Tato diplomová práce se zabývá problematikou šikanování žáků na II. stupni ZŠ E. Beneše v Soběslavi a ZŠ J. Š. Baara v Českých Budějovicích. Teoretická část je rozdělena do dvou částí. První část vysvětluje problematiku šikanování a objasňuje, jak k ní dochází, či jakým způsobem a v jakém prostředí vzniká. Druhá část se zabývá jednou z nejčastějších forem šikany v této době - kyberšikanou. Vysvětluje její specifické projevy a rozdíly od šikany běžné. Na příkladech ukazuje, jakým způsobem se kyberšikana nejčastěji projevuje, a kde všude může být přítomná. Praktická část je částí výzkumnou. Byl proveden výzkum formou dotazníkového šetření, který zjistil přítomnost šikanování a kyberšikanování na II. stupni ZŠ E. Beneše v Soběslavi a ZŠ J. Š. Baara v Českých Budějovicích.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about the problems with bullying and cyber-bullying in the higher classes in the primary school E. Benese in Sobeslav and the primary school J.S. Baara in Ceske Budejovice.
The theoretical part is divided into two parts. In the first part the problems of bullying are explained. It brings out how the bullying happens or in what way and where it occurs. The second part is about one of the most common forms of bullying nowadays - cyber-bullying. Its specific symptoms and differences compared to normal bullying are described here. The examples show how cyber-bullying appears most frequently and where it can be present. The practical part is aimed at the research. The research was done in the form of a questionnaire and found the presence of bullying and cyber-bullying in the higher classes of the primary schools in Sobeslav and Ceske Budejovice.
Klíčová slova
agresivita, kyberšikana, šikana, škola, výchovné problémy
Tato diplomová práce se zabývá problematikou šikanování žáků na II. stupni ZŠ E. Beneše v Soběslavi a ZŠ J. Š. Baara v Českých Budějovicích. Teoretická část je rozdělena do dvou částí. První část vysvětluje problematiku šikanování a objasňuje, jak k ní dochází, či jakým způsobem a v jakém prostředí vzniká. Druhá část se zabývá jednou z nejčastějších forem šikany v této době - kyberšikanou. Vysvětluje její specifické projevy a rozdíly od šikany běžné. Na příkladech ukazuje, jakým způsobem se kyberšikana nejčastěji projevuje, a kde všude může být přítomná. Praktická část je částí výzkumnou. Byl proveden výzkum formou dotazníkového šetření, který zjistil přítomnost šikanování a kyberšikanování na II. stupni ZŠ E. Beneše v Soběslavi a ZŠ J. Š. Baara v Českých Budějovicích.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about the problems with bullying and cyber-bullying in the higher classes in the primary school E. Benese in Sobeslav and the primary school J.S. Baara in Ceske Budejovice.
The theoretical part is divided into two parts. In the first part the problems of bullying are explained. It brings out how the bullying happens or in what way and where it occurs. The second part is about one of the most common forms of bullying nowadays - cyber-bullying. Its specific symptoms and differences compared to normal bullying are described here. The examples show how cyber-bullying appears most frequently and where it can be present. The practical part is aimed at the research. The research was done in the form of a questionnaire and found the presence of bullying and cyber-bullying in the higher classes of the primary schools in Sobeslav and Ceske Budejovice.
Klíčová slova
agresivita, kyberšikana, šikana, škola, výchovné problémy
Proveďte literární rešerši na téma šikana a kyberšikana.
Zkompletujte a zpracujte odborně orientovanou literaturu k tématu diplomové práce.
Formulujte cíle práce.
Zvolte a zpracujte vhodné metodiky pro praktickou část práce.
Realizujte pedagogický výzkum ke zvolenému tématu.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data z výzkumného šetření a interpretujte je.
Formulujte závěr práce a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši na téma šikana a kyberšikana.
Zkompletujte a zpracujte odborně orientovanou literaturu k tématu diplomové práce.
Formulujte cíle práce.
Zvolte a zpracujte vhodné metodiky pro praktickou část práce.
Realizujte pedagogický výzkum ke zvolenému tématu.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data z výzkumného šetření a interpretujte je.
Formulujte závěr práce a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie - Therese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha : Portál, 2005. 128 s. ISBN 80-7178-907-0.
ČEVELA, Rostislav, ČELEDOVÁ, Libuše, DOLANSKÝ, Hynek. Výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 112 s. ISBN 978-80-247-2860-5.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. 256 s. ISBN 80-7178-513-X.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 152 s. ISBN 80-7178-945-3.
MACHÁČKOVÁ, Pavla. Kyberšikana: ubližování bez hranic?. Psychologie dnes. 2007, roč. 13, č. 9, s. 50-53. ISSN 1212-9607.
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie - Therese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha : Portál, 2005. 128 s. ISBN 80-7178-907-0.
ČEVELA, Rostislav, ČELEDOVÁ, Libuše, DOLANSKÝ, Hynek. Výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 112 s. ISBN 978-80-247-2860-5.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. 256 s. ISBN 80-7178-513-X.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 152 s. ISBN 80-7178-945-3.
MACHÁČKOVÁ, Pavla. Kyberšikana: ubližování bez hranic?. Psychologie dnes. 2007, roč. 13, č. 9, s. 50-53. ISSN 1212-9607.
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Doc. Botek: Jakou formou jste poskytl výsledky práce základním školám?
2) Prof. Musil: Máte zpětnou vazbu proč v 8.B byla zaznamenána největší míra šikany?
3) Ing. Bližňák: Čím si vysvětlujete, že v 9. třídě se již šikana vyskytuje podstatně méně než v nižších ročnících?
4) Prof. Musil: Jakou metodou byste zjistil apriorně rozložení rolí a postojů mezi žáky třídy?