Bakalářská práce je zaměřena na téma mezigeneračního hodnotového systému. V teoretické části je uveden popis hodnot dle různých autorů, klasifikace hodnot, funkce hodnot, vztah mezi věkem a hodnotami a hodnotovou orientací. Dále je zde popsána mladá dospělost a její pohled na hodnoty a také rané stáří a jeho pohled na hodnotový systém. V poslední kapitole je uvedena Maslowova pyramida hodnot, od níž se odvíjí praktická část. Praktická část je zaměřena zejména na rozdílné vnímání hodnot u mladých lidí v porovnání se seniory a zjištění, které hodnoty jsou pro kterou generaci důležité a popří-padě jaké hodnoty byly prioritní pro dnešní seniory v jejich rané dospělosti.
Anotace v angličtině
Bachelor work focuses on the topic of intergenerational value system. The theoretical part is a description of values by different authors, the classification of values, functions of va-lues, the relation between age and values and value orientation. A young adulthood is described and its view on the values and also an old age and its view of the value system. The last chapter is Maslow?s pyramid of values, from which depends the practical part. The practical part is mainly focused on different perceptions of values with young people com-pared with elderly and determine which values are important for that generation and even-tually which values were priorities for todays seniors in their early adulthood.
Klíčová slova
Hodnocení, hodnoty, hodnotový systém, raná dospělost, rané stáří.
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, values, value system, precocious adulthood, precocious old age.
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma mezigeneračního hodnotového systému. V teoretické části je uveden popis hodnot dle různých autorů, klasifikace hodnot, funkce hodnot, vztah mezi věkem a hodnotami a hodnotovou orientací. Dále je zde popsána mladá dospělost a její pohled na hodnoty a také rané stáří a jeho pohled na hodnotový systém. V poslední kapitole je uvedena Maslowova pyramida hodnot, od níž se odvíjí praktická část. Praktická část je zaměřena zejména na rozdílné vnímání hodnot u mladých lidí v porovnání se seniory a zjištění, které hodnoty jsou pro kterou generaci důležité a popří-padě jaké hodnoty byly prioritní pro dnešní seniory v jejich rané dospělosti.
Anotace v angličtině
Bachelor work focuses on the topic of intergenerational value system. The theoretical part is a description of values by different authors, the classification of values, functions of va-lues, the relation between age and values and value orientation. A young adulthood is described and its view on the values and also an old age and its view of the value system. The last chapter is Maslow?s pyramid of values, from which depends the practical part. The practical part is mainly focused on different perceptions of values with young people com-pared with elderly and determine which values are important for that generation and even-tually which values were priorities for todays seniors in their early adulthood.
Klíčová slova
Hodnocení, hodnoty, hodnotový systém, raná dospělost, rané stáří.
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, values, value system, precocious adulthood, precocious old age.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerže a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerže a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno:Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-107-0.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-x.
HILL, G. MOderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-641-1.
KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova: kapitoly z filozofie výchovy. Prešov: Manacon, 1996. ISBN 80-8566-834-3.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno:Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-107-0.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-x.
HILL, G. MOderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-641-1.
KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova: kapitoly z filozofie výchovy. Prešov: Manacon, 1996. ISBN 80-8566-834-3.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
1 seznam kladých otázek, 6 rozhovorů s respondenty přepsaných do tištěné podoby