Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem domácího násilí. Skládá se z části teo-retické a praktické. Teoretická část seznamuje se základními pojmy domácího násilí. Nej-prve vysvětluje samotný pojem domácího násilí, dále rozebírá formy domácího násilí, mýty a fakta o domácím násilí, osobu oběti, osobu pachatele a v neposlední řadě způsoby pomoci a řešení této problematiky. Hlavním cílem teoretické části je vysvětlit jaké formy domácího násilí jsou v dnešní době rozpoznatelné a dále také seznámit s danou problematikou.
Praktická část se skládá z kvalitativního výzkumu, ve kterém jsem použila metodu dotazníku. Hlavním účelem výzkumu metodou dotazníku bylo zjistit, jaké je všeobecné povědomí respondentů o problematice domácího násilí jako celku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with phenomena of domestic violence. It consists of two parts, theoretical part and practical part. The theoretical part presents basic terms of domestic violence. At first it introduces domestic violence as a term, than analyses forms of domestic violence, fable and facts about domestic violence, victim´s person, offender´s person and last but not least ways of help and resolution of these issue. The main aim of theoretical part is to consecrate which forms of domestic violence are recognizable nowadays and also introduce the issue of domestic violence in a whole.
Practical part consists of qualitative research, in which I used method of questio-ners. The main point of research by method of questioners was to find out general aware-ness of respondents about whole issue of domestic violence.
Klíčová slova
domácí násilí, znaky a formy domácího násilí, oběť, agresor, výzkum
Klíčová slova v angličtině
domestic violence, characters and forms of domestic violence, victim, agressive person, research
Rozsah průvodní práce
57 s. , 3 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem domácího násilí. Skládá se z části teo-retické a praktické. Teoretická část seznamuje se základními pojmy domácího násilí. Nej-prve vysvětluje samotný pojem domácího násilí, dále rozebírá formy domácího násilí, mýty a fakta o domácím násilí, osobu oběti, osobu pachatele a v neposlední řadě způsoby pomoci a řešení této problematiky. Hlavním cílem teoretické části je vysvětlit jaké formy domácího násilí jsou v dnešní době rozpoznatelné a dále také seznámit s danou problematikou.
Praktická část se skládá z kvalitativního výzkumu, ve kterém jsem použila metodu dotazníku. Hlavním účelem výzkumu metodou dotazníku bylo zjistit, jaké je všeobecné povědomí respondentů o problematice domácího násilí jako celku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with phenomena of domestic violence. It consists of two parts, theoretical part and practical part. The theoretical part presents basic terms of domestic violence. At first it introduces domestic violence as a term, than analyses forms of domestic violence, fable and facts about domestic violence, victim´s person, offender´s person and last but not least ways of help and resolution of these issue. The main aim of theoretical part is to consecrate which forms of domestic violence are recognizable nowadays and also introduce the issue of domestic violence in a whole.
Practical part consists of qualitative research, in which I used method of questio-ners. The main point of research by method of questioners was to find out general aware-ness of respondents about whole issue of domestic violence.
Klíčová slova
domácí násilí, znaky a formy domácího násilí, oběť, agresor, výzkum
Klíčová slova v angličtině
domestic violence, characters and forms of domestic violence, victim, agressive person, research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti domácího násilí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti domácího násilí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995
MACH J., ŠMOLKA P., Když vás trápí někdo blízký, Praha: Portál 1999
CONWAY Helen L., Domácí násilí,- z anglického originálu Violence vydaného nakladatelstvím Lion Hudson plc, Oxford 1997, V ČR vydal Albatros nakladatelství, a.s., právní nástupce, Praha, 2007, 160 s., ISBN 978-80-00-01550-7
SPURNÝ J., Psychologie násilí, 1. vydání, Praha EUROUNION, 1996, ISBN 80-85858-30-4
BENTOVINY A., Týrání a sexuální zneužívání v rodinách, 1. Vydání, Praha: Grada Publishing, 1998, ISBN 80-7169-629-3
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995
MACH J., ŠMOLKA P., Když vás trápí někdo blízký, Praha: Portál 1999
CONWAY Helen L., Domácí násilí,- z anglického originálu Violence vydaného nakladatelstvím Lion Hudson plc, Oxford 1997, V ČR vydal Albatros nakladatelství, a.s., právní nástupce, Praha, 2007, 160 s., ISBN 978-80-00-01550-7
SPURNÝ J., Psychologie násilí, 1. vydání, Praha EUROUNION, 1996, ISBN 80-85858-30-4
BENTOVINY A., Týrání a sexuální zneužívání v rodinách, 1. Vydání, Praha: Grada Publishing, 1998, ISBN 80-7169-629-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vysvětlete, proč některé otázky z dotazníku vyhodnocujete v části Metodologie a cíl výzkumného projektu a jiné v části Shrnutí výzkumného šetření? (Hrbáčková)
Objasněte rozdíl mezi vytyčeným cílem č.1 a 2; viz str. 37 (1: "Cílem výzkumného šetření formou dotazníku je zjistit u vybraného vzorku informovanost o problematice domácího násilí". 2: "Dále pak?do jaké míry sahají jejich vědomosti o této problematice"), popř. objasněte rozdíl mezi splněním těchto cílů práce. (Hladík)
Popište, jaké jsou nevýhody použití dotazníku při zjištění cíle "zjistit, jak respondenti dané téma osobně vnímají". Pokuste se navrhnout jinou metodu, která by tyto nevýhody eliminovala. (Hrbáčková)
Zjistila jste na základě studia literatury zda u dospělých obětí násilí lze prokázat shodné osobnostní vlastnosti? (Hladík)
V práci (s. 29) zmiňujete dítě jako agresora. Můžete to specifikovat? (Hrbáčková)
V práci (s. 32) uvádíte, že se oběť může setkat s neprofesionálním postupem policie. Uveďte, o jaký postup se jedná. Jak jsou policisté připravováni na zásah - probíhá u Policie ČR vzdělávání v tomto směru? (Marášková)