Tato bakalářská práce se zabývá integrací žáků se zdravotním postižením v běžných třídách základní školy. Pojednává o přínosu integrace a o faktorech ovlivňujících úspěšnou integraci.
V této práci mohou najít rodiče, i mnozí pedagogové, odpovědi na otázky týkající se společného vzdělávání dětí. V práci je popsána práce žáků v konkrétní třídě základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about integration handicapped children in regular classes of primary school. It discusses the benefits of integration and the factors affecting succesful integration.
In this thesis may parent, and many educators, answers to common questions about educating children. The thesis describes the work of pupils in particular class of primary school.
integration, school integration, disability, education of disabilities, Down syndrome
Rozsah průvodní práce
46 s., 9 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá integrací žáků se zdravotním postižením v běžných třídách základní školy. Pojednává o přínosu integrace a o faktorech ovlivňujících úspěšnou integraci.
V této práci mohou najít rodiče, i mnozí pedagogové, odpovědi na otázky týkající se společného vzdělávání dětí. V práci je popsána práce žáků v konkrétní třídě základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about integration handicapped children in regular classes of primary school. It discusses the benefits of integration and the factors affecting succesful integration.
In this thesis may parent, and many educators, answers to common questions about educating children. The thesis describes the work of pupils in particular class of primary school.
integration, school integration, disability, education of disabilities, Down syndrome
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověření přínosného vlivu integrace dětí se zdravotním postižením do běžné základní školy, zjištění postavení dětí v kolektivu třídy
Teoretická část práce se bude zčásti zabývat současnými trendy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- od segregace k integraci, inkluzi
- legislativní rámec
- podmínky pro vzdělávání dětí se zdravotním postižením na ZŠ
- spolupráce se SPC
- individuální vzdělávací plán, nároky na vzdělávání a přípravu pedagogů
Obsahem další části bude klasifikace tělesného a mentálního postižení
- zaměření se na konkrétní typy zdravotního postižení
V praktické části bude metodou kvalitativního a kvantitativního zkoumání proveden výzkum pomocí dotazníku a rozhovoru s žáky, učiteli i rodiči.
Součástí praktické části budou kazuistiky (2 dívky)
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověření přínosného vlivu integrace dětí se zdravotním postižením do běžné základní školy, zjištění postavení dětí v kolektivu třídy
Teoretická část práce se bude zčásti zabývat současnými trendy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- od segregace k integraci, inkluzi
- legislativní rámec
- podmínky pro vzdělávání dětí se zdravotním postižením na ZŠ
- spolupráce se SPC
- individuální vzdělávací plán, nároky na vzdělávání a přípravu pedagogů
Obsahem další části bude klasifikace tělesného a mentálního postižení
- zaměření se na konkrétní typy zdravotního postižení
V praktické části bude metodou kvalitativního a kvantitativního zkoumání proveden výzkum pomocí dotazníku a rozhovoru s žáky, učiteli i rodiči.
Součástí praktické části budou kazuistiky (2 dívky)
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno:MSD, 2006
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie
VÍTKOVÁ, M. kolektiv autorů. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:IMS, 2008
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno:MSD, 2006
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie
VÍTKOVÁ, M. kolektiv autorů. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:IMS, 2008
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006