Portál, ISSN - neuvedeno
15. Sborník vydaný ke dnům československého psychiatrického sjezdu: číslo 11,
str. 15- 20,Praha: 2007, ISSN neuvedeno
16. http://remedia.mednet.cz