Diplomová práce na téma ?Kompetence učitele při prevenci sociálních deviací? se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá teoretickou dimenzí, kde byly na základě analýzy dostupných zdrojů popsány kompetence učitele, byl vysvětlen pojem sociální deviace a dále také byly popsány role pedagogických pracovníků při prevenci sociálních deviací. Empirická část vychází z poznatků teoretické části. Na základě teoretických poznatků a rozboru získaných informací z dotazníkového šetření, byly navrženy preventivní aktivity učitele a kompetence učitele při prevenci sociálních deviací.
Anotace v angličtině
Diploma work about theme ?Teacher´s competence in prevention of social deviation? consits of theoretical part and empiric part. The theoretial part deals with teoretical dimension where were described competences of teachers on base analyse of available resources, was explained term of social deviation and also there were described roles of pedagogical/educational employees by precaution of social deviation. The empiric part goes from findings of theoretical part. On the base of theoretical findings and analysis obtained from questionnaire investigation were proposed preventive activities of teachers and teachers competence by prevention of social deviations.
Klíčová slova
Kompetence učitele, výchovné a vzdělávací strategie, dospívání, mládež, střední škola, pedagogická komunikace, sociální deviace, sociálně patologické jevy, prevence, záškoláctví, šikana, kouření, minimální preventivní program, metodik prevence
Diplomová práce na téma ?Kompetence učitele při prevenci sociálních deviací? se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá teoretickou dimenzí, kde byly na základě analýzy dostupných zdrojů popsány kompetence učitele, byl vysvětlen pojem sociální deviace a dále také byly popsány role pedagogických pracovníků při prevenci sociálních deviací. Empirická část vychází z poznatků teoretické části. Na základě teoretických poznatků a rozboru získaných informací z dotazníkového šetření, byly navrženy preventivní aktivity učitele a kompetence učitele při prevenci sociálních deviací.
Anotace v angličtině
Diploma work about theme ?Teacher´s competence in prevention of social deviation? consits of theoretical part and empiric part. The theoretial part deals with teoretical dimension where were described competences of teachers on base analyse of available resources, was explained term of social deviation and also there were described roles of pedagogical/educational employees by precaution of social deviation. The empiric part goes from findings of theoretical part. On the base of theoretical findings and analysis obtained from questionnaire investigation were proposed preventive activities of teachers and teachers competence by prevention of social deviations.
Klíčová slova
Kompetence učitele, výchovné a vzdělávací strategie, dospívání, mládež, střední škola, pedagogická komunikace, sociální deviace, sociálně patologické jevy, prevence, záškoláctví, šikana, kouření, minimální preventivní program, metodik prevence
1. Provedení rozboru školského zákona a vyhlášek.
2. Zjištění součinnosti s pracovníky a institucemi, kterým je odpovědnost dána zákonnými normami.
3. Popsat kompetence učitele a posoudit roli osobnosti při výchovně-preventivním dění.
4. Vypracovat návrh preventivních aktivit učitele vycházejících z praktických zkušeností
Zásady pro vypracování
1. Provedení rozboru školského zákona a vyhlášek.
2. Zjištění součinnosti s pracovníky a institucemi, kterým je odpovědnost dána zákonnými normami.
3. Popsat kompetence učitele a posoudit roli osobnosti při výchovně-preventivním dění.
4. Vypracovat návrh preventivních aktivit učitele vycházejících z praktických zkušeností
Seznam doporučené literatury
1. JILČÍK, T., PLŠKOVÁ, A., ZAPLETAL, L. Sociální patologie. Institut mezioborových studií Brno, 2005.
2. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
3. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995.
4. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorií a praxi. 1. vyd Praha: Grada Publishing, 2005.
5. SÝKORA, F. Pedagogická psychologie v učitelské praxi. Institut mezioborových studií Brno, 2003.
6. Školský zákon č. 516/2004 Sb.včetně poslední aktualizace zákona č. 243/2008 Sb.
Seznam doporučené literatury
1. JILČÍK, T., PLŠKOVÁ, A., ZAPLETAL, L. Sociální patologie. Institut mezioborových studií Brno, 2005.
2. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
3. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995.
4. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorií a praxi. 1. vyd Praha: Grada Publishing, 2005.
5. SÝKORA, F. Pedagogická psychologie v učitelské praxi. Institut mezioborových studií Brno, 2003.
6. Školský zákon č. 516/2004 Sb.včetně poslední aktualizace zákona č. 243/2008 Sb.