Cílem této práce je zjistit možnosti, která má Sociální pedagogika v oblasti prevence islámského extremismu v Evropské unii. Podkladem bylo zmapování multifaktoriální etiologie islámského extremismu, který v Evropě neustále narůstá, a stává se závažným celospolečenským tématem. Autorka se touto cestou pokusila zobecnit zkušenosti některých zemí Evropské unie s tímto sociálně-patologickým jevem a aplikovat je na specifickou přistěhovaleckou situaci v České republice. Závěry práce proto mají především posloužit k vytvoření takového systému preventivních opatření v České republice, který zabrání samotnému vzniku islámského extremismu na našem území, popřípadě se s ním dokáže rychle a efektivně vypořádat.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to identify options of the Social pedagogy in the field of prevention of Islamic extremism in the European Union. The basis was to map multifactorial etiology of Islamic extremism, which in Europe is constantly growing and becoming a serious society-wide issue. The author tries to generalize the experience of the member states of the European Union with this socio-pathological phenomenon and apply them to specific immigration situation in the Czech Republic. Therefore, the conclusion serves primarily to offer a system of pre-emptive measures to prevent the very emergence of Islamic extremism in the Czech Republic, or measures eventually applicable to quickly and efficiently handle the potential threat in this country.
Klíčová slova
islám, islámský fundamentalismus, islámský extremismus, muslimské diaspory v Evropě, džihád, imigrace, extremismus, fanatismus, fundamentalismus, terorismus, integrace, sociální pedagogika, sociálně-pedagogická prevence, čeští muslimové
Klíčová slova v angličtině
Islam, Islamic fundamentalism, Islamic extremism, Muslims in Europe, Jihad, immigration, fundamentalism, fanaticism, extremism, integration, social pedagogy, socio-pedagogic prevention, Czech Muslims
Rozsah průvodní práce
129 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zjistit možnosti, která má Sociální pedagogika v oblasti prevence islámského extremismu v Evropské unii. Podkladem bylo zmapování multifaktoriální etiologie islámského extremismu, který v Evropě neustále narůstá, a stává se závažným celospolečenským tématem. Autorka se touto cestou pokusila zobecnit zkušenosti některých zemí Evropské unie s tímto sociálně-patologickým jevem a aplikovat je na specifickou přistěhovaleckou situaci v České republice. Závěry práce proto mají především posloužit k vytvoření takového systému preventivních opatření v České republice, který zabrání samotnému vzniku islámského extremismu na našem území, popřípadě se s ním dokáže rychle a efektivně vypořádat.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to identify options of the Social pedagogy in the field of prevention of Islamic extremism in the European Union. The basis was to map multifactorial etiology of Islamic extremism, which in Europe is constantly growing and becoming a serious society-wide issue. The author tries to generalize the experience of the member states of the European Union with this socio-pathological phenomenon and apply them to specific immigration situation in the Czech Republic. Therefore, the conclusion serves primarily to offer a system of pre-emptive measures to prevent the very emergence of Islamic extremism in the Czech Republic, or measures eventually applicable to quickly and efficiently handle the potential threat in this country.
