Bakalářská práce na téma ‘‘Rodičovské vzdělávání formou kurzů efektivního rodičovství’ je psána pohledem lektora tohoto výchovného směru. Práce se snaží popsat složitost definování rodiny, pojmů s rodinou souvisejících a jejich závislost na mnoha kontextech, individualitě každého člena rodina a tím tedy nastínit nesnadnost vytvoření univerzálních pravidel pro soužití dětí a rodičů a výchovu dětí, které by šlo zkráceně popsat a naučit se. Zároveň ale upozorňuje na důleţitost rodiny, pozitivní výchovné atmosféry a dobrých rodinných vztahů pro každého člověka a z toho vyplývající potřebu tyto vztahy aktivně dlouhodobě poznávat v kontextu s okolím a učit se na ně správně nahlížet a přispívat k vytváření jejich pozitivní povahy. Dále zde nalezneme informace o výchovném směru "Efektivní výchova dětí"/"Efektivní rodičovství" a kurzech ve kterých se vyučuje. Praktická část se sestává z diskuze nad zpětnou vazbou na existenci kurzů, která je důležitá, pokud chceme kurzy zlepšovat, dostatečně podepřít jejich užitečnost fakty a výzkumem a zapojit je do projektů podporujících rozvoj naší společnosti. Další její součástí je zrealizovaný předvýzkum, analýza elektronických zdrojů a zrealizovaný terénní výzkum formou ankety na téma "Nabídka a poptávka kurzů efektivního rodičovství v Kroměříži".
Annotation in English
This thesis called "Parental education by the form of effective parenting courses" is written from the point of view of the lecturer of this educational movement. The thesis attempts to describe the difficulty of defining a family, notions that are related to family and their dependence on many contexts as well as individuality of every family member and thus outlining the difficulty of creating universal rules for parent and children coexistence and raising children, which could be briefly described and learned. However, this thesis also points out the importance of family, positive educational atmosphere and good family relations for every person and the need to actively recognize these relations in context with their surrounding and learn to view them correctly and contribute to creating their positive disposition. There is also information about an educational movement called "Effective child-rearing" / "Effective parenting" and courses that teach it. The practical part consists of a discussion about the feedback on their existence, which is important if we want to improve these courses and sufficiently support their usefulness with facts and research and connect them with projects that support the development of our society. Another part is the realized preresearch, analysis of electronic sources and effected territorial research in the shape of a survey called "Supply and demand of effective parenting courses in Kroměříž."
Bakalářská práce na téma ‘‘Rodičovské vzdělávání formou kurzů efektivního rodičovství’ je psána pohledem lektora tohoto výchovného směru. Práce se snaží popsat složitost definování rodiny, pojmů s rodinou souvisejících a jejich závislost na mnoha kontextech, individualitě každého člena rodina a tím tedy nastínit nesnadnost vytvoření univerzálních pravidel pro soužití dětí a rodičů a výchovu dětí, které by šlo zkráceně popsat a naučit se. Zároveň ale upozorňuje na důleţitost rodiny, pozitivní výchovné atmosféry a dobrých rodinných vztahů pro každého člověka a z toho vyplývající potřebu tyto vztahy aktivně dlouhodobě poznávat v kontextu s okolím a učit se na ně správně nahlížet a přispívat k vytváření jejich pozitivní povahy. Dále zde nalezneme informace o výchovném směru "Efektivní výchova dětí"/"Efektivní rodičovství" a kurzech ve kterých se vyučuje. Praktická část se sestává z diskuze nad zpětnou vazbou na existenci kurzů, která je důležitá, pokud chceme kurzy zlepšovat, dostatečně podepřít jejich užitečnost fakty a výzkumem a zapojit je do projektů podporujících rozvoj naší společnosti. Další její součástí je zrealizovaný předvýzkum, analýza elektronických zdrojů a zrealizovaný terénní výzkum formou ankety na téma "Nabídka a poptávka kurzů efektivního rodičovství v Kroměříži".
