Tato práce skýtá krom rešerše v oblasti buněčných automatů zaměřené na samoorganizaci také přehled různých druhů buněčných automatů a jejich praktické využití. Její podstatnou částí je též rozbor známého automatu ''Život‘‘ a útvarů, které v něm vytváří samoorganizace, i těch, které byly nalezeny až studiem tohoto fenoménu. Praktická část sestává z programů v prostředí Mathematica, které umožňují realizaci semi-totalistického automatu s jakýmikoliv pravidly ve dvou a třech dimenzích
Anotace v angličtině
In addition to the recherche in the field of cellular automata and self-organization this project contains a brief survey of one- and two-dimensional CA and examples of their application. Much attention is also paid to the famous CA ''Game of Life‘‘ and patterns whic either appear in its environment as a product of self-organization or were created by numerous researchers. The practical part consists of two programs which enable simulation of any semi-totalistic two- or three-dimensional CA in Mathematica.
Klíčová slova
Buněčný automat, samoorganizace, buňka, útvar, pravidla
Tato práce skýtá krom rešerše v oblasti buněčných automatů zaměřené na samoorganizaci také přehled různých druhů buněčných automatů a jejich praktické využití. Její podstatnou částí je též rozbor známého automatu ''Život‘‘ a útvarů, které v něm vytváří samoorganizace, i těch, které byly nalezeny až studiem tohoto fenoménu. Praktická část sestává z programů v prostředí Mathematica, které umožňují realizaci semi-totalistického automatu s jakýmikoliv pravidly ve dvou a třech dimenzích
Anotace v angličtině
In addition to the recherche in the field of cellular automata and self-organization this project contains a brief survey of one- and two-dimensional CA and examples of their application. Much attention is also paid to the famous CA ''Game of Life‘‘ and patterns whic either appear in its environment as a product of self-organization or were created by numerous researchers. The practical part consists of two programs which enable simulation of any semi-totalistic two- or three-dimensional CA in Mathematica.
Klíčová slova
Buněčný automat, samoorganizace, buňka, útvar, pravidla
1.Vypracovat rešerši v oblasti buněčných automatů zaměřenou na samoorganizaci.
2.Provést popis dvourozměrného buněčného automatu "Život a jeho útvarů (stabilní, oscilátory, lodě,...).
3.Provést popis dvourozměrných buněčných automatů s jinými podmínkami zrodu a přežití.
4.Vytvořit v prostředí Mathematica realizaci buněčného automatu ve dvou a třech rozměrech s různými podmínkami zrodu a přežití.
Zásady pro vypracování
1.Vypracovat rešerši v oblasti buněčných automatů zaměřenou na samoorganizaci.
2.Provést popis dvourozměrného buněčného automatu "Život a jeho útvarů (stabilní, oscilátory, lodě,...).
3.Provést popis dvourozměrných buněčných automatů s jinými podmínkami zrodu a přežití.
4.Vytvořit v prostředí Mathematica realizaci buněčného automatu ve dvou a třech rozměrech s různými podmínkami zrodu a přežití.
Seznam doporučené literatury
1.Wolfram Stephen 2002, New Kind Of Science, Wolfram Media, Inc., ISBN 1-57955-008-8
2.Mařík Vladimír, prof. Ing., DrSc., Štěpánková Olga, prof. RNDr., CSc., Lažanský Jiří, doc. Ing., CSc. 2001, Umělá inteligence, Academia ,ISBN 80-200-0472-6
3.Zelinka Ivan 1998, Umělá inteligence I, Vutium, ISBN 80-214-1163-5
Seznam doporučené literatury
1.Wolfram Stephen 2002, New Kind Of Science, Wolfram Media, Inc., ISBN 1-57955-008-8
2.Mařík Vladimír, prof. Ing., DrSc., Štěpánková Olga, prof. RNDr., CSc., Lažanský Jiří, doc. Ing., CSc. 2001, Umělá inteligence, Academia ,ISBN 80-200-0472-6
3.Zelinka Ivan 1998, Umělá inteligence I, Vutium, ISBN 80-214-1163-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student před komisí pro státní závěrečné zkoušky představil cíle, náplň, hlavní výsledky a závěry své bakalářské práce (BP). Poté diplomant přímo ukázal výstup své práce v programovém prostředí Mathematica. Dále byly přečteny posudky vedoucího a oponenta BP, včetně jejich připomínek a dotazů. Student dokázal se zájmem odpovědět na všechny dotazy a připomínky vyčerpávajícím způsobem. Následovala diskuze k obhajobě BP.
Dotazy a připomínky k obhajobě:
Co Vás vedlo k zaměření se na tuto oblast zájmu? (prof. J. Černohorský)
Může ve Vámi představené hře "ŽIVOT" dojít k tomu, že celá populace vymře? (doc. M. Šeda)
Diplomant odpověděl na položené dotazy a přistoupilo se ke zkoušce z jednotlivých předmětům.