Bakalářská práce se zabývá rozborem a použitelností simulačních programů elektronických obvodů, které mají sloužit pro výuku základů elektroniky na středních případně vysokých školách.
Cílem práce je provést průzkum dostupných simulačních programů vhodných pro výuku s ohledem na jejich pořizovací cenu, snadnost ovládání, možnosti lokalizace do českého jazyka, funkčnosti a věrohodnosti prováděných simulací těchto aplikací.
V práci je proveden rozbor několika simulačních programů a zhodnocen jejich přínos a využitelnost ve výuce. Součástí práce je vytvoření souborů příkladů, které demonstrují možnosti vybraných programů při simulování základních elektrických jevů, analogové a číslicové technice.
Anotace v angličtině
The theme of this final project is dealing with analysis and practical usage of electronic circuits’ simulation programmes that should serve teaching of electronic basics at collages or polytechnics.
The aim of the work is to make a search of available simulation programmes suitable for education consideration for their purchasing price, user friendliness, the possibility of the Czech localization, functionality and credibility of simulations at these applications.
The project consists of several simulation program analysis and evaluation with aspect of contribution and usage for teaching. The part of the project is a sample of examples that should demonstrate the possibilities of selected programmes when simulate basic electric phenomenona in analog and digital technology.
Bakalářská práce se zabývá rozborem a použitelností simulačních programů elektronických obvodů, které mají sloužit pro výuku základů elektroniky na středních případně vysokých školách.
Cílem práce je provést průzkum dostupných simulačních programů vhodných pro výuku s ohledem na jejich pořizovací cenu, snadnost ovládání, možnosti lokalizace do českého jazyka, funkčnosti a věrohodnosti prováděných simulací těchto aplikací.
V práci je proveden rozbor několika simulačních programů a zhodnocen jejich přínos a využitelnost ve výuce. Součástí práce je vytvoření souborů příkladů, které demonstrují možnosti vybraných programů při simulování základních elektrických jevů, analogové a číslicové technice.
Anotace v angličtině
The theme of this final project is dealing with analysis and practical usage of electronic circuits’ simulation programmes that should serve teaching of electronic basics at collages or polytechnics.
The aim of the work is to make a search of available simulation programmes suitable for education consideration for their purchasing price, user friendliness, the possibility of the Czech localization, functionality and credibility of simulations at these applications.
The project consists of several simulation program analysis and evaluation with aspect of contribution and usage for teaching. The part of the project is a sample of examples that should demonstrate the possibilities of selected programmes when simulate basic electric phenomenona in analog and digital technology.
1. Vypracujte literární rešerši zaměřenou na simulaci elektronických obvodů.
2. Proveďte průzkum nabízených simulačních programů pro elektroniku, při průzkumu
se zaměřte na vhodnost jejich využití ve výuce a zároveň posuďte cenovou
dostupnost nabízených programů.
3. Podle možností porovnejte dva simulační programy a zhodnoťte jejich přínos
pro výuku.
4. Ve zvoleném simulačním programu vytvořte soubor příkladů, které
budou demonstrovat základní elektrické jevy v analogové a číslicové technice.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši zaměřenou na simulaci elektronických obvodů.
2. Proveďte průzkum nabízených simulačních programů pro elektroniku, při průzkumu
se zaměřte na vhodnost jejich využití ve výuce a zároveň posuďte cenovou
dostupnost nabízených programů.
3. Podle možností porovnejte dva simulační programy a zhodnoťte jejich přínos
pro výuku.
4. Ve zvoleném simulačním programu vytvořte soubor příkladů, které
budou demonstrovat základní elektrické jevy v analogové a číslicové technice.
Diplomant prezentoval výsledky, kterých dosáhl ve své bakalářské práci. Součástí prezentace byla i praktická ukázka. Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta byly položeny tyto dotazy:
1.Proč nebyl vytvořen i ukázkový příklad v programu MULTISIM? (Ing. Macků)
2.Je heuristika opakem algoritmizace? (prof. Prokop)
3.Jak jsou cenově náročné jednotlivé simulační programy? (doc. Ošmera)
4.Který z programů umí návrh plošných spojů? (Ing. Sysel)
Diplomant velmi zajímavě odpověděl všechny položené dotazy. Po obsáhlé diskuzi byla prezentace práce ukončena.