Annotation in English
This thesis called "Parental education by the form of effective parenting courses" is written from the point of view of the lecturer of this educational movement. The thesis attempts to describe the difficulty of defining a family, notions that are related to family and their dependence on many contexts as well as individuality of every family member and thus outlining the difficulty of creating universal rules for parent and children coexistence and raising children, which could be briefly described and learned. However, this thesis also points out the importance of family, positive educational atmosphere and good family relations for every person and the need to actively recognize these relations in context with their surrounding and learn to view them correctly and contribute to creating their positive disposition. There is also information about an educational movement called "Effective child-rearing" / "Effective parenting" and courses that teach it. The practical part consists of a discussion about the feedback on their existence, which is important if we want to improve these courses and sufficiently support their usefulness with facts and research and connect them with projects that support the development of our society. Another part is the realized preresearch, analysis of electronic sources and effected territorial research in the shape of a survey called "Supply and demand of effective parenting courses in Kroměříž."
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny, výchovy, rodičovského vzdělávání,
rodičovských kompetencí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou ankety.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny, výchovy, rodičovského vzdělávání,
rodičovských kompetencí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou ankety.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
DINKMEYER, D., MCKAY, G. D., Efektivní rodičovství krok za krokem, Praha, 2008, ISBN
978-80-7367- 445-8
KURIC, J., Ontogenetická psychologie, Brno, 2001, ISBN 80-214-1844-3
MOŽNÝ, I., Moderní rodina: mýty a skutečnost , Brno, 1990, ISBN 80-7029-018-8
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., Psychologie dítěte, Praha, 2007, ISBN 978-80-7367-363-8
PUNCH, K. F., Základy kvantitativního šetření, Praha, 2008, ISBN 978-80-7367-381-9
Recommended resources
DINKMEYER, D., MCKAY, G. D., Efektivní rodičovství krok za krokem, Praha, 2008, ISBN
978-80-7367- 445-8
KURIC, J., Ontogenetická psychologie, Brno, 2001, ISBN 80-214-1844-3
MOŽNÝ, I., Moderní rodina: mýty a skutečnost , Brno, 1990, ISBN 80-7029-018-8
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., Psychologie dítěte, Praha, 2007, ISBN 978-80-7367-363-8
PUNCH, K. F., Základy kvantitativního šetření, Praha, 2008, ISBN 978-80-7367-381-9
Enclosed appendices
Práce obsahuje deset příloh, které jsou součástí dokumentu ve formátu pdf i ve formátu doc. Jde o přílohy:
1. ‘‘Propagace v neziskovém sektoru … aneb cesta z předsudků’q , Zaharowska, Z., práce do předmětu Sociální práce, UTB Zlín, sociální pedagogika, 3.ročník
2. ‘‘Některé interaktivní techniky’q, Zaharowska, Z., nápady k aktivitám pro kurzy ER
3. ‘‘Dotazník k předvýzkumu’q, Zaharowska, Z., dotazník k předvýzkumu vytvořen pro potřeby této práce
4. ‘‘Předvýzkum’q, Zaharowska, Z., Výsledky předvýzkumu realizovaného v rámci této práce
5. ‘‘Anketní list v pdf’q, Zaharowska, Z., Anketní list použitý při anketě v rámci výzkumu realizovaného pro tuto práci
6. ‘‘Dokončení anketního listuL, Zaharowska, Z., Druhá strana anketního listu použitého při anketě v rámci výzkumu realizovaného pro tuto práci
7. ‘‘Rozhovor s rodičem, který absolvoval kurz efektivní výchovy’q, Zaharowska, Z., Rozhovor zrealizovaný pro ilustraci této práce s maminkou, která kurz absovovala
8. ‘‘Dotazník k průběhu kurzu’q, Zaharowska, Z., Dotazník použitý pro účastníky kurzu ke zlepšení jeho průběhu, Kroměříž, 2010
9. ‘‘Seznam dotázaných organizací a osob’q, Zaharowska, Z., Seznam dotázaných osob a organizací v rámci analýzy elektronických zdrojů a dotazování v kvalitativním šetření ve výzkumu v rámci této práce + výsledek dotazování
10. ‘‘Pracovní list’q , Manuál pro lektory efektivního rodičovství, ukázka
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Otázky obhajoby:
1. Co si představujete pod pojmem rodičovské vzdělávání? Znáte nějaké jiné přístupy v rodičovském vzdělávání než je efektivní výchova, efektivní rodičovství? - (PhDr. Š. Kročková)
2. Jaký je rozdíl v metodách dotazníku a ankety? V čem spočívají jejich výhody a nevýhody? - (PhDr. Š. Kročková)
3. Kdo tvořil výzkumné soubory realizovaného výzkumu - ankety a analýzy elektronických zdrojů? - (PhDr. Š. Kročková)