V teoretické části bakalářské práce je popsána metodika výuky čtení na základní škole speciální a podrobně je rozebrána analyticko-syntetická metoda čtení. Dále jsou zmíněny pomůcky ve výuce čtení, charakterizován je žák s mentální retardací a jsou zjištěny možnosti vzdělávání takto handicapovaných dětí.
Empirická část mapuje úroveň a spokojenost s výukou čtení z pohledu pedagogů ve speciálních školách v Jihomoravském kraji.
Praktická část zahrnuje pracovní metodické listy ke čtení, podle kterých probíhaly lekce počáteční výuky čtení. V praktické části jsou tyto lekce mapovány a popsány.
Anotace v angličtině
The theoretical section of this bachelor thesis describes methods of teaching reading in primary schools for children with special educational needs. In doing so, this part provides a detailed analysis of the analytic-synthetic reading method and mentions aids used for teaching reading. Furthermore, the thesis characterizes pupils with mental retardation and suggests ways of educating these handicapped children.
The empirical section examines the level of teaching reading and teachers´ satisfaction with the methods used in primary schools for children with special educational needs in the South Moravian Region.
The practical section includes reading worksheets which were used for the initial reading instruction. In this part the lessons are monitored and described.
Klíčová slova
metody čtení, metoda analyticko-syntetická, mentální retardace, speciální škola
Klíčová slova v angličtině
reading methods, analytic-synthetic method, mental retardation, special school
Rozsah průvodní práce
75 s., 2 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části bakalářské práce je popsána metodika výuky čtení na základní škole speciální a podrobně je rozebrána analyticko-syntetická metoda čtení. Dále jsou zmíněny pomůcky ve výuce čtení, charakterizován je žák s mentální retardací a jsou zjištěny možnosti vzdělávání takto handicapovaných dětí.
Empirická část mapuje úroveň a spokojenost s výukou čtení z pohledu pedagogů ve speciálních školách v Jihomoravském kraji.
Praktická část zahrnuje pracovní metodické listy ke čtení, podle kterých probíhaly lekce počáteční výuky čtení. V praktické části jsou tyto lekce mapovány a popsány.
Anotace v angličtině
The theoretical section of this bachelor thesis describes methods of teaching reading in primary schools for children with special educational needs. In doing so, this part provides a detailed analysis of the analytic-synthetic reading method and mentions aids used for teaching reading. Furthermore, the thesis characterizes pupils with mental retardation and suggests ways of educating these handicapped children.
The empirical section examines the level of teaching reading and teachers´ satisfaction with the methods used in primary schools for children with special educational needs in the South Moravian Region.
The practical section includes reading worksheets which were used for the initial reading instruction. In this part the lessons are monitored and described.
Klíčová slova
metody čtení, metoda analyticko-syntetická, mentální retardace, speciální škola
Klíčová slova v angličtině
reading methods, analytic-synthetic method, mental retardation, special school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářských dovedností.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu mapujícího hodnocení čtenářských dovedností na Základní škole speciální.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářských dovedností.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu mapujícího hodnocení čtenářských dovedností na Základní škole speciální.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, L.,FABIÁNKOVÁ, B. Prvopočáteční čtení a psaní. Brno: UJEP, 1981.
FABIÁNKOVÁ, B.,HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni ZŠ. Brno: Paido, 1999.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PdF UK, 2002.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, L.,FABIÁNKOVÁ, B. Prvopočáteční čtení a psaní. Brno: UJEP, 1981.
FABIÁNKOVÁ, B.,HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni ZŠ. Brno: Paido, 1999.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PdF UK, 2002.
Přílohy volně vložené
Minisbírka
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jsou úkoly z Vaší "Minisbírky" v něčem nové a originální ve srovnání s jinými dostupnými metodickými listy? Pokud ano, popište konkrétně v čem. (Hladík)
Co Vám zkušenost s psaním bakalářské práce přinesla? (Hrbáčková)
Jaký je Váš názor na implementaci nových přístupů k rozvoji prvopočátečního čtení (např. genetická metoda, technika splývavého čtení) v běžné základní škole? (Andrysová)