Anotace
Šikana je jeden ze závažných jevů vyskytujících se na základních školách nejen v České republice, ale i v zahraničí. Šikana je těžkou poruchou vztahů ve skupině a je nutné ji ? léčit?. Cílem mé práce je v úvodní části popsat tento zhoubný fenomén
a ve druhé části mapovat výskyt tohoto jevu na vybraných základních školách.
V úvodní části jsem nejdříve popsal věk aktérů, rodinu, prostředí a školu jako fakto-ry utvářející osobnost a také jsem zde vymezil pojem šikany. Druhá kapitola je věnová-na prostředí školy, klimatu třídy a pojednal jsem zde o aktérech jako iniciátorech šika-ny. Třetí kapitola přibližuje zdroje, příčiny a projevy šikany a jevy, které se šikanou souvisejí. Mezi nejzávažnější z těchto považuji mediální násilí, dětskou kyberšikanu, užívání návykových látek, agresivitu a násilí na školách. Čtvrtá kapitola pojednává
o minimalizaci šikany na základních školách, kdy je zde naznačeno, jakým směrem
by tato cesta mohla vést, a v závěru předkládám trestní odpovědnost za šikanu. Empi-rická část pak přináší informace o výzkumném šetření k výskytu šikany
na základních školách a vymezuje ve svém úvodu otázky, na které má být šetřením od-povězeno. Cílem tohoto šetření bylo zjistit, co je považováno žáky za šikanu, v jakém měřítku se vyskytuje ve školách a třídách, kdo je aktérem a kde se nejvíce šikanuje. Ko-nec šetření je zaměřen na míru obeznámení s tímto jevem a na důvěru v pedagogy při projevech šikanování. Výsledky práce ve výsledcích výzkumu a dále ve vyhodnocení jednotlivých hypotéz.
Anotace v angličtině
Annotation
Bullying is one of the serious phenomena occuring at primary schools both not only in the Czech Republic but also and abroad. Bullying is a hard defect of relations in a group and must be ?cured?. The first part of this work is aimed at describing this perni-cious phenomenon, the second part maps its occurence at chosen primary scholls. The introductory part first describes the age of actors, the family, the milieu and the schools as factors forming the personality. It also defines the term of bullying. The second chapter characterizes the school milieu, the climate in the class, it also deals with the actors as initiators of bullying. The third chapter brings the sources, causes and manife-stations of bullying, and the phenomena connected. Among the most servus of theses consider medial violence, child cyberbullying, using of drugs, aggression and violence at schools. The fourth chapter deals with the minimalization of bullying at primary schools. It points out the ways of solving this problem, and in its conclusion it suggests the penal responsibility of bullying. The empirical part brings then some information about research of occuring of the bullying at primary schools, and in its introduction it defines the questions that are to by replied by the research. Its aim was to find out, what is considered as bullying among the pupils, to what extent it occurs at schools and in their classes, who is the actor and where bullying occurs at the most. The end of the research focused on the degree of being acquainted with this phenomenon and on ha-ving trust in the teachers during the manifestation of bullying. The results of the work are included in the results of the research and then in the evaluation of individual hypo-theses.
bully , bullying, aggression, aggressors, causes of bullying, victims
Rozsah průvodní práce
94 s., 25 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Šikana je jeden ze závažných jevů vyskytujících se na základních školách nejen v České republice, ale i v zahraničí. Šikana je těžkou poruchou vztahů ve skupině a je nutné ji ? léčit?. Cílem mé práce je v úvodní části popsat tento zhoubný fenomén
a ve druhé části mapovat výskyt tohoto jevu na vybraných základních školách.
V úvodní části jsem nejdříve popsal věk aktérů, rodinu, prostředí a školu jako fakto-ry utvářející osobnost a také jsem zde vymezil pojem šikany. Druhá kapitola je věnová-na prostředí školy, klimatu třídy a pojednal jsem zde o aktérech jako iniciátorech šika-ny. Třetí kapitola přibližuje zdroje, příčiny a projevy šikany a jevy, které se šikanou souvisejí. Mezi nejzávažnější z těchto považuji mediální násilí, dětskou kyberšikanu, užívání návykových látek, agresivitu a násilí na školách. Čtvrtá kapitola pojednává
o minimalizaci šikany na základních školách, kdy je zde naznačeno, jakým směrem
by tato cesta mohla vést, a v závěru předkládám trestní odpovědnost za šikanu. Empi-rická část pak přináší informace o výzkumném šetření k výskytu šikany
na základních školách a vymezuje ve svém úvodu otázky, na které má být šetřením od-povězeno. Cílem tohoto šetření bylo zjistit, co je považováno žáky za šikanu, v jakém měřítku se vyskytuje ve školách a třídách, kdo je aktérem a kde se nejvíce šikanuje. Ko-nec šetření je zaměřen na míru obeznámení s tímto jevem a na důvěru v pedagogy při projevech šikanování. Výsledky práce ve výsledcích výzkumu a dále ve vyhodnocení jednotlivých hypotéz.
