Práce se zabývá etikou ošetřovatelské péče se zaměřením na tzv. ‚qobtížné klienty‘‘. Teore-tická část práce se soustředí na vysvětlení základní pojmů souvisejících s etikou. Kromě obecné etiky jsou zde obsažena také specifika etického přístupu v oblasti pomáhajících profesí a základní principy zdravotnické etiky. V práci jsou uvedeny základní definice
a charakteristiky klientů, kteří by v klinické praxi mohly být považováni za ‚qobtížné‘‘.
Praktická část se zabývá analýzou dat, zjištěných ve výzkumném šetření, jež bylo realizo-váno pomocí dotazníku a rozhovorů. Výzkumné šetření je zaměřeno na to, co považují sestry ve své praxi za ‚qobtížné‘‘, zjišťuje jejich pohledy na etiku běžné ošetřovatelské péče z hlediska dodržování či nedodržování etických principů a porovnává jejich pohledy v hodnocení ‚qobtížných klientů‘‘ s názory samotných klientů. Součástí práce je také návrh doporučení pro komunikaci s vybranými skupinami klientů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on ethics of caring for ‘‘difficult patients’q. The theoretical part explains basic ethics terms. In addition to general ethics, this study also deals with the specifics of the ethics attitude in helping professions and with basic principles of medical and nursing ethics. The thesis includes definitions and characterization of patients who tend to be considered as ‘‘difficult ones.’q
The practical part describes an analysis of data obtained from questionnaire examination and interviews. The research is focused on what nurses indicate as ‘‘difficult’q. It seeks to provide nurses' opinions of common nursing ethics and it compares their points of view in ‘‘difficult patients’q assessment with opinions of patients themselves. This thesis also offers a concept of recommendations for communication with ‘‘difficult patients’q.
Práce se zabývá etikou ošetřovatelské péče se zaměřením na tzv. ‚qobtížné klienty‘‘. Teore-tická část práce se soustředí na vysvětlení základní pojmů souvisejících s etikou. Kromě obecné etiky jsou zde obsažena také specifika etického přístupu v oblasti pomáhajících profesí a základní principy zdravotnické etiky. V práci jsou uvedeny základní definice
a charakteristiky klientů, kteří by v klinické praxi mohly být považováni za ‚qobtížné‘‘.
Praktická část se zabývá analýzou dat, zjištěných ve výzkumném šetření, jež bylo realizo-váno pomocí dotazníku a rozhovorů. Výzkumné šetření je zaměřeno na to, co považují sestry ve své praxi za ‚qobtížné‘‘, zjišťuje jejich pohledy na etiku běžné ošetřovatelské péče z hlediska dodržování či nedodržování etických principů a porovnává jejich pohledy v hodnocení ‚qobtížných klientů‘‘ s názory samotných klientů. Součástí práce je také návrh doporučení pro komunikaci s vybranými skupinami klientů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on ethics of caring for ‘‘difficult patients’q. The theoretical part explains basic ethics terms. In addition to general ethics, this study also deals with the specifics of the ethics attitude in helping professions and with basic principles of medical and nursing ethics. The thesis includes definitions and characterization of patients who tend to be considered as ‘‘difficult ones.’q
The practical part describes an analysis of data obtained from questionnaire examination and interviews. The research is focused on what nurses indicate as ‘‘difficult’q. It seeks to provide nurses' opinions of common nursing ethics and it compares their points of view in ‘‘difficult patients’q assessment with opinions of patients themselves. This thesis also offers a concept of recommendations for communication with ‘‘difficult patients’q.
V teoretické části seznámit s pojmem tzv. obtížný klient a jeho užitím, seznámit se základními etickými principy a jejich specifiky v oblasti pomáhajících profesí.
V praktické části zjistit, co zdravotničtí pracovníci považují při ošetřování svých klientů za tzv. obtížné. Zjistit, do jaké míry a jakým způsobem, vnímají u svých spolupracovníků porušování etických principů a monitorovat zájem zdravotnických pracovníků o vzdělávání v této problematice.
Na základě zjištěných informací vytvořit návrh materiálu s doporučeními pro ošetřování tzv. ‚qobtížných klientů‘‘.
Zásady pro vypracování
V teoretické části seznámit s pojmem tzv. obtížný klient a jeho užitím, seznámit se základními etickými principy a jejich specifiky v oblasti pomáhajících profesí.
V praktické části zjistit, co zdravotničtí pracovníci považují při ošetřování svých klientů za tzv. obtížné. Zjistit, do jaké míry a jakým způsobem, vnímají u svých spolupracovníků porušování etických principů a monitorovat zájem zdravotnických pracovníků o vzdělávání v této problematice.
Na základě zjištěných informací vytvořit návrh materiálu s doporučeními pro ošetřování tzv. ‚qobtížných klientů‘‘.
Seznam doporučené literatury
KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1024-10.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál,1997. ISBN 80-7178-150-9.
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
Seznam doporučené literatury
KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1024-10.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál,1997. ISBN 80-7178-150-9.
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uveďte, v čem vidíte největší nebezpečí nesprávného zvládání komunikace a péče o "obtížné klienty" - z pohledu klienta a z pohledu sestry. (doc. Cichá)
Domnívám se, že pro klienta a z jeho pohledu je to spíše nebezpečí - nedostatečná nebo nevhodná ošetřovatelská péče a tím zvyšování negativních pocitů klienta. Co se týká pohledu sestry - sestra snižuje svoji vlastní profesionalitu, snižuje své sebevědomí - dala bych to také do souvislosti se syndromem vyhoření.
Setkala jste se Vy osobně s tzv. "obtížným klientem"? (Dr. Krátká)
Byla bych velmi opatrná v označování "obtížný klient". Ano, setkala jsem se s takovým klientem.