Tato diplomová práce se zabývá osobností učitele na 2. stupni Základní školy v Zubří. Teoretická část je rozdělena do tří částí. První část osvětluje pojem osobnost učitele, rozdělí nám typy učitelů, jednotlivé styly vyučování a pojmy s tím související. Druhá část se zabývá pojmem kompetence učitele, kdy tento pojem vysvětlí a poukáže na důležitost začlenění kompetencí učitele do výuky a dvě vybrané kompetence jsou podrobně popsány. Třetí část je věnována pojmu standard učitele, přináší základní informace a vysvětluje potřebu vytvoření standardu učitele. Praktická část je částí výzkumnou. Byl proveden výzkum pomocí dotazníků, doplněný hospitacemi a pozorováním v hodinách, pomocí něhož se zmapovala úroveň kompetencí učitelů na 2. stupni Základní školy Zubří a nedostatky, které si škola nese z pohledu učitelů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is about a primary school teacher in Zubri and his personality. The theoretical part is divided into 3 parts. In the first part it is explained what the definition of the term "teacher's personality" means, it divides the diffirent types of teachers and every single style of teaching and other terms. The second part is about the term "teacher's competence". This term is explained here and it shows the importance of the intergration of teacher's competences during teaching. Two chosen competences are described in details. The third part is about the term "teacher's standard". It gives basic information on how important the forming of the teacher's standard is. The practical part is based on research which used questionnaires to map teachers' competences and show the imperfections of this school from a teachers' point of view. The findings of class inspections were added to this research.
Klíčová slova
osobnost učitele, kompetence učitele, standardy učitele, škola
Klíčová slova v angličtině
teacher's personality, teacher's competences, teacher's standards, school
Rozsah průvodní práce
105 s., 4 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá osobností učitele na 2. stupni Základní školy v Zubří. Teoretická část je rozdělena do tří částí. První část osvětluje pojem osobnost učitele, rozdělí nám typy učitelů, jednotlivé styly vyučování a pojmy s tím související. Druhá část se zabývá pojmem kompetence učitele, kdy tento pojem vysvětlí a poukáže na důležitost začlenění kompetencí učitele do výuky a dvě vybrané kompetence jsou podrobně popsány. Třetí část je věnována pojmu standard učitele, přináší základní informace a vysvětluje potřebu vytvoření standardu učitele. Praktická část je částí výzkumnou. Byl proveden výzkum pomocí dotazníků, doplněný hospitacemi a pozorováním v hodinách, pomocí něhož se zmapovala úroveň kompetencí učitelů na 2. stupni Základní školy Zubří a nedostatky, které si škola nese z pohledu učitelů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is about a primary school teacher in Zubri and his personality. The theoretical part is divided into 3 parts. In the first part it is explained what the definition of the term "teacher's personality" means, it divides the diffirent types of teachers and every single style of teaching and other terms. The second part is about the term "teacher's competence". This term is explained here and it shows the importance of the intergration of teacher's competences during teaching. Two chosen competences are described in details. The third part is about the term "teacher's standard". It gives basic information on how important the forming of the teacher's standard is. The practical part is based on research which used questionnaires to map teachers' competences and show the imperfections of this school from a teachers' point of view. The findings of class inspections were added to this research.
Klíčová slova
osobnost učitele, kompetence učitele, standardy učitele, škola
Klíčová slova v angličtině
teacher's personality, teacher's competences, teacher's standards, school
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši k problematice učitele na základní škole.
Proveďte výběr a zakotvení stěžejních pojmů, které mají vztah k problematice osobnosti učitele a jeho kompetencí.
Formulujte cíle práce.
Zvolte a zpracujte vhodné metodiky pro praktickou část práce.
Realizujte pedagogický výzkum ke zvolenému tématu.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data z výzkumného šetření a interpretujte je.
Formulujte závěr práce a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši k problematice učitele na základní škole.
Proveďte výběr a zakotvení stěžejních pojmů, které mají vztah k problematice osobnosti učitele a jeho kompetencí.
Formulujte cíle práce.
Zvolte a zpracujte vhodné metodiky pro praktickou část práce.
Realizujte pedagogický výzkum ke zvolenému tématu.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data z výzkumného šetření a interpretujte je.
Formulujte závěr práce a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178- 463-X.
FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-85867-94-X.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-8586-794-X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
PRŮCHA, J. Učitel : současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178- 463-X.
FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-85867-94-X.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-8586-794-X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
PRŮCHA, J. Učitel : současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Musil: Vyjmenujte autory typologií učitele zařazených do práce.
2) Prof. Musil: Zkoumal jste, jak fungovalo školství za první republiky?
3) Doc. Botek: Kde jste se ve Vaší práci zabýval autoevaluací?
4) Doc. Botek: Co jste konkrétně zjistil v rámce autoevaluace?
5) Doc. Botek: Jaký je závěr vyplývající z šetření kompetencí učitelů?