Bakalářská práce je zaměřena na problematiku integrace dětí se zdravotním postižením do běžných škol ve Vsetíně a na činnosti asistentů pedagoga.
Teoretická část práce definuje profesi učitele, profesi asistenta pedagoga, jeho kompetence a osobnostní předpoklady. Dále je teoretická část zaměřena na formy integrace žáků do škol, na úlohu školského poradenského zařízení a individuální vzdělávací plán.
Hlavním cílem praktické části je zjistit, jaký postoj zaujímají rodiče dětí se zdravotním postižením a rodiče dětí bez zdravotního postižení k činnostem asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu. Záměrem bylo porovnat výsledky zjištěné u jednotlivých skupin.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis focuses on the topic of integrating children with disabilities into regular schools in Vsetín. It also deals with the role of a teaching assistant.
The theoretical section defines both the teaching profession and the profession of a teaching assistant, their competencies and personal skills. Furthermore, the theoretical part focuses upon the forms of integration of pupils into schools, the role of a school councelling facility and an individualized educational plan.
The main aim of the practical part is to examine the attitude of parents of children with disabilities and parents of children without disabilities towards the role of a teaching assistant in the learning process. The objective was to compare the results observed in both groups.
Klíčová slova
inkluze, individuální a skupinová integrace, dítě se zdravotním postižením, školské poradenské zařízení, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga
Klíčová slova v angličtině
inclusion, individual and group integration, a child with disabilities, school counselling facility, individualized educational plan, a teaching assistant
Rozsah průvodní práce
70 s., 7 s. textových příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku integrace dětí se zdravotním postižením do běžných škol ve Vsetíně a na činnosti asistentů pedagoga.
Teoretická část práce definuje profesi učitele, profesi asistenta pedagoga, jeho kompetence a osobnostní předpoklady. Dále je teoretická část zaměřena na formy integrace žáků do škol, na úlohu školského poradenského zařízení a individuální vzdělávací plán.
Hlavním cílem praktické části je zjistit, jaký postoj zaujímají rodiče dětí se zdravotním postižením a rodiče dětí bez zdravotního postižení k činnostem asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu. Záměrem bylo porovnat výsledky zjištěné u jednotlivých skupin.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis focuses on the topic of integrating children with disabilities into regular schools in Vsetín. It also deals with the role of a teaching assistant.
The theoretical section defines both the teaching profession and the profession of a teaching assistant, their competencies and personal skills. Furthermore, the theoretical part focuses upon the forms of integration of pupils into schools, the role of a school councelling facility and an individualized educational plan.
The main aim of the practical part is to examine the attitude of parents of children with disabilities and parents of children without disabilities towards the role of a teaching assistant in the learning process. The objective was to compare the results observed in both groups.
Klíčová slova
inkluze, individuální a skupinová integrace, dítě se zdravotním postižením, školské poradenské zařízení, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga
Klíčová slova v angličtině
inclusion, individual and group integration, a child with disabilities, school counselling facility, individualized educational plan, a teaching assistant
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a speciální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a speciální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1045-1.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1045-1.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Praktickou část práce začínáte tvrzením, že spatřujete jako diskriminační současnu situaci, "kdy je téměř bezproblémové zřídit funkci asistenta pedagoga pro romské děti, ale potřeby dětí s postižením jsou opomíjeny" - z jakých pramenů máte tyto informace? Vycházejí z nějakých konkrétních průzkumů, či výzkumů? - (PhDr. P. Opatrný)
2. Provedla jste, nebo hodláte provést nějakou další distribuci Vašich námětů a doporučení pro praxi? - (PhDr. P. Opatrný)
3. Sdělte, který z filozofů antiky se kategorií krásy a dobra zabývá a jak byste je dala do vztahu se současným mediálním propagováním dokonalosti. - (PhDr. P. Opatrný)
4. Definujte jako pojem specifické vývojové poruchy učení. - (PhDr. P. Opatrný)