Diplomová práce ?Hodnotová orientace mládeže jako sociálně edukativní problém? pojednává o dnešní mládeži z hlediska jejich hodnotových orientací. Teoretická část práce vysvětluje pojem hodnota, její význam a funkce, dále popisuje hodnotovou orientaci a její vývoj a také se zaměřuje na charakteristiku dnešní mládeže. Praktická část práce se zabývá vlastním empirickým průzkumem.
Hlavním cílem této práce je zjistit, zda existuje rozdílnost v hodnotové orientaci zkoumaných skupin respondentů a vyvrácení či potvrzení stanovených hypotéz. Pro zjištění, zda existuje rozdíl v hodnotové orientaci mezi studenty Vysokého učení technického a Masarykovy univerzity v Brně byl proveden průzkum za pomoci dotazníkového šetření. Toto šetření bylo provedeno v prostorách zmíněných vysokých škol. Dále bylo dotazníkové šetření vyhodnoceno a zpracováno v podobě grafického vyjádření, na jehož základě bylo možné dosáhnout stanoveného cíle.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The value orientation of youth as a socio-educational problem" is about today's youth in terms of their value orientations. The theoretical section explains the concept of value, its meaning and function, and further describes the value orientation and its development and also focuses on the characteristics of today's youth. The practical part deals with his own empirical research.
The main objective of this study is to determine whether there are differences in value orientation of these groups of respondents and refute or confirm hypotheses. To determine whether there is a difference in value orientation among students of Technical University and Masaryk University in Brno survey was conducted through a questionnaire survey. This was carried out at the premises mentioned universities. Furthermore, the questionnaire was evaluated and processed in the form of graphic expression, where by it was possible to achieve the set objective.
Klíčová slova
Hodnoty, mládež, hodnotová orientace, charakteristika mládeže, edukativní problém
Klíčová slova v angličtině
Values, youth, value orientation, characteristic of youth, educational problem
Rozsah průvodní práce
77 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce ?Hodnotová orientace mládeže jako sociálně edukativní problém? pojednává o dnešní mládeži z hlediska jejich hodnotových orientací. Teoretická část práce vysvětluje pojem hodnota, její význam a funkce, dále popisuje hodnotovou orientaci a její vývoj a také se zaměřuje na charakteristiku dnešní mládeže. Praktická část práce se zabývá vlastním empirickým průzkumem.
Hlavním cílem této práce je zjistit, zda existuje rozdílnost v hodnotové orientaci zkoumaných skupin respondentů a vyvrácení či potvrzení stanovených hypotéz. Pro zjištění, zda existuje rozdíl v hodnotové orientaci mezi studenty Vysokého učení technického a Masarykovy univerzity v Brně byl proveden průzkum za pomoci dotazníkového šetření. Toto šetření bylo provedeno v prostorách zmíněných vysokých škol. Dále bylo dotazníkové šetření vyhodnoceno a zpracováno v podobě grafického vyjádření, na jehož základě bylo možné dosáhnout stanoveného cíle.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The value orientation of youth as a socio-educational problem" is about today's youth in terms of their value orientations. The theoretical section explains the concept of value, its meaning and function, and further describes the value orientation and its development and also focuses on the characteristics of today's youth. The practical part deals with his own empirical research.
The main objective of this study is to determine whether there are differences in value orientation of these groups of respondents and refute or confirm hypotheses. To determine whether there is a difference in value orientation among students of Technical University and Masaryk University in Brno survey was conducted through a questionnaire survey. This was carried out at the premises mentioned universities. Furthermore, the questionnaire was evaluated and processed in the form of graphic expression, where by it was possible to achieve the set objective.
Klíčová slova
Hodnoty, mládež, hodnotová orientace, charakteristika mládeže, edukativní problém
Klíčová slova v angličtině
Values, youth, value orientation, characteristic of youth, educational problem
Zásady pro vypracování
V první kapitole - teoretické části práce se budu zabývat základními pojmy jako jsou hodnoty, žebříček hodnot, hodnotovou orientací.
V druhé teoretické části budu charakterizovat faktory, které ovlivňují hodnotovou orientaci u mladých lidí - jako je rodina, škola, společnost. Velkou pozornost chci věnovat charakteristice mládeže jako věkové kategorii po stránce sociální i psychologické.
V třetí kapitole - empirické části bych se chtěla zaměřit na edukační problém v této oblasti, na mezery ve výchovné činnosti k hodnotám a možné změny na zlepšení této situace. Budu absolvovat průzkum hodnotové orientace vysokoškolské mládeže - jako metody bude použito dotazníku.
Zásady pro vypracování
V první kapitole - teoretické části práce se budu zabývat základními pojmy jako jsou hodnoty, žebříček hodnot, hodnotovou orientací.
V druhé teoretické části budu charakterizovat faktory, které ovlivňují hodnotovou orientaci u mladých lidí - jako je rodina, škola, společnost. Velkou pozornost chci věnovat charakteristice mládeže jako věkové kategorii po stránce sociální i psychologické.
V třetí kapitole - empirické části bych se chtěla zaměřit na edukační problém v této oblasti, na mezery ve výchovné činnosti k hodnotám a možné změny na zlepšení této situace. Budu absolvovat průzkum hodnotové orientace vysokoškolské mládeže - jako metody bude použito dotazníku.
Seznam doporučené literatury
Hála V., Možnosti hodnotové etiky, Filosofia Praha 2000
Pelikán J.,Výchova pro život, ISV, Praha 1997
Hudeček J., Hodnotová orientace v motivační sféře osobnosti, Akademika, Praha 1996
Osecká L., Typologie hodnotových orientací, Čs. Psycholog, 1991
Frankl V., Dynamika hodnot, Čs. Psycholog, 1990
Kučerová St., Člověk, hodnoty a výchova
SaK P., Proměny české mládeže, Praha, Petrklíč, 2000
Sak P., Saková K., Mládež na křižovatce, Praha, Petrklíč, 2004
Kraus B., Středoškolská mládež a její svět na přelomu století, Brno, Paido, 2006
Seznam doporučené literatury
Hála V., Možnosti hodnotové etiky, Filosofia Praha 2000
Pelikán J.,Výchova pro život, ISV, Praha 1997
Hudeček J., Hodnotová orientace v motivační sféře osobnosti, Akademika, Praha 1996
Osecká L., Typologie hodnotových orientací, Čs. Psycholog, 1991
Frankl V., Dynamika hodnot, Čs. Psycholog, 1990
Kučerová St., Člověk, hodnoty a výchova
SaK P., Proměny české mládeže, Praha, Petrklíč, 2000
Sak P., Saková K., Mládež na křižovatce, Praha, Petrklíč, 2004
Kraus B., Středoškolská mládež a její svět na přelomu století, Brno, Paido, 2006