Cílem bakalářské práce je seznámení potencionálního čtenáře s dostupnými modelovacími postupy pro trojrozměrnou vizualizaci.
V první, teoretické části, je vylíčeno postupné zrození počítačové grafiky od poloviny minulého století až po nynější. Dále je počítačem generovaná grafika představena, jakožto silný a mnohdy nezbytný nástroj operující v mnoha odvětvích lidské činnosti. Závěr teoretické části je věnován popisu dostupných modelovacích technik.
Obsah praktické části je soustředěn na vizuální demonstraci teoreticky popsaných modelovacích technik a algoritmů. Zde je vytvořeno několik názorných příkladů použitých technik včetně dvou složitějších modelů s materiálovým nastavením.
Anotace v angličtině
The main objectives of my bechelor work is familirization possible readers with availabe rendering methods used in 3D visualisation.
In the first teoretical part is described step-by-step born of computer graphics since the half of the last century. Next the computer-generated graphics shown as a powerful and many times essential tool operating in a lot of sectors of human activities. The end of teoretical part is devoted to describing of available rendering techniques.
Content of the practical part is focused on a visual demonstration of the theoretically described rendering techniques and algorithms. There are created some vivid examples of used techniques including two more complicated models/patterns with material settings.
Cílem bakalářské práce je seznámení potencionálního čtenáře s dostupnými modelovacími postupy pro trojrozměrnou vizualizaci.
V první, teoretické části, je vylíčeno postupné zrození počítačové grafiky od poloviny minulého století až po nynější. Dále je počítačem generovaná grafika představena, jakožto silný a mnohdy nezbytný nástroj operující v mnoha odvětvích lidské činnosti. Závěr teoretické části je věnován popisu dostupných modelovacích technik.
Obsah praktické části je soustředěn na vizuální demonstraci teoreticky popsaných modelovacích technik a algoritmů. Zde je vytvořeno několik názorných příkladů použitých technik včetně dvou složitějších modelů s materiálovým nastavením.
Anotace v angličtině
The main objectives of my bechelor work is familirization possible readers with availabe rendering methods used in 3D visualisation.
In the first teoretical part is described step-by-step born of computer graphics since the half of the last century. Next the computer-generated graphics shown as a powerful and many times essential tool operating in a lot of sectors of human activities. The end of teoretical part is devoted to describing of available rendering techniques.
Content of the practical part is focused on a visual demonstration of the theoretically described rendering techniques and algorithms. There are created some vivid examples of used techniques including two more complicated models/patterns with material settings.
1. Vypracujte literární rešerši na dané téma. Ta bude obsahovat vznik a vývoj počítačové grafiky (zejména 3D) až do současnosti.
2. Rozeberte přínos a využití 3D počítačové grafiky. Popište a porovnejte programy pro modelování - 3D Studio MAX, Cinema 4D, Maya a Blender.
3. Ve výše zmíněných programech popište dostupné modelovací techniky pro tvorbu 3D objektů včetně jejich využití.
4. Funkci uvedených modelovací technik demonstrujte na funkčních příkladech.
5. Pomocí výše uvedených postupů vytvořte 2 - 3 složitější modely včetně materiálových nastavení. Uveďte u nich postup.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši na dané téma. Ta bude obsahovat vznik a vývoj počítačové grafiky (zejména 3D) až do současnosti.
2. Rozeberte přínos a využití 3D počítačové grafiky. Popište a porovnejte programy pro modelování - 3D Studio MAX, Cinema 4D, Maya a Blender.
3. Ve výše zmíněných programech popište dostupné modelovací techniky pro tvorbu 3D objektů včetně jejich využití.
4. Funkci uvedených modelovací technik demonstrujte na funkčních příkladech.
5. Pomocí výše uvedených postupů vytvořte 2 - 3 složitější modely včetně materiálových nastavení. Uveďte u nich postup.
Seznam doporučené literatury
1. Žára, J.: Moderní počítačová grafika. Computer Press, 1998.
2. Hudec, B.: Základy počítačové grafiky. Skripta ČVUT Praha, 2001.
3. Pokorný, P.: Základy počítačové grafiky. Skripta FT UTB ve Zlíně, 2004.
4. Boardman, T.: 3DS MAX 5 - podrobná příručka. Computer Press, 2000.
5. http://www.3dscena.cz - tutoriály pro 3d grafiku
Seznam doporučené literatury
1. Žára, J.: Moderní počítačová grafika. Computer Press, 1998.
2. Hudec, B.: Základy počítačové grafiky. Skripta ČVUT Praha, 2001.
3. Pokorný, P.: Základy počítačové grafiky. Skripta FT UTB ve Zlíně, 2004.
4. Boardman, T.: 3DS MAX 5 - podrobná příručka. Computer Press, 2000.
5. http://www.3dscena.cz - tutoriály pro 3d grafiku
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM disk
5 obrázků
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí pro Státní závěrečné zkoušky cíle, postup řešení, výsledky a závěry své bakalářské práce. Členové komise pro SZZ vznesli následující dotazy:
1. Kde máte srovnání uvedených systémů. (doc. Farana)
2. Proč nemáte u některých obrázků zdroje? (doc. Farana)
3. Jak se v 3D grafice řeší povrchy jako tráva, vlasy apod.? (Ing. Bližňák)
Diplomant pohotově odpověděl na všechny položené dotazy.