Zaměstnanci jsou důležitou a nedílnou součástí každého podniku. Hledání a držení potřebného množství kvalifikované pracovní síly proto patří mezi nejdůležitější úkoly personálního managementu. Na pracovním trhu jsou pro stávající zaměstnance, stále více konkurenty absolventi různých škol, plní nejnovějších poznatků. Stejné znalosti proto musí mít i starší zaměstnanci. Jejich výhodou je sice větší praxe, ale i tak se musí dále vzdělávat a být v kontaktu s nejnovějšími technologiemi. Tato diplomová práce pojednává o vzdělávání zaměstnanců jako nástroji jejich dalšího osobního rozvoje. Rozebírá obsah i rozsah pojmů osobnost, motivace, vzdělávání a sleduje vliv sociálního prostředí, motivační činitele a možnosti využití těchto poznatků v praxi. Praktická část je zaměřena na průzkum podpory dalšího vzdělávání, její nabídky u konkrétního zaměstnavatele a zjištění zájmu, postoje a motivace k využití nabízené možnosti zvyšování kvalifikace samotnými zaměstnanci.
Anotace v angličtině
Employees are an essential and integral part of every enterprise. The task of searching for and retaining the necessary number of qualified labour force belongs to the most important duties of personnel management. The graduates of various schools represent a growing competition for the existing employees on the labour market. Therefore, even senior employees must strive to acquire equal knowledge. Although theirs is the advantage of having more experience, they still need to extend their education and keep in touch with the newest technologies. This Dissertation approaches employee education as a tool for further personal development. It analyses both the content and extent of terms such as personality, motivation, and education, observing the influence of social environment, motivational factors and ways to apply such knowledge in practice. The practical part focuses on the research of support for further education and the way it is provided at a particular employer, and on determining the interests, attitudes, and motivation to taking advantage of the opportunity for further improving employee qualifications.
Klíčová slova
vzdělávání, zaměstnanec, osobnost, motivace, rozvoj, vzdělávací program
Zaměstnanci jsou důležitou a nedílnou součástí každého podniku. Hledání a držení potřebného množství kvalifikované pracovní síly proto patří mezi nejdůležitější úkoly personálního managementu. Na pracovním trhu jsou pro stávající zaměstnance, stále více konkurenty absolventi různých škol, plní nejnovějších poznatků. Stejné znalosti proto musí mít i starší zaměstnanci. Jejich výhodou je sice větší praxe, ale i tak se musí dále vzdělávat a být v kontaktu s nejnovějšími technologiemi. Tato diplomová práce pojednává o vzdělávání zaměstnanců jako nástroji jejich dalšího osobního rozvoje. Rozebírá obsah i rozsah pojmů osobnost, motivace, vzdělávání a sleduje vliv sociálního prostředí, motivační činitele a možnosti využití těchto poznatků v praxi. Praktická část je zaměřena na průzkum podpory dalšího vzdělávání, její nabídky u konkrétního zaměstnavatele a zjištění zájmu, postoje a motivace k využití nabízené možnosti zvyšování kvalifikace samotnými zaměstnanci.
Anotace v angličtině
Employees are an essential and integral part of every enterprise. The task of searching for and retaining the necessary number of qualified labour force belongs to the most important duties of personnel management. The graduates of various schools represent a growing competition for the existing employees on the labour market. Therefore, even senior employees must strive to acquire equal knowledge. Although theirs is the advantage of having more experience, they still need to extend their education and keep in touch with the newest technologies. This Dissertation approaches employee education as a tool for further personal development. It analyses both the content and extent of terms such as personality, motivation, and education, observing the influence of social environment, motivational factors and ways to apply such knowledge in practice. The practical part focuses on the research of support for further education and the way it is provided at a particular employer, and on determining the interests, attitudes, and motivation to taking advantage of the opportunity for further improving employee qualifications.
Klíčová slova
vzdělávání, zaměstnanec, osobnost, motivace, rozvoj, vzdělávací program
Cílem diplomové práce v rovině teoretické bude přispět k charakteristice dnešního systému vzdělávání zaměstnanců. Prověřit jaké jsou současné důvody a motivace ke zvyšování vzdělání a kvalifikace ze strany zaměstnanců i zaměstnavatelů.
V rovině praktické-vlastním šetřením zjistit jak takové vzdělávání zaměstnanců probíhá v praxi. Jaký postoj k tomuto trendu zaujímají samotní zaměstnanci i zaměstnavatelé. Porovnat tato vlastní empirická zjištění s výzkumy, které již v minulých letech u nás proběhly.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce v rovině teoretické bude přispět k charakteristice dnešního systému vzdělávání zaměstnanců. Prověřit jaké jsou současné důvody a motivace ke zvyšování vzdělání a kvalifikace ze strany zaměstnanců i zaměstnavatelů.
V rovině praktické-vlastním šetřením zjistit jak takové vzdělávání zaměstnanců probíhá v praxi. Jaký postoj k tomuto trendu zaujímají samotní zaměstnanci i zaměstnavatelé. Porovnat tato vlastní empirická zjištění s výzkumy, které již v minulých letech u nás proběhly.
Seznam doporučené literatury
1) Bedrnová, E. , Nový, I. a kol. : Psychologie a sociologie řízení, 2. vyd., Praha: Management Press, 2002.
2) Drucker, P., Efektivní vedoucí. 1. vyd. Praha: Management Press, 1992.
3) Koubek, J. : Řízení lidských zdrojů, 2. vyd. Praha: Management Press, 1998.
4) Stýblo, J. Personální management jako nástroj řízení změn. I. vyd. Praha: VOX, 2004.
6) Stýblo, J. , Personální strategie a styl řízení v hospodářské teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Management Press, 1991
7) Tureckiová, M., Řízení a rozvoj lidí ve firmách, Grada Publishing, 2004
8) Vodák, J., Kucharčíková, A. : Efektivní vzdělávání zaměstnanců, Grada Publishing, 2007
Seznam doporučené literatury
1) Bedrnová, E. , Nový, I. a kol. : Psychologie a sociologie řízení, 2. vyd., Praha: Management Press, 2002.
2) Drucker, P., Efektivní vedoucí. 1. vyd. Praha: Management Press, 1992.
3) Koubek, J. : Řízení lidských zdrojů, 2. vyd. Praha: Management Press, 1998.
4) Stýblo, J. Personální management jako nástroj řízení změn. I. vyd. Praha: VOX, 2004.
6) Stýblo, J. , Personální strategie a styl řízení v hospodářské teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Management Press, 1991
7) Tureckiová, M., Řízení a rozvoj lidí ve firmách, Grada Publishing, 2004
8) Vodák, J., Kucharčíková, A. : Efektivní vzdělávání zaměstnanců, Grada Publishing, 2007