Bakalářská práce se orientuje na zmapování vzdělávacích potřeb asistentů pedagoga činných v procesu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. Vymezuje teoretická východiska profese, odbornou kvalifikaci a náplň práce asistenta pedagoga. Specifikuje skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Definuje základní druhy alternativní a augmentativní komunikace. Empirická část skrze realizované kvalitativní šetření analyzuje teoretické znalosti potřebné k výkonu povolání asistenta pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on mapping of the training needs of assistants of pedagogue employed in the process of integration of pupils with the special educational needs in the common primary schools. This thesis qualifies the theoretical base of profession, professi-onal qualifications and job description of pedagogue´s assistant. There are specified the groups of pupils with the special educational needs. This thesis defines the basic types of the alternative and augmentative communication. The empirical part through the qualitative survey analyzes the theoretical knowledge required for the professional pedagogue's assistant.
Klíčová slova
Alternativní a augmentativní komunikace, asistent pedagoga, integrace, speciální vzdělávací potřeby.
Klíčová slova v angličtině
Alternative and augmentative communication, pedagogue´s assistant, integration, special education needs.
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se orientuje na zmapování vzdělávacích potřeb asistentů pedagoga činných v procesu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. Vymezuje teoretická východiska profese, odbornou kvalifikaci a náplň práce asistenta pedagoga. Specifikuje skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Definuje základní druhy alternativní a augmentativní komunikace. Empirická část skrze realizované kvalitativní šetření analyzuje teoretické znalosti potřebné k výkonu povolání asistenta pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on mapping of the training needs of assistants of pedagogue employed in the process of integration of pupils with the special educational needs in the common primary schools. This thesis qualifies the theoretical base of profession, professi-onal qualifications and job description of pedagogue´s assistant. There are specified the groups of pupils with the special educational needs. This thesis defines the basic types of the alternative and augmentative communication. The empirical part through the qualitative survey analyzes the theoretical knowledge required for the professional pedagogue's assistant.
Klíčová slova
Alternativní a augmentativní komunikace, asistent pedagoga, integrace, speciální vzdělávací potřeby.
Klíčová slova v angličtině
Alternative and augmentative communication, pedagogue´s assistant, integration, special education needs.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vztahu k profesi asistenta pedagoga, legislativní rámec profese.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu týkajícího se problematiky analýzy vzdělávacích potřeb asistenta pedagoga v systému základního školství.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vztahu k profesi asistenta pedagoga, legislativní rámec profese.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu týkajícího se problematiky analýzy vzdělávacích potřeb asistenta pedagoga v systému základního školství.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK,J.Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 297 s. ISBN 80-244-1045-1.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 289 s. ISBN 80-244-0231-9.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 146 s. ISBN 80-210-3819-5.
VAŠŤATKOVÁ, J., VYHNÁLKOVÁ, P. Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální sféry. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2008. 61 s. ISBN 978-80-7409-014-1.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK,J.Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 297 s. ISBN 80-244-1045-1.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 289 s. ISBN 80-244-0231-9.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 146 s. ISBN 80-210-3819-5.
VAŠŤATKOVÁ, J., VYHNÁLKOVÁ, P. Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální sféry. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2008. 61 s. ISBN 978-80-7409-014-1.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Objasněte prosím, co myslíte vyjádřením - "profese asistenta pedagoga se v ČR stále řadí mezi incipientní pedagogická odvětví". - (PhDr. Pavel Opatrný)
2. Stručně v bodech uveďte, jak se "diametrálně odlišuje přístup a práce asistenta pedagoga se žáky se zdravotním postižením od potřeb se žáky se sociálním znevýhodněním". - (PhDr. Pavel Opatrný)
3. Co bránilo tomu, abyste postupovala kvantitativními metodami? - (PhDr. Pavel Opatrný)
4. Při analýze dat jste použila "otevřeného axiálního selektivního kódování". Nabízely se i další způsoby analýzy dat? - (PhDr. Pavel Opatrný)