Bakalářská práce se zabývá autoritou vysokoškolského učitele. V teoretické části je vymezen pojem autority včetně její typologie. Diskutovány jsou možné způsoby budování autority vysokoškolského učitele, její respektování a příčiny jejího oslabování. Samostatná kapitola je věnována osobnosti vysokoškolského učitele s ohledem na jeho kvalifikaci a psychosociální kompetence.
Praktická část je zaměřena na průzkum autority učitelů na vysoké škole z pohledu studentů. Zkoumána je míra autority vysokoškolského učitele s ohledem na pohlaví, věk, odbornost, akademické tituly. Kvantitativní výzkum formou dotazníků byl proveden u vysokoškolských studentů.
Annotation in English
Thesis deals with the authority of university teachers. In the theoretical part is a definition of authority, including the typology. The possible ways of building a university teacher authority are discussed, also the respect and the causes of weakening of authority. A separate chapter is devoted to individuality of university teachers with regard to their qualifications and psychosocial competence.
The practical part focuses on the Exploration of the authority of teachers in high school from the perspective of students. The level of authority university teacher with regard to sex, age, expertise, academic degrees was examined. The quantitative research was conducted by questionnaire among university students.
Keywords
autorita, osobnost, vysokoškolský učitel, vzdělání
Keywords in English
authority, personality, university teacher, education.
Length of the covering note
84
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá autoritou vysokoškolského učitele. V teoretické části je vymezen pojem autority včetně její typologie. Diskutovány jsou možné způsoby budování autority vysokoškolského učitele, její respektování a příčiny jejího oslabování. Samostatná kapitola je věnována osobnosti vysokoškolského učitele s ohledem na jeho kvalifikaci a psychosociální kompetence.
Praktická část je zaměřena na průzkum autority učitelů na vysoké škole z pohledu studentů. Zkoumána je míra autority vysokoškolského učitele s ohledem na pohlaví, věk, odbornost, akademické tituly. Kvantitativní výzkum formou dotazníků byl proveden u vysokoškolských studentů.
Annotation in English
Thesis deals with the authority of university teachers. In the theoretical part is a definition of authority, including the typology. The possible ways of building a university teacher authority are discussed, also the respect and the causes of weakening of authority. A separate chapter is devoted to individuality of university teachers with regard to their qualifications and psychosocial competence.
The practical part focuses on the Exploration of the authority of teachers in high school from the perspective of students. The level of authority university teacher with regard to sex, age, expertise, academic degrees was examined. The quantitative research was conducted by questionnaire among university students.
Keywords
autorita, osobnost, vysokoškolský učitel, vzdělání
Keywords in English
authority, personality, university teacher, education.
Research Plan
Úvod do problematiky
Teoretická část:
Vymezení pojmů Osobnost a autorita učitele
Autorita vysokoškolského učitele
Praktická část:
Vymezení cílů výzkumu a výzkumných oblastí (problémů)
Charakteristika souboru
Metody a metodika výzkumu
Zpracování, vyjádření a ověření validity dat
Výsledky výzkumu, a jejich interpretace
Research Plan
Úvod do problematiky
Teoretická část:
Vymezení pojmů Osobnost a autorita učitele
Autorita vysokoškolského učitele
Praktická část:
Vymezení cílů výzkumu a výzkumných oblastí (problémů)
Charakteristika souboru
Metody a metodika výzkumu
Zpracování, vyjádření a ověření validity dat
Výsledky výzkumu, a jejich interpretace
Recommended resources
PRUCHA, J. Učitel Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-535-0
MATĚJČEK, J. Rodiče a děti. Praha: Avicentrum, 1986
GEIST,B. Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-28-7
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-803-1
BÍLÁ KNIHA TERCIÁLN´HO VZDĚLÁVÁNÍ: verze projednána vládou dne 26.1.2009, Praha , MŠMT ,2009
Statut ČVUT v PRAZE, ve znění úprav ze dne 22.1.2009
Recommended resources
PRUCHA, J. Učitel Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-535-0
MATĚJČEK, J. Rodiče a děti. Praha: Avicentrum, 1986
GEIST,B. Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-28-7
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-803-1
BÍLÁ KNIHA TERCIÁLN´HO VZDĚLÁVÁNÍ: verze projednána vládou dne 26.1.2009, Praha , MŠMT ,2009
Statut ČVUT v PRAZE, ve znění úprav ze dne 22.1.2009
Enclosed appendices
CD
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Otázky obhajoby:
1. Do akej miery je autorita vysokoškolských učiteľov ohrozovaná spoločenským prostredím. - (PhDr. Š. Kročková)
2. Uveďte, či autorita vysokoškolského učiteľa ovplyvňuje záujem študentov o vzdelávanie. - (PhDr. Š. Kročková)
3. Máte povědomost o jiných výzkumech v rámci tohoto tématu? - (PhDr. Š. Kročková)