Anotace v angličtině
Annotation
Bullying is one of the serious phenomena occuring at primary schools both not only in the Czech Republic but also and abroad. Bullying is a hard defect of relations in a group and must be ?cured?. The first part of this work is aimed at describing this perni-cious phenomenon, the second part maps its occurence at chosen primary scholls. The introductory part first describes the age of actors, the family, the milieu and the schools as factors forming the personality. It also defines the term of bullying. The second chapter characterizes the school milieu, the climate in the class, it also deals with the actors as initiators of bullying. The third chapter brings the sources, causes and manife-stations of bullying, and the phenomena connected. Among the most servus of theses consider medial violence, child cyberbullying, using of drugs, aggression and violence at schools. The fourth chapter deals with the minimalization of bullying at primary schools. It points out the ways of solving this problem, and in its conclusion it suggests the penal responsibility of bullying. The empirical part brings then some information about research of occuring of the bullying at primary schools, and in its introduction it defines the questions that are to by replied by the research. Its aim was to find out, what is considered as bullying among the pupils, to what extent it occurs at schools and in their classes, who is the actor and where bullying occurs at the most. The end of the research focused on the degree of being acquainted with this phenomenon and on ha-ving trust in the teachers during the manifestation of bullying. The results of the work are included in the results of the research and then in the evaluation of individual hypo-theses.
bully , bullying, aggression, aggressors, causes of bullying, victims
Zásady pro vypracování
Práce se bude opírat o teoretické přístupy k problematice řešení šikany na ZŠ, text bude rozdělen na teoretickou a výzkumnou část, výzkumná část bude zaměřena na průzkum projevů šikany na ZŠ, hlavní metodou průzkumu bude anonymní dotazníkové šetření mezi žáky a polostruktorovaný rozhovor s učiteli na uvedené téma
Zásady pro vypracování
Práce se bude opírat o teoretické přístupy k problematice řešení šikany na ZŠ, text bude rozdělen na teoretickou a výzkumnou část, výzkumná část bude zaměřena na průzkum projevů šikany na ZŠ, hlavní metodou průzkumu bude anonymní dotazníkové šetření mezi žáky a polostruktorovaný rozhovor s učiteli na uvedené téma
Seznam doporučené literatury
Seznam použité literatury
1. ANTIER, E. Agresivita dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 101 s. ISBN 80-7178-808-2
2. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-09
3. BOURCET, S., GRAVILONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici,doma. Jak bránit své dítě. ( Přel. Janošková.M) 1.vyd. Praha : Albatros, 2006, 71 s. ISBN 80-00-01552-8
4. ČERMÁK,I., Lidská agrese a její souvislosti. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Fakta,1999. 204 s. ISBN 80-902614-1-8
5. ELLIOTOVÁ,M. Jak ochránit své dítě.( Přel. Bumbálek.J) 3.vyd. Praha: Portál, 2000, 160 s. ISBN 80-7178-419-2
6. ERB Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Praha, Amulet, 2000, 126 s. ISBN 80-86299-22-8
7. HARTL,P., HARTLOVÁ,H. Psychologický slovník 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 776 s. ISBN 80-7178-303-X
8. HRADEČNÁ,M., HEJLOVÁ,H. Práce učitele s právy dítěte. 1. vyd. Praha: SVI PedF UK Praha, 1996, 41 s. ISBN 80-86039-16-1
9. KOLÁŘ, M., Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 256s.ISBN 80-7367-014-3
10. KRAUS,B. Sociální aspekty výchovy. 2.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, 165 s. ISBN 80-7041-135-X
11. KRAUS,B., POLÁČKOVÁ,V. et.al: Člověk, prostředí , výchova. 1.vyd.Brno: Paido, 2001, 199s. ISBN 80-7315-004-2
12. MATOUŠEK,O.KROFTOVÁ,A Mládež a delikvence. 2.vyd. Praha: Portál, 2003, 344 s. ISBN 80-7178-771-X
Seznam doporučené literatury
Seznam použité literatury
1. ANTIER, E. Agresivita dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 101 s. ISBN 80-7178-808-2
2. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-09
3. BOURCET, S., GRAVILONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici,doma. Jak bránit své dítě. ( Přel. Janošková.M) 1.vyd. Praha : Albatros, 2006, 71 s. ISBN 80-00-01552-8
4. ČERMÁK,I., Lidská agrese a její souvislosti. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Fakta,1999. 204 s. ISBN 80-902614-1-8
5. ELLIOTOVÁ,M. Jak ochránit své dítě.( Přel. Bumbálek.J) 3.vyd. Praha: Portál, 2000, 160 s. ISBN 80-7178-419-2
6. ERB Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Praha, Amulet, 2000, 126 s. ISBN 80-86299-22-8
7. HARTL,P., HARTLOVÁ,H. Psychologický slovník 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 776 s. ISBN 80-7178-303-X
8. HRADEČNÁ,M., HEJLOVÁ,H. Práce učitele s právy dítěte. 1. vyd. Praha: SVI PedF UK Praha, 1996, 41 s. ISBN 80-86039-16-1
9. KOLÁŘ, M., Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 256s.ISBN 80-7367-014-3
10. KRAUS,B. Sociální aspekty výchovy. 2.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, 165 s. ISBN 80-7041-135-X
11. KRAUS,B., POLÁČKOVÁ,V. et.al: Člověk, prostředí , výchova. 1.vyd.Brno: Paido, 2001, 199s. ISBN 80-7315-004-2
12. MATOUŠEK,O.KROFTOVÁ,A Mládež a delikvence. 2.vyd. Praha: Portál, 2003, 344 s. ISBN 80-7178-771-X