V této práci se věnuji pedagogickému systému Montessori v předškolním zařízení. V úvodu se zaměřuji na historii reformního hnutí, historii alternativních škol a důležitá data ze života dr. M. Montessori. Poté objasňuji základní principy a pojmy Montessori koncepce jako je koncentrace pozornosti, senzitivní fáze, vstřebávající mysl, normalizace a svoboda. V metodické části monitoruji tyto základní obory: praktickou činnost, smyslovou a jazykovou výchovu, matematiku a kosmickou výchovu. V praktické části popisuji didaktický materiál související s předškolním vzděláváním a uvádím praktické příklady jeho využití v Montessori mateřské škole ve Zlíně.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis I describe history of reformative movement, alternative schools and important facts about life of M. Montessori. I clarify basic principles of the Montessori pedagogy. In the practical part I focus on the didactic material associated with preschool education and I introduce some practical examples and their utilization at the Montessori preschool in Zlin.
Klíčová slova
pedagogický systém Montessori, mateřská škola, dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, didaktické pomůcky
Klíčová slova v angličtině
pedagogic system of Montessori, preschool education, preprimary school child, didactic material, kindergarten
Rozsah průvodní práce
65 s., 5 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se věnuji pedagogickému systému Montessori v předškolním zařízení. V úvodu se zaměřuji na historii reformního hnutí, historii alternativních škol a důležitá data ze života dr. M. Montessori. Poté objasňuji základní principy a pojmy Montessori koncepce jako je koncentrace pozornosti, senzitivní fáze, vstřebávající mysl, normalizace a svoboda. V metodické části monitoruji tyto základní obory: praktickou činnost, smyslovou a jazykovou výchovu, matematiku a kosmickou výchovu. V praktické části popisuji didaktický materiál související s předškolním vzděláváním a uvádím praktické příklady jeho využití v Montessori mateřské škole ve Zlíně.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis I describe history of reformative movement, alternative schools and important facts about life of M. Montessori. I clarify basic principles of the Montessori pedagogy. In the practical part I focus on the didactic material associated with preschool education and I introduce some practical examples and their utilization at the Montessori preschool in Zlin.
Klíčová slova
pedagogický systém Montessori, mateřská škola, dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, didaktické pomůcky
Klíčová slova v angličtině
pedagogic system of Montessori, preschool education, preprimary school child, didactic material, kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a principů pedagogiky M. Montessori.
Stanovení cílů práce.
Příprava a realizace kvalitativního výzkumu (metoda pozorování,rozhovor).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a principů pedagogiky M. Montessori.
Stanovení cílů práce.
Příprava a realizace kvalitativního výzkumu (metoda pozorování,rozhovor).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 2001. ISBN 80-86-189-01-5.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství- původní práce. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86-189-00-7.
RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky M. Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-247-1705-0.
LUDWIK, H.a kol. Vychováváme a vzděláváme s M. Montessori. Praha: ČS EFFE, 2000. ISBN 80-7194-266-9.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 2001. ISBN 80-86-189-01-5.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství- původní práce. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86-189-00-7.
RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky M. Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-247-1705-0.
LUDWIK, H.a kol. Vychováváme a vzděláváme s M. Montessori. Praha: ČS EFFE, 2000. ISBN 80-7194-266-9.