Diplomová práce je zaměřena na důsledek dlouhotrvajícího stresu, kterým je vyhoření. První část definuje pojem, symptomatiku, stádia vývoje, zabývá se možnostmi jeho diagnostiky. Za pomoci několika kazuistik ukazuje jak rizikové faktory, tak i možný průběh tohoto duševního stavu. Zabývá se možnostmi prevence a zvládání jak z hlediska jednotlivce, tak i možnostmi intervence nadřízeného pracovníka v roli sociálního pedagoga. Druhá část je průzkumem tří skupin respondentů z nejohroženějších skupin.
Anotace v angličtině
The Graduation theses is focused on consequences of long-lasting stress ? the ?Burn-Out-Syndrome?. The first part deals with term definition, symptoms, phases of development, ways of diagnostics. It shows risk factors, potential course of this mential condition/disease with the help of case reports. It is engaged in options of precaution on the part of indiviual as well as supervisor in the role of social pedagogue. The second part is aimed at research of three samples of respondents (from threatened occupations).
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, emocionální vyčerpanost, fyzické vyčerpání, odcizení (alienation), eustres, distres, stresor, smysl života, sociální síť, dobré vztahy, evaluace, pracovní zatížení, kontrola řízení, odměny a uznání, pracovní kolektiv, spravedlnost, hodnoty.
Klíčová slova v angličtině
Burn-Out Syndrome, emotional exhausting, physical exhausting, alienation, eustress, distress, stressor, meaning of life, social network, good relationships, evaluation, demands, controll, reward, community, fairness, values.
Rozsah průvodní práce
91 s., 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na důsledek dlouhotrvajícího stresu, kterým je vyhoření. První část definuje pojem, symptomatiku, stádia vývoje, zabývá se možnostmi jeho diagnostiky. Za pomoci několika kazuistik ukazuje jak rizikové faktory, tak i možný průběh tohoto duševního stavu. Zabývá se možnostmi prevence a zvládání jak z hlediska jednotlivce, tak i možnostmi intervence nadřízeného pracovníka v roli sociálního pedagoga. Druhá část je průzkumem tří skupin respondentů z nejohroženějších skupin.
Anotace v angličtině
The Graduation theses is focused on consequences of long-lasting stress ? the ?Burn-Out-Syndrome?. The first part deals with term definition, symptoms, phases of development, ways of diagnostics. It shows risk factors, potential course of this mential condition/disease with the help of case reports. It is engaged in options of precaution on the part of indiviual as well as supervisor in the role of social pedagogue. The second part is aimed at research of three samples of respondents (from threatened occupations).
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, emocionální vyčerpanost, fyzické vyčerpání, odcizení (alienation), eustres, distres, stresor, smysl života, sociální síť, dobré vztahy, evaluace, pracovní zatížení, kontrola řízení, odměny a uznání, pracovní kolektiv, spravedlnost, hodnoty.
Klíčová slova v angličtině
Burn-Out Syndrome, emotional exhausting, physical exhausting, alienation, eustress, distress, stressor, meaning of life, social network, good relationships, evaluation, demands, controll, reward, community, fairness, values.
Zásady pro vypracování
V první části bude definován pojem, popsána symptomatika, stádia vývoje, možnosti diagnostiky. Za pomoci kazuistik chci ukázat jak rizikové faktory, tak i možný průběh tohoto duševního stavu. Zabývat se budu možnostmi prevence a zvládání jak z hlediska jednotlivce, tak i možnostmi intervence nadřízeného pracovníka v roli sociálního pedagoga. Ve druhé - praktické - části bude proveden průzkum tří skupin respondentů z nejohroženějších skupin.
Použitými metodami budou dotazník, pozorování, polostandardizovaný rozhovor.
Cílem je podrobněji se zabývat otázkami, jakým způsobem se může syndromu ubránit jednotlivec a také možnostmi intervence nadřízeného pracovníka v roli sociálního pedagoga.
Zásady pro vypracování
V první části bude definován pojem, popsána symptomatika, stádia vývoje, možnosti diagnostiky. Za pomoci kazuistik chci ukázat jak rizikové faktory, tak i možný průběh tohoto duševního stavu. Zabývat se budu možnostmi prevence a zvládání jak z hlediska jednotlivce, tak i možnostmi intervence nadřízeného pracovníka v roli sociálního pedagoga. Ve druhé - praktické - části bude proveden průzkum tří skupin respondentů z nejohroženějších skupin.
Použitými metodami budou dotazník, pozorování, polostandardizovaný rozhovor.
Cílem je podrobněji se zabývat otázkami, jakým způsobem se může syndromu ubránit jednotlivec a také možnostmi intervence nadřízeného pracovníka v roli sociálního pedagoga.
Seznam doporučené literatury
1. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998, ISBN 80-7169-551-3
2. Kebza, V., Šolcová I. Syndrom vyhoření. 2., rozšířené a doplněné vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003, ISBN 80-7071-231- 7
(dostupné na http://www.szu.cz/Menu1/publikace/syndrom%20vyhoreni.pdf)
3. Rush, M D. Syndrom vyhoření. 1. vyd.(reprint) Praha: Návrat domů, 2004, ISBN 80-7255-074-8
4. Kallwass, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-299-7
5. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-181-6
Seznam doporučené literatury
1. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998, ISBN 80-7169-551-3
2. Kebza, V., Šolcová I. Syndrom vyhoření. 2., rozšířené a doplněné vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003, ISBN 80-7071-231- 7
(dostupné na http://www.szu.cz/Menu1/publikace/syndrom%20vyhoreni.pdf)
3. Rush, M D. Syndrom vyhoření. 1. vyd.(reprint) Praha: Návrat domů, 2004, ISBN 80-7255-074-8
4. Kallwass, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-299-7
5. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-181-6