Bakalářská práce pojednává o růstových skupinách jako o možnosti preventivní práce s žáky druhého stupně základních škol. V teoretické části se tudíž zabývám tím, co má na chování dětí a mládeže největší vliv, před jakým rizikovým chováním bychom je měli varovat a tím, jak lze v preventivní činnosti rizikového chování pracovat. Také zdůrazňuji význam vlivu skupiny, který je zásadní jak pro cílovou skupinu, tak pro samotné fungování růstových skupin. Cílem mého výzkumu bylo zjistit, jaký názor na zřízení růstových skupin zastávají školní odborníci na chování a jak by si představovali jejich fungování. Získané informace jsem následně využila při zpracovávání projektu, který má pomoci myšlenku zrealizovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with growth groups as a possibility for preventive work with middle-school students. In the theoretical part, I focus on what influences child and youth behaviour most, against which risk-taking behaviour they should be warned, and how to work in the field of risk-taking behaviour prevention. Also, I emphasize the importance of the group’s influence, which is essential not only for the target group, but also for the operation of the growth groups themselves. The aim of my research was to find what the opinion of educational specialists on growth group establishment is, and how they envision the groups’ operation. The acquired information was then used in the process of preparation of a project that should help to implement the idea.
Klíčová slova
růstové skupiny, prevence rizikového chování dětí a mládeže, rizikové chování, primární prevence, vlivy skupiny, škola
Klíčová slova v angličtině
growth groups, child and youth risk-taking behaviour prevention, risk-taking behaviour, primary prevention, group’s influences, school
Rozsah průvodní práce
72 s., 2 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o růstových skupinách jako o možnosti preventivní práce s žáky druhého stupně základních škol. V teoretické části se tudíž zabývám tím, co má na chování dětí a mládeže největší vliv, před jakým rizikovým chováním bychom je měli varovat a tím, jak lze v preventivní činnosti rizikového chování pracovat. Také zdůrazňuji význam vlivu skupiny, který je zásadní jak pro cílovou skupinu, tak pro samotné fungování růstových skupin. Cílem mého výzkumu bylo zjistit, jaký názor na zřízení růstových skupin zastávají školní odborníci na chování a jak by si představovali jejich fungování. Získané informace jsem následně využila při zpracovávání projektu, který má pomoci myšlenku zrealizovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with growth groups as a possibility for preventive work with middle-school students. In the theoretical part, I focus on what influences child and youth behaviour most, against which risk-taking behaviour they should be warned, and how to work in the field of risk-taking behaviour prevention. Also, I emphasize the importance of the group’s influence, which is essential not only for the target group, but also for the operation of the growth groups themselves. The aim of my research was to find what the opinion of educational specialists on growth group establishment is, and how they envision the groups’ operation. The acquired information was then used in the process of preparation of a project that should help to implement the idea.
Klíčová slova
růstové skupiny, prevence rizikového chování dětí a mládeže, rizikové chování, primární prevence, vlivy skupiny, škola
Klíčová slova v angličtině
growth groups, child and youth risk-taking behaviour prevention, risk-taking behaviour, primary prevention, group’s influences, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně patologických jevů
a preventivní skupinové práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně patologických jevů
a preventivní skupinové práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993.
ISBN 80-7066-534-3.
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana : ... co jste vždycky chtěli vědět
o psychologii, ale ve škole vám to neřekli .... 2. přeprac. vyd. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-023-3.
KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : Aktivity pro osobnostní a sociální výchovu
k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno : AISIS o. s., 2005.
ISBN 80-239-4669-2.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, ŠIMANOVSKÁ, Barbara. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-024-0.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS o. s., 2006. 226 s. ISBN 80-239-4908-X.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993.
ISBN 80-7066-534-3.
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana : ... co jste vždycky chtěli vědět
o psychologii, ale ve škole vám to neřekli .... 2. přeprac. vyd. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-023-3.
KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : Aktivity pro osobnostní a sociální výchovu
k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno : AISIS o. s., 2005.
ISBN 80-239-4669-2.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, ŠIMANOVSKÁ, Barbara. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-024-0.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS o. s., 2006. 226 s. ISBN 80-239-4908-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Dokážete posoudit zátěž, kterou nese facilitátor skupiny zaměřené na osobnostní růst? (Hrbáčková)
Co vás vedlo k upřednostnění kvalitativního výzkumného postupu před kvantitativním? (Hladík)
Čím jsou růstové skupiny originální? (Hladík)