Bakalářská práce se zabývá předsudky české společnosti k romskému etniku. Jedná se o aktuální téma ke zkoumání s možností různých řešení. Teoretická část se věnuje pojmům týkajících se problematiky romské komunity, seznámením s předsudky majoritní společnosti vůči romské minoritě, historií a původem Romů, dělení romského etnika, předškolní a školní výchově, motivací ke vzdělání.
Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum se zaměřením na diskriminační prvky a netoleranční chování vůči romskému etniku. Cílem výzkumu je zjistit, zda respondenti podléhají předsudkům k romskému etniku a jsou - li ochotni aktivně se podílet na řešení problematiky vzájemného soužití.
Anotace v angličtině
This final thesis is about prejudice Czech society towards Romany ethnicity. It is an actual theme for a research with a possibility of various solutions. Theoretical part deals with terms concerning problems of Romany ethnicity, introduction of prejudice of majority towards Romany minority, history and origins of Romanies, dividing of Romany ethnicity, pre-school and school education, motivation for education.
Practical part is concerned on quantitative research with aim on discrimination items and intolerant behavior towards Romany ethnics. The goal of this research is to find out if respondents are influenced by prejudice to the Romany ethnics and if they are willing to have an active participation in solving of problematic of mutual co-existence.
Klíčová slova
romské etnikum, romská problematika výchovy a vzdělání, kultura, soužití s majoritní společností, předsudky, posouzení motivace.
Klíčová slova v angličtině
Romany ethnics, Romany problematic of enlightenment, culture, co-existence with majority, prejudice, check of motivation.
Rozsah průvodní práce
70 s., 5 s. příloha dotazník
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá předsudky české společnosti k romskému etniku. Jedná se o aktuální téma ke zkoumání s možností různých řešení. Teoretická část se věnuje pojmům týkajících se problematiky romské komunity, seznámením s předsudky majoritní společnosti vůči romské minoritě, historií a původem Romů, dělení romského etnika, předškolní a školní výchově, motivací ke vzdělání.
Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum se zaměřením na diskriminační prvky a netoleranční chování vůči romskému etniku. Cílem výzkumu je zjistit, zda respondenti podléhají předsudkům k romskému etniku a jsou - li ochotni aktivně se podílet na řešení problematiky vzájemného soužití.
Anotace v angličtině
This final thesis is about prejudice Czech society towards Romany ethnicity. It is an actual theme for a research with a possibility of various solutions. Theoretical part deals with terms concerning problems of Romany ethnicity, introduction of prejudice of majority towards Romany minority, history and origins of Romanies, dividing of Romany ethnicity, pre-school and school education, motivation for education.
Practical part is concerned on quantitative research with aim on discrimination items and intolerant behavior towards Romany ethnics. The goal of this research is to find out if respondents are influenced by prejudice to the Romany ethnics and if they are willing to have an active participation in solving of problematic of mutual co-existence.
Klíčová slova
romské etnikum, romská problematika výchovy a vzdělání, kultura, soužití s majoritní společností, předsudky, posouzení motivace.
Klíčová slova v angličtině
Romany ethnics, Romany problematic of enlightenment, culture, co-existence with majority, prejudice, check of motivation.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálů a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti charakteristiky romského etnika, romské problematiky výchovy a vzdělání, života, kultury, soužití s majoritní společností, posouzení motivace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového sběru dat.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálů a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti charakteristiky romského etnika, romské problematiky výchovy a vzdělání, života, kultury, soužití s majoritní společností, posouzení motivace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového sběru dat.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, JAROSLAV. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. 1. vyd. Praha: Radix, 2008. 256 s. ISBN 978-80-86031-83-5.
NEČAS, CTIBOR. Romové v České republice včera a dnes. 4. rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 129 s. ISBN 80-7067-952-2.
ŠIŠKOVÁ, TAŤJANA. Menšiny a migranti v České republice. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 200 s. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, TAŤJANA. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2.
ŠVEC, VLASTIMIL. HRBÁČKOVÁ, KARLA. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 129 s. ISBN 978-80-7318-547-3.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, JAROSLAV. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. 1. vyd. Praha: Radix, 2008. 256 s. ISBN 978-80-86031-83-5.
NEČAS, CTIBOR. Romové v České republice včera a dnes. 4. rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 129 s. ISBN 80-7067-952-2.
ŠIŠKOVÁ, TAŤJANA. Menšiny a migranti v České republice. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 200 s. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, TAŤJANA. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2.
ŠVEC, VLASTIMIL. HRBÁČKOVÁ, KARLA. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 129 s. ISBN 978-80-7318-547-3.