Diplomová práce se zabývá vztahem mezi ekologickými problémy, jejich řešením a etickými otázkami s akcentem na výchovu dospívající generace jak ve školách,tak i v mimoškolních aktivitách. Práce se zabývá historickým vývojem ekologických institucí mezinárodních, státních i nestátní. Mapuje vývoj norem ovlivňujících ochranu životního prostředí a analyzuje odborné texty na téma ekologická etika. Význam práce spočívá v upozornění na nutnost provázanosti a koordinace školní i mimoškolní výchovy mládeže a uplatnění etických norem chování v oblasti ochrany životního prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with relation between ecological problems, its solutions and ethical questions with empasis on education of adolescent generation both at schools and in after-school activities. This thesis also mentions the historical development of ecological institutions on the international level, both state and non-state organized. It talks about development of stadards influencing environmental protection and analyzes expert texts on the topic of ecological ethic.
The mening of this thesis lies in notification of the need of cohesion and coordination both school and after-school education of the youth and in application of ethic standards of behaviour in the field of environmental protection.
Klíčová slova
Ekologie, etika, životní prostředí, ochrana životního prostředí, environmentální výchova a osvěta, ekologická výchova, mimoškolní výchova, státní ekologické instituce, nestátní ekologické instituce
Klíčová slova v angličtině
Ecology, ethics, environment, environmental protection, environmental education and enlightenment, ecological education, after-school education, state ecological institutions, non-state ecological institutions
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi ekologickými problémy, jejich řešením a etickými otázkami s akcentem na výchovu dospívající generace jak ve školách,tak i v mimoškolních aktivitách. Práce se zabývá historickým vývojem ekologických institucí mezinárodních, státních i nestátní. Mapuje vývoj norem ovlivňujících ochranu životního prostředí a analyzuje odborné texty na téma ekologická etika. Význam práce spočívá v upozornění na nutnost provázanosti a koordinace školní i mimoškolní výchovy mládeže a uplatnění etických norem chování v oblasti ochrany životního prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with relation between ecological problems, its solutions and ethical questions with empasis on education of adolescent generation both at schools and in after-school activities. This thesis also mentions the historical development of ecological institutions on the international level, both state and non-state organized. It talks about development of stadards influencing environmental protection and analyzes expert texts on the topic of ecological ethic.
The mening of this thesis lies in notification of the need of cohesion and coordination both school and after-school education of the youth and in application of ethic standards of behaviour in the field of environmental protection.
Klíčová slova
Ekologie, etika, životní prostředí, ochrana životního prostředí, environmentální výchova a osvěta, ekologická výchova, mimoškolní výchova, státní ekologické instituce, nestátní ekologické instituce
Klíčová slova v angličtině
Ecology, ethics, environment, environmental protection, environmental education and enlightenment, ecological education, after-school education, state ecological institutions, non-state ecological institutions
Zásady pro vypracování
Rozbor předpokladů, funkcí, cílů ekologické etiky a její realizace u ekologických institucí, (ne)úspěšnost této realizace, smysl této realizace a motivace pro ni.
1) Analýza textů pojednávající o ekologické etice, najděte její předpoklady, cíle, motivace pro její vybudování, sociopolitický kontext v němž vznikala.
2) Nalezení ohlasů a kritiky ekologické etiky v současných dílech sociálních věd.
3) Analýza realizace ekologické etiky v ekofarmách, neziskových ekologických hnutích, v ekologicky smýšlejících rodinách či v jiných institucích. Zkoumání (kvalitativní výzkum) motivace pro ekologickou etiku v těchto institucích, (ne)úspěšnost její realizace. Průzkum, jak je tato ekologická etika předávána dětem, mládeži a širší veřejnosti a jak je tedy veřejnost vychovávána a formována k ekologickému vědomí.
4) Zamyšlení se nad (ne)smyslem ekologické etiky a její budoucností.
Zásady pro vypracování
Rozbor předpokladů, funkcí, cílů ekologické etiky a její realizace u ekologických institucí, (ne)úspěšnost této realizace, smysl této realizace a motivace pro ni.
1) Analýza textů pojednávající o ekologické etice, najděte její předpoklady, cíle, motivace pro její vybudování, sociopolitický kontext v němž vznikala.
2) Nalezení ohlasů a kritiky ekologické etiky v současných dílech sociálních věd.
3) Analýza realizace ekologické etiky v ekofarmách, neziskových ekologických hnutích, v ekologicky smýšlejících rodinách či v jiných institucích. Zkoumání (kvalitativní výzkum) motivace pro ekologickou etiku v těchto institucích, (ne)úspěšnost její realizace. Průzkum, jak je tato ekologická etika předávána dětem, mládeži a širší veřejnosti a jak je tedy veřejnost vychovávána a formována k ekologickému vědomí.
4) Zamyšlení se nad (ne)smyslem ekologické etiky a její budoucností.
Seznam doporučené literatury
Jemelka, P. Racionalita a ekologická krize. Masarykova univerzita: Brno 1999.
Androvičová, Z. Ekologická zodpovědnost jako filozoficko-etický problém. Technická univerzita: Zvolen 2006.
Kohák, E. Závod s časem: texty morální ekologie. Ministerstvo životního prostředí ČR: Praha 1996.
Kohák, E. zelená svatozář. SLON: Praha 2000.
Horká, D. Ekologické dimenze výchovy a vzdělávání ve škle 21. Století. MU: Brno 1999.
Seznam doporučené literatury
Jemelka, P. Racionalita a ekologická krize. Masarykova univerzita: Brno 1999.
Androvičová, Z. Ekologická zodpovědnost jako filozoficko-etický problém. Technická univerzita: Zvolen 2006.
Kohák, E. Závod s časem: texty morální ekologie. Ministerstvo životního prostředí ČR: Praha 1996.
Kohák, E. zelená svatozář. SLON: Praha 2000.
Horká, D. Ekologické dimenze výchovy a vzdělávání ve škle 21. Století. MU: Brno 1999.