Práce se zabývá problematikou sociálního klimatu školní třídy. Teoretická část vychází z charakteristiky základních pojmů vztahujících se k dané problematice, jako prostředí, klima školy, klima výuky a třídy, sociální atmosféra, školní třída. Vzhledem k chápání pojmu klima jako jevu zpětnovazebního, se práce zabývá jednak faktory, které ovlivňují klima školní třídy, a to v rovině makroprostředí, regionu, lokálního prostředí a mikroprostředí školní třídy, a také faktory klimatem zpětně ovlivněnými, tzn. jaké má klima účinky. Dále se snaží zmapovat možnosti diagnostiky školního klimatu, přístupy, problémy, účel výzkumu školního klimatu a v závěru teoretické části uvádí některé metody zkoumání klimatu školní třídy a školy. V empirické části je zachycen průzkum prováděný u žáků ve dvou třídách běžných a jedné třídě speciální, který pomocí standardizovaného dotazníku My Class Inventory ověřuje formulované hypotézy vztahující se k aktuálnímu a preferovanému klimatu ve třídě v proměnných spokojenost, třenice, soutěživost, obtížnost a soudržnost.
Anotace v angličtině
This work is regarding social climate of a school class. The theoretical part comes from characteristics of basic terms relating to the specific theme suck as environment, school climate, classroom and education climate, social athmosphere, school class. In regards to the term climate as na occurrence with feedback, the work is investigating factors that affect the school class climate nad that is on the level of macroenvironment, regional and local level and microenvironment of the school class and also factors influenced by feedback which means what effeets the climate has. Furthermore it trics to map diagnostic options of the school climate, different aproach, problems, the purpose of the to school climate research and at the end of the theoretical part it schows some research methods of the school class and school climate. The empiric part explains research carried out on pupils in two common school classes and a special one. This research done with a standardised questionnaire My Class Inventory confirms hypothetical theories relating to the actual and preferred class climate within variable satisfaction, friction, competitiveness, difficulties nad togetherness.
Klíčová slova
sociální klima školní třídy, prostředí, sociální atmosféra, škola, školní třída, faktory ovlivňující klima školní třídy, učitel, žák, účinky klimatu školní třídy, diagnostika školního klimatu, přístupy, problémy, účel, metody zkoumání školního klimatu, třída běžná, třída speciální, dotazník MCI
Klíčová slova v angličtině
Social climate of a school class, environment, social athmosphere, school, school class, factors affecting climate of a school class, teacher, pupil, effects the climate of a school class, diagnostic of the school climate, different approach, problems, purpose, methods research of the school class climate, common school class, special school class, questionnaire MCI
Rozsah průvodní práce
84 s., 2 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou sociálního klimatu školní třídy. Teoretická část vychází z charakteristiky základních pojmů vztahujících se k dané problematice, jako prostředí, klima školy, klima výuky a třídy, sociální atmosféra, školní třída. Vzhledem k chápání pojmu klima jako jevu zpětnovazebního, se práce zabývá jednak faktory, které ovlivňují klima školní třídy, a to v rovině makroprostředí, regionu, lokálního prostředí a mikroprostředí školní třídy, a také faktory klimatem zpětně ovlivněnými, tzn. jaké má klima účinky. Dále se snaží zmapovat možnosti diagnostiky školního klimatu, přístupy, problémy, účel výzkumu školního klimatu a v závěru teoretické části uvádí některé metody zkoumání klimatu školní třídy a školy. V empirické části je zachycen průzkum prováděný u žáků ve dvou třídách běžných a jedné třídě speciální, který pomocí standardizovaného dotazníku My Class Inventory ověřuje formulované hypotézy vztahující se k aktuálnímu a preferovanému klimatu ve třídě v proměnných spokojenost, třenice, soutěživost, obtížnost a soudržnost.
Anotace v angličtině
This work is regarding social climate of a school class. The theoretical part comes from characteristics of basic terms relating to the specific theme suck as environment, school climate, classroom and education climate, social athmosphere, school class. In regards to the term climate as na occurrence with feedback, the work is investigating factors that affect the school class climate nad that is on the level of macroenvironment, regional and local level and microenvironment of the school class and also factors influenced by feedback which means what effeets the climate has. Furthermore it trics to map diagnostic options of the school climate, different aproach, problems, the purpose of the to school climate research and at the end of the theoretical part it schows some research methods of the school class and school climate. The empiric part explains research carried out on pupils in two common school classes and a special one. This research done with a standardised questionnaire My Class Inventory confirms hypothetical theories relating to the actual and preferred class climate within variable satisfaction, friction, competitiveness, difficulties nad togetherness.
Klíčová slova
sociální klima školní třídy, prostředí, sociální atmosféra, škola, školní třída, faktory ovlivňující klima školní třídy, učitel, žák, účinky klimatu školní třídy, diagnostika školního klimatu, přístupy, problémy, účel, metody zkoumání školního klimatu, třída běžná, třída speciální, dotazník MCI
Klíčová slova v angličtině
Social climate of a school class, environment, social athmosphere, school, school class, factors affecting climate of a school class, teacher, pupil, effects the climate of a school class, diagnostic of the school climate, different approach, problems, purpose, methods research of the school class climate, common school class, special school class, questionnaire MCI
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována problematice sociálního klimatu ve školní třídě.
V teoretické části budou objasněny pojmy jako prostředí, atmosféra, klima, specifikovány faktory ovlivňující klima třídy a uvedeny možnosti diagnostiky tohoto sociálně - psychologického jevu.
Praktická část práce bude zaměřena na srovnání sociálního klimatu dvou tříd, a to běžné třídy s třídou speciální.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována problematice sociálního klimatu ve školní třídě.
V teoretické části budou objasněny pojmy jako prostředí, atmosféra, klima, specifikovány faktory ovlivňující klima třídy a uvedeny možnosti diagnostiky tohoto sociálně - psychologického jevu.
Praktická část práce bude zaměřena na srovnání sociálního klimatu dvou tříd, a to běžné třídy s třídou speciální.
Seznam doporučené literatury
1. KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM, s.r.o., 2002, ISBN: 80-214-2203-3
2. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, ISBN: 80-7315-004-2
3. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, ISBN: 80-7178-945-3
4. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003, ISBN: 80-7178-771-X
5. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, ISBN: 80-200-0993-0
6. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN: 80-247-1049-8
7. MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy - přehledová studie, Asociace školní psychologie ČR a SR, IPPP ČR, 1998
8. www.lfhk.cuni.cz/mares/sp/casopis/98/clanky/cano.htm
Seznam doporučené literatury
1. KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM, s.r.o., 2002, ISBN: 80-214-2203-3
2. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, ISBN: 80-7315-004-2
3. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, ISBN: 80-7178-945-3
4. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003, ISBN: 80-7178-771-X
5. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, ISBN: 80-200-0993-0
6. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN: 80-247-1049-8
7. MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy - přehledová studie, Asociace školní psychologie ČR a SR, IPPP ČR, 1998
8. www.lfhk.cuni.cz/mares/sp/casopis/98/clanky/cano.htm