Diplomová práce se zabývá problematikou sociálně patologických jevů v prostředí základních škol. Zabývá se touto problematikou z pohledu preventivních aktivit realizovaných na základních školách s cílem předcházet těmto nežádoucím patologickým jevům. Cílem práce bylo zjistit, zmapovat jaký postoj k těmto preventivním aktivitám zaujímají ti, ke kterým směřují, tj. žáci základních škol.
Teoretickými východisky jsou základní vymezení pojmů jednotlivých patologických jevů jako závislost, rasismus, šikana, záškoláctví, prevence a školní preventivní strategie k jejich předcházení, školní preventivní program a minimální preventivní program. Vlastní výzkum vychází z anonymního dotazníkového výzkumu v terénu. Otázky byly zaměřeny na zjištění v jakém rozsahu probíhají preventivní aktivity na základních školách a jakou kvalitu z pohledu žáků mají. Jakému způsobu realizace a tématům by žáci dali přednost, ale také zda je v jejich okolí někdo komu se mohou svěřit s osobními problémy a kdo tím důvěrníkem je.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the subject of socio-pathological phenomena in the basic school environment. It covers this subject from the point of view of preventive activities performed at basic schools in order to prevent these undesirable pathological phenomena. The aim of this thesis was to find out what attitude towards these preventive activities was assumed by those concerned, i.e. pupils at basic schools.
Theoretical bases are the basic definitions of terms of individual pathological phenomena such as addiction, racism, bullying, truancy, prevention and a school preventive strategy to prevent the above phenomena, a school preventive program and a minimum preventive program. The actual research is based on an anonymous questionnaire survey in the field. The purpose of the questionnaire was to find out what was the extent of preventive activities performed at basic schools and what was their quality from pupils? point of view, what method of execution and topics the pupils would prefer and last but not least, whether there was someone in their surroundings they could trust with their personal problems and who that trustee was.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, základní škola, prevence, názory žáků.
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálně patologických jevů v prostředí základních škol. Zabývá se touto problematikou z pohledu preventivních aktivit realizovaných na základních školách s cílem předcházet těmto nežádoucím patologickým jevům. Cílem práce bylo zjistit, zmapovat jaký postoj k těmto preventivním aktivitám zaujímají ti, ke kterým směřují, tj. žáci základních škol.
Teoretickými východisky jsou základní vymezení pojmů jednotlivých patologických jevů jako závislost, rasismus, šikana, záškoláctví, prevence a školní preventivní strategie k jejich předcházení, školní preventivní program a minimální preventivní program. Vlastní výzkum vychází z anonymního dotazníkového výzkumu v terénu. Otázky byly zaměřeny na zjištění v jakém rozsahu probíhají preventivní aktivity na základních školách a jakou kvalitu z pohledu žáků mají. Jakému způsobu realizace a tématům by žáci dali přednost, ale také zda je v jejich okolí někdo komu se mohou svěřit s osobními problémy a kdo tím důvěrníkem je.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the subject of socio-pathological phenomena in the basic school environment. It covers this subject from the point of view of preventive activities performed at basic schools in order to prevent these undesirable pathological phenomena. The aim of this thesis was to find out what attitude towards these preventive activities was assumed by those concerned, i.e. pupils at basic schools.
Theoretical bases are the basic definitions of terms of individual pathological phenomena such as addiction, racism, bullying, truancy, prevention and a school preventive strategy to prevent the above phenomena, a school preventive program and a minimum preventive program. The actual research is based on an anonymous questionnaire survey in the field. The purpose of the questionnaire was to find out what was the extent of preventive activities performed at basic schools and what was their quality from pupils? point of view, what method of execution and topics the pupils would prefer and last but not least, whether there was someone in their surroundings they could trust with their personal problems and who that trustee was.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, základní škola, prevence, názory žáků.
Teoreticky popsat a analyzovat preventivní aktivity a preventivní programy realizované na ZŠ. Na konkrétních ZŠ zjistit aktuální stav prevence sociálních deviací a provést výzkumné šetření mezi žáky 1. a 2. stupně, týkající se jejich názorů na tyto aktivity
Zásady pro vypracování
Teoreticky popsat a analyzovat preventivní aktivity a preventivní programy realizované na ZŠ. Na konkrétních ZŠ zjistit aktuální stav prevence sociálních deviací a provést výzkumné šetření mezi žáky 1. a 2. stupně, týkající se jejich názorů na tyto aktivity
Seznam doporučené literatury
Beťák, Ludvík et al. Prevence sociálně patologických jevů ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1997
Nikl, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie ČR, 2000
Řezníček, Matouš. Systemická prevence sociálních deviací I. Úvahy, možnosti, hypotézy. Praha: Karolinum, 1994 Jedlička, Richard a Koťa, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998
Seznam doporučené literatury
Beťák, Ludvík et al. Prevence sociálně patologických jevů ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1997
Nikl, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie ČR, 2000
Řezníček, Matouš. Systemická prevence sociálních deviací I. Úvahy, možnosti, hypotézy. Praha: Karolinum, 1994 Jedlička, Richard a Koťa, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998