Klíčová slova
islám, islámský fundamentalismus, islámský extremismus, muslimské diaspory v Evropě, džihád, imigrace, extremismus, fanatismus, fundamentalismus, terorismus, integrace, sociální pedagogika, sociálně-pedagogická prevence, čeští muslimové
Klíčová slova v angličtině
Islam, Islamic fundamentalism, Islamic extremism, Muslims in Europe, Jihad, immigration, fundamentalism, fanaticism, extremism, integration, social pedagogy, socio-pedagogic prevention, Czech Muslims
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím magisterské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
(1) podání základních informací o islámu a muslimech a objasnění nejčastějších omylů, které o islámském světě kolují
(2) charakteristiku tzv. islámského extremismu na území EU
(3) na hledání možností, kterými země EU disponují při snaze předcházet nebo případně potírat projevy islámského extremismu na svém území, a to za pomoci objasnění multifaktoriální etiologie tohoto závažného sociálně-patologického jevu; zdůraznění role sociální pedagogiky v možnostech prevence islámského extremismu
(4) Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění názorů české veřejnosti k problematice islámského extremismu
říjen až listopad 2008
- spolu s vedoucím práce zpracování Projektu dipl.práce
- orientace v odborné literatuře k tématu
prosinec 2008 až březen 2009
- orientace v právní problematice
- konzultace s odborníky na otázku bezpečnosti ČR a EU
- konzultace s pracovníky ministerstva vnitra ohledně možného praktického
využití této práce
duben 2009 až červen 2009
- zpracování praktické části a kapitoly 5 z teoret.části
červenec 2009 až září 2009
- zpracování zbývajících kapitol teoretické části
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím magisterské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
(1) podání základních informací o islámu a muslimech a objasnění nejčastějších omylů, které o islámském světě kolují
(2) charakteristiku tzv. islámského extremismu na území EU
(3) na hledání možností, kterými země EU disponují při snaze předcházet nebo případně potírat projevy islámského extremismu na svém území, a to za pomoci objasnění multifaktoriální etiologie tohoto závažného sociálně-patologického jevu; zdůraznění role sociální pedagogiky v možnostech prevence islámského extremismu
(4) Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění názorů české veřejnosti k problematice islámského extremismu
říjen až listopad 2008
- spolu s vedoucím práce zpracování Projektu dipl.práce
- orientace v odborné literatuře k tématu
prosinec 2008 až březen 2009
- orientace v právní problematice
- konzultace s odborníky na otázku bezpečnosti ČR a EU
- konzultace s pracovníky ministerstva vnitra ohledně možného praktického
využití této práce
duben 2009 až červen 2009
- zpracování praktické části a kapitoly 5 z teoret.části
červenec 2009 až září 2009
- zpracování zbývajících kapitol teoretické části
Seznam doporučené literatury
BARŠA, PAVEL. Západ a islamismus : Střet civilizací, nebo dialog kultur?. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. 187 s. ISBN 80-85959-96-8.
BARŠA, Pavel, BARŠOVÁ, Andrea. Přistěhovalectví a liberální stát : Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2005. 308 s. ISBN 80-210-3875-6.
DEMJANČUK, Nikolaj, DROTÁROVÁ, Lucia. Vzdělání a extremismus . Praha : Epocha, 2005. ISBN 80-86328-83-X.
HOLE, Günter. Fanatismus : sklon k extrému a jeho psychologické kořeny. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 152 s. Spektrum. ISBN 80-7178-183-5.
HRBEK, Ivan. Korán. 1. vyd. Praha : Academia, 2000. 797 s. ISBN 80-200-0246-4.
CHMELÍK, Jan. Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha : Linde, 2001. 172 s. ISBN 80-7201-265-7
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. 3. dopl. vyd. Praha : Nakladatelství Vyšehrad, 2003. 312 s. ISBN 80-7021-613-1.
KROPÁČEK, Luboš. Islámský fundamentalismus. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1996. 264 s. ISBN 80-7021-168-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu magisterské/ bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na textu.
Seznam doporučené literatury
BARŠA, PAVEL. Západ a islamismus : Střet civilizací, nebo dialog kultur?. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. 187 s. ISBN 80-85959-96-8.
BARŠA, Pavel, BARŠOVÁ, Andrea. Přistěhovalectví a liberální stát : Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2005. 308 s. ISBN 80-210-3875-6.
DEMJANČUK, Nikolaj, DROTÁROVÁ, Lucia. Vzdělání a extremismus . Praha : Epocha, 2005. ISBN 80-86328-83-X.
HOLE, Günter. Fanatismus : sklon k extrému a jeho psychologické kořeny. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 152 s. Spektrum. ISBN 80-7178-183-5.
HRBEK, Ivan. Korán. 1. vyd. Praha : Academia, 2000. 797 s. ISBN 80-200-0246-4.
CHMELÍK, Jan. Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha : Linde, 2001. 172 s. ISBN 80-7201-265-7
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. 3. dopl. vyd. Praha : Nakladatelství Vyšehrad, 2003. 312 s. ISBN 80-7021-613-1.
KROPÁČEK, Luboš. Islámský fundamentalismus. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1996. 264 s. ISBN 80-7021-168-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu magisterské/ bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na textu.