V bakalářské práci se zabývám komparací tradiční a Montessori mateřské školy. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, kdy v první kapitole je vymezen pojem a funkce alternativ-ního školství společně s druhy alternativních škol. Ve druhé kapitole je pozornost směřo-vána k Marii Montessori, jejím metodám, principŧm a základním pojmŧm, jako i speciál-ním pomŧckám pouţívaných v tomto vzdělávacím systému. Třetí kapitola je věnována samotnému porovnání tradiční a Montessori mateřské školy. Praktická část obsahuje vlast-ní výzkum. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak rodiče hodnotí tradiční a Montessori mateřské školy a zda v jejich hodnocení mŧţeme nalézt rozdíly. Stěţejní výzkum byl zaloţen na dotazníkovém šetření mezi rodiči předškolních dětí v obou typech mateřských škol a je doplněn o poznatky z vlastního pozorování z tradiční i Montessori mateřské školy
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with comparison between Montessori and traditional kindergar-tens. The theoretic part of the theses is divided into three chapters. The first chapter is fo-cused on alternative education and essential reformative types of alternative schools. In the second section I deal with Maria Montessori pedagogy, in particular her methods and prin-ciples, as well as the tools applied in this pedagogigal system of education. The third char-ter is devoted to the comparison of Montessori and traditional kindergartens. The goal of the research was to find out how parents assess Montessori and traditional kindegartens. The prime research is based on a questionnaire conducted among parents, whose children in pre-school age attend one of the kinderkartens mentioned above. It is supplemented by my observation conducted in Montessori and traditional kindergartens.
Alternative Education, Montessori Pedagogy, Montessori Kindegarten, Traditional Kindegarten, Pre-school Education.
Rozsah průvodní práce
57 s, 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám komparací tradiční a Montessori mateřské školy. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, kdy v první kapitole je vymezen pojem a funkce alternativ-ního školství společně s druhy alternativních škol. Ve druhé kapitole je pozornost směřo-vána k Marii Montessori, jejím metodám, principŧm a základním pojmŧm, jako i speciál-ním pomŧckám pouţívaných v tomto vzdělávacím systému. Třetí kapitola je věnována samotnému porovnání tradiční a Montessori mateřské školy. Praktická část obsahuje vlast-ní výzkum. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak rodiče hodnotí tradiční a Montessori mateřské školy a zda v jejich hodnocení mŧţeme nalézt rozdíly. Stěţejní výzkum byl zaloţen na dotazníkovém šetření mezi rodiči předškolních dětí v obou typech mateřských škol a je doplněn o poznatky z vlastního pozorování z tradiční i Montessori mateřské školy
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with comparison between Montessori and traditional kindergar-tens. The theoretic part of the theses is divided into three chapters. The first chapter is fo-cused on alternative education and essential reformative types of alternative schools. In the second section I deal with Maria Montessori pedagogy, in particular her methods and prin-ciples, as well as the tools applied in this pedagogigal system of education. The third char-ter is devoted to the comparison of Montessori and traditional kindergartens. The goal of the research was to find out how parents assess Montessori and traditional kindegartens. The prime research is based on a questionnaire conducted among parents, whose children in pre-school age attend one of the kinderkartens mentioned above. It is supplemented by my observation conducted in Montessori and traditional kindergartens.
Alternative Education, Montessori Pedagogy, Montessori Kindegarten, Traditional Kindegarten, Pre-school Education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti Montessori pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti Montessori pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4
MONTESSORI. M. Tajuplné dětství. Praha: SPS, 1998. ISBN 80-86189-00-7
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1
PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-647-6
RÝDL, K. Metoda Montessori pro naše dítě. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4
MONTESSORI. M. Tajuplné dětství. Praha: SPS, 1998. ISBN 80-86189-00-7
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1
PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-647-6
RÝDL, K. Metoda Montessori pro naše dítě. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Existují nějaká úskalí zavádění pedagogického přístupu Montessori do systému našeho školství? (Hrbáčková)
Jakým způsobem bylo zohledněno nerovnoměrné zastoupení objektů komparace ve výzkumném vzorku? (Hladík)
U otázky č. 3 ? je možné, že se z pohledu respondenta ze skupiny Monetssori nabízené varianty ?mám osobní zkušenost? a ? mám dítě navštěvující alternativní školu? překrývají? (Andrysová)
Popište metodu pozorování a způsoby vyhodnocování dat získaných touto cestou. (Musil)
Jaké jsou dle Vás největší přínosy montessoriovské mateřské školy? (Marášková)