Tato bakalářská práce se zabývá vymezením pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické profese ve vztahu k edukačnímu procesu vzdělávání budoucích řidičů, vymezení legislativního rámce, průběhu a specifik realizace teoretické a praktické výuky v současných autoškolách. Praktická část práce je zaměřena na oblast identifikace a analýzy syndromu vyhoření u učitelů autoškol v kroměřížském regionu. Předkládaný kvantitativní výzkum byl realizován metodou dotazníkového šetření u vybraných pedagogů. Závěrečné zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich následné analýzy a interpretace, je doplněno o sumarizační shrnutí a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to determine the terms and theoretical resources regarding the area of teaching profession in relation to the educational procedure of future drivers' training; to define the legislative framework and to specify the process and implementation of theoretical and practical tuition in the current driving schools. The practical part is focused on the identification and analysis of the burnout syndrom among teachers of the driving schools in the region of Kroměříž. The submitted quantitative research was carried out on the basis of questionnaire survey of selected teachers. Final processing and evaluation of the acquired data, including thein subsequent analysis and interpretation, is accompanied with a summary and recommendations to be used in practice.
Klíčová slova
pedagog, pedagogické dovednosti, autoškola, vzdělávání řidičů, zákonné úpravy, doprava, silniční provoz, dopravní nehoda, řidičský průkaz, syndrom vyhoření
Tato bakalářská práce se zabývá vymezením pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické profese ve vztahu k edukačnímu procesu vzdělávání budoucích řidičů, vymezení legislativního rámce, průběhu a specifik realizace teoretické a praktické výuky v současných autoškolách. Praktická část práce je zaměřena na oblast identifikace a analýzy syndromu vyhoření u učitelů autoškol v kroměřížském regionu. Předkládaný kvantitativní výzkum byl realizován metodou dotazníkového šetření u vybraných pedagogů. Závěrečné zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich následné analýzy a interpretace, je doplněno o sumarizační shrnutí a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to determine the terms and theoretical resources regarding the area of teaching profession in relation to the educational procedure of future drivers' training; to define the legislative framework and to specify the process and implementation of theoretical and practical tuition in the current driving schools. The practical part is focused on the identification and analysis of the burnout syndrom among teachers of the driving schools in the region of Kroměříž. The submitted quantitative research was carried out on the basis of questionnaire survey of selected teachers. Final processing and evaluation of the acquired data, including thein subsequent analysis and interpretation, is accompanied with a summary and recommendations to be used in practice.
Klíčová slova
pedagog, pedagogické dovednosti, autoškola, vzdělávání řidičů, zákonné úpravy, doprava, silniční provoz, dopravní nehoda, řidičský průkaz, syndrom vyhoření
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické profese ve vztahu k edukačnímu procesu vzdělávání budoucích řidičů, vymezení legislativního rámce, průběhu a specifik realizace teoretické a praktické výuky v autoškole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a problému.
Realizace kvantitativního výzkumu se zaměřením na zmapování identifikace, projevů a specifik syndromu vyhoření u pedagogů v procesu edukace budoucích řidičů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich následné analýzy a interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické profese ve vztahu k edukačnímu procesu vzdělávání budoucích řidičů, vymezení legislativního rámce, průběhu a specifik realizace teoretické a praktické výuky v autoškole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a problému.
Realizace kvantitativního výzkumu se zaměřením na zmapování identifikace, projevů a specifik syndromu vyhoření u pedagogů v procesu edukace budoucích řidičů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich následné analýzy a interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK, K. Psychologie pro řidiče : Zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-542-3.
ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele : Teorie a praxe. Praha : ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
RYS, S. Příprava učitele na vyučování : Pedagogická teorie a praxe. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 02/52 14-681-79.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍK, K. Psychologie pro řidiče : Zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-542-3.
ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele : Teorie a praxe. Praha : ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
RYS, S. Příprava učitele na vyučování : Pedagogická teorie a praxe. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 02/52 14-681-79.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Jedním z dílčích cílů praktické části práce je "snaha odhalit, jak se projevuje syndrom vyhoření u učitele v přístupu k samotným žákům" - zkuste tedy stručně tento "přístup" charakterizovat? - (PhDr. Pavel Opatrný)
2. V praktické části práce uvádíte, že školení prevence syndromu vyhoření je prováděno u více jak poloviny dotazovaných - dokázal byste uvést nějaké příklady? - (PhDr. Pavel Opatrný)
3. Jedním z nejjednodušších doporučení směřujících k prevenci syndromu vyhoření v každém zaměstnání je změna určitých stereotypních postupů. Někdy v tomto směru pomáhá k oživení náplně práce např. soustředění na odstranění drobných nedostatků ve vlastní práci, kdy člověk sám sobě může ukládat drobné úkoly např. tohoto typu: Dnes si při výkladu učiva nebudu pomáhat gestikulací atd. Máte zkušenosti s podobnými postupy ve své vlastní nebo jiné praxi? - (PhDr. Pavel Opatrný)