Bakalářská práce se zabývá problematikou postiženého dítěte v rodině. Teoretická část je obecně zaměřena na mentální retardaci, přičemž největší pozornost je věnována dětskému autismu a dětské mozkové obrně. Důraz je kladen především na matku a to, co prožívá v souvislosti s narozením postiženého dítěte. Poslední kapitola teoretické části je určena nabídce sociálních služeb.
Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu a na interpretaci výsledků z rozhovorů s matkami postižených dětí. Výzkumným problémem je zmapování života matek, které vychovávají postižené dítě.
Anotace v angličtině
Thesis on an affected child in the family. The theoretical part is generally focused on mental retardaci, most attention is paid to a child's autismu and child. Emphasis is laid mainly on the mother and what is witnessing in connection with the birth of an affected child. The last chapter of the theoretical part is intended to offer social services.
The practical part is focused on processing research and interpretation of results from interviews with the mothers of disabled children. Research problem is mapped out life mothers that rearing affected child.
Klíčová slova
Mentální retardace, Dětský autismus, Dětská mozková obrna, postižené dítě, rodina, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Cephalonia, Children autism, Infantill paralysis, Paralysed child, Family, Social services
Rozsah průvodní práce
70 s. , 21 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou postiženého dítěte v rodině. Teoretická část je obecně zaměřena na mentální retardaci, přičemž největší pozornost je věnována dětskému autismu a dětské mozkové obrně. Důraz je kladen především na matku a to, co prožívá v souvislosti s narozením postiženého dítěte. Poslední kapitola teoretické části je určena nabídce sociálních služeb.
Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu a na interpretaci výsledků z rozhovorů s matkami postižených dětí. Výzkumným problémem je zmapování života matek, které vychovávají postižené dítě.
Anotace v angličtině
Thesis on an affected child in the family. The theoretical part is generally focused on mental retardaci, most attention is paid to a child's autismu and child. Emphasis is laid mainly on the mother and what is witnessing in connection with the birth of an affected child. The last chapter of the theoretical part is intended to offer social services.
The practical part is focused on processing research and interpretation of results from interviews with the mothers of disabled children. Research problem is mapped out life mothers that rearing affected child.
Klíčová slova
Mentální retardace, Dětský autismus, Dětská mozková obrna, postižené dítě, rodina, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Cephalonia, Children autism, Infantill paralysis, Paralysed child, Family, Social services
Zásady pro vypracování
Studium a analýza odborné literatury
Vymezení pojmů a zpracování teoretických východisek
Provedení kvalitativního výzkumu, použitá metoda struktrurovaný rozhovor
Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Zásady pro vypracování
Studium a analýza odborné literatury
Vymezení pojmů a zpracování teoretických východisek
Provedení kvalitativního výzkumu, použitá metoda struktrurovaný rozhovor
Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Seznam doporučené literatury
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 184 s. ISBN 80-7178-588-1.
MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 176 s. ISBN 978-80-247-2138-5.
MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 126 s.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 184 s. ISBN 80-7178-506-7.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou positženého dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 336 s. ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 184 s. ISBN 80-7178-588-1.
MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 176 s. ISBN 978-80-247-2138-5.
MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 126 s.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 184 s. ISBN 80-7178-506-7.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou positženého dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 336 s. ISBN 978-80-246-1616-2.