Bakalářská práce se zabývá výchovně-vzdělávací činností v náhradní výchovné péči. Cílem je zmapovat aktuální problémy náhradní výchovné péče z pohledu vychovatelů. Teoretická část je pojata jako vhled do dané problematiky, je zde popsán význam rodiny a sociálního prostředí pro zdárný vývoj dítěte, utváření osobnosti dítěte a také důvody špatného fungo-vání rodiny. Dále jsou zde stručně shrnuty možnosti náhradní výchovné péče. Další část je věnována specifikům výchovně-vzdělávací práce v zařízeních ústavní výchovy, její pláno-vání, řízení a organizace. Praktická část se zabývá výzkumem v dětských domovech Olo-mouckého kraje, kde jsou zjišťovány aktuální problémy očima vychovatelů. Tento výzkum se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with educational activities in substitute care. It aims at mapping the current issues of substitute care from the educator’s point of view. The theoretical part of this work is conceived as an insight into the problem, giving a description of the impor-tance of family and of social environment in the development of a child, formation of the child’s personality and also the reasons of family malfunction. A brief summary of possi-bilities of substitute care is also given. Another part of this work deals with the specifics of education in institutional care, its planning and management. The practical part of this work treats of research in children’s homes in the Olomoucký Region, where current issues were investigated from the educators’ point of view, using questionnaires as the research method.
Klíčová slova
Náhradní výchovná péče, dětský domov, vychovatel, výchovně-vzdělávací práce.
Klíčová slova v angličtině
Substitute care, children´s home, educator, education.
Rozsah průvodní práce
75 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výchovně-vzdělávací činností v náhradní výchovné péči. Cílem je zmapovat aktuální problémy náhradní výchovné péče z pohledu vychovatelů. Teoretická část je pojata jako vhled do dané problematiky, je zde popsán význam rodiny a sociálního prostředí pro zdárný vývoj dítěte, utváření osobnosti dítěte a také důvody špatného fungo-vání rodiny. Dále jsou zde stručně shrnuty možnosti náhradní výchovné péče. Další část je věnována specifikům výchovně-vzdělávací práce v zařízeních ústavní výchovy, její pláno-vání, řízení a organizace. Praktická část se zabývá výzkumem v dětských domovech Olo-mouckého kraje, kde jsou zjišťovány aktuální problémy očima vychovatelů. Tento výzkum se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with educational activities in substitute care. It aims at mapping the current issues of substitute care from the educator’s point of view. The theoretical part of this work is conceived as an insight into the problem, giving a description of the impor-tance of family and of social environment in the development of a child, formation of the child’s personality and also the reasons of family malfunction. A brief summary of possi-bilities of substitute care is also given. Another part of this work deals with the specifics of education in institutional care, its planning and management. The practical part of this work treats of research in children’s homes in the Olomoucký Region, where current issues were investigated from the educators’ point of view, using questionnaires as the research method.
Klíčová slova
Náhradní výchovná péče, dětský domov, vychovatel, výchovně-vzdělávací práce.
Klíčová slova v angličtině
Substitute care, children´s home, educator, education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní výchovné péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní výchovné péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Praha : Portál, 2008. ISBN 9788073674731.
HRDLIČKOVÁ, V., PÁVKOVÁ, J. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha : SPN, 1987. ISBN 4-92-18/1
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha : Portál, 2008. 3. akt.vydání. ISBN 9788073674236
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 9788073673185
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Praha : Portál, 2008. ISBN 9788073674731.
HRDLIČKOVÁ, V., PÁVKOVÁ, J. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha : SPN, 1987. ISBN 4-92-18/1
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha : Portál, 2008. 3. akt.vydání. ISBN 9788073674236
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 9788073673185