Zdraví a život zanedbávaného nebo týraného dítěte závisí na všímavosti okolí
a včasném oznámení skutečností, které týrání nasvědčují. Podle Listiny základních práv a svobod má každý právo na život, právo na nedotknutelnost osoby, právo nebýt podroben mučení ani krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu. Samozřejmě tato práva mají i děti. Ony si je ovšem na rozdíl od dospělých ještě neumějí prosadit.
Bakalářská práce se věnuje problematice zanedbávání a týrání dětí v rodině a jaké způsoby sociální intervence lze těmto dětem poskytnout. Na základě toho zkoumá, jestli se prostřednictvím krizových center daří začlenit tyto děti zpět do společnosti.
Anotace v angličtině
Health and life of neglected or mistreated children depends on observations of the others and early reporting of the facts suggesting mistreatment. According to the Declaration of Fundamental Human Rights and Freedoms, everybody has the right to life, right to personal immunity, right not to be tortured and not to be treated or punished in cruel, inhuman or humiliating way. These rights naturally also apply to children. However, unlike the adult they can not enforce them yet.
The bachelor thesis deals with the questions of neglecting and mistreating children in families and the ways of social interventions these children could be provided with. On basis of these, it studies if through the medium of the crisis centers these children succeed in being incorporated back into society.
Klíčová slova
Rodina, zanedbávání, týrání, způsoby sociální intervence
Klíčová slova v angličtině
Family, neglecting, mistreating, ways of social intervention.
Rozsah průvodní práce
54 s., 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Zdraví a život zanedbávaného nebo týraného dítěte závisí na všímavosti okolí
a včasném oznámení skutečností, které týrání nasvědčují. Podle Listiny základních práv a svobod má každý právo na život, právo na nedotknutelnost osoby, právo nebýt podroben mučení ani krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu. Samozřejmě tato práva mají i děti. Ony si je ovšem na rozdíl od dospělých ještě neumějí prosadit.
Bakalářská práce se věnuje problematice zanedbávání a týrání dětí v rodině a jaké způsoby sociální intervence lze těmto dětem poskytnout. Na základě toho zkoumá, jestli se prostřednictvím krizových center daří začlenit tyto děti zpět do společnosti.
Anotace v angličtině
Health and life of neglected or mistreated children depends on observations of the others and early reporting of the facts suggesting mistreatment. According to the Declaration of Fundamental Human Rights and Freedoms, everybody has the right to life, right to personal immunity, right not to be tortured and not to be treated or punished in cruel, inhuman or humiliating way. These rights naturally also apply to children. However, unlike the adult they can not enforce them yet.
The bachelor thesis deals with the questions of neglecting and mistreating children in families and the ways of social interventions these children could be provided with. On basis of these, it studies if through the medium of the crisis centers these children succeed in being incorporated back into society.
Klíčová slova
Rodina, zanedbávání, týrání, způsoby sociální intervence
Klíčová slova v angličtině
Family, neglecting, mistreating, ways of social intervention.
Zásady pro vypracování
V teoretické části své bakalářské práce popíši rodinu a její funkce, krizové a zátěžové situace v rodině, dále objasním formy zadnedbávání a týrání dětí (fyzické, psychické, syndrom CAN), jaké je postavení dítěte ve společnosti a jaká je sociálně právní ochrana těchto dětí.
V praktické části se zaměřím na způsoby sociální intervence, které jsou zanedbávaným a týraným dětem poskytovány a jak se osvědčují v praxi.
Sběr dat proběhne formou pozorování v krizovém centru a rozhovorem s pracovníky a psychologem.
Cílem mé práce bude zjistit jak se daří za odborné pomoci začlenit tyto děti do běžného života ve společnosti.
Zásady pro vypracování
V teoretické části své bakalářské práce popíši rodinu a její funkce, krizové a zátěžové situace v rodině, dále objasním formy zadnedbávání a týrání dětí (fyzické, psychické, syndrom CAN), jaké je postavení dítěte ve společnosti a jaká je sociálně právní ochrana těchto dětí.
V praktické části se zaměřím na způsoby sociální intervence, které jsou zanedbávaným a týraným dětem poskytovány a jak se osvědčují v praxi.
Sběr dat proběhne formou pozorování v krizovém centru a rozhovorem s pracovníky a psychologem.
Cílem mé práce bude zjistit jak se daří za odborné pomoci začlenit tyto děti do běžného života ve společnosti.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2007.
Matějček, Zdeněk aj. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
Pelzer, David. Dítě zvané "To". Praha: Cilumbus, 2007.
Špeciánová, Šárka. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003.
Gjuričová, Šárka aj. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000.
Fischer, Slavomil aj. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008.
Matějček, Zdeněk. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005.
Buskotte, Andrea aj. Z pekla ven. Brno: Computer press, 2008.
Mufsonová Susan aj. O týrání a zneužívání. Praha: Lidové noviny, 1996.
Lovasová, Lenka aj. Tělesné tresty. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
Hanušová, Jaroslava. Násilí na dětech-syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
Špeciánová, Šárka. Sociálně- právní ochrana dětí. Praha: Institut ochrany dětí, 2007.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2007.
Matějček, Zdeněk aj. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
Pelzer, David. Dítě zvané "To". Praha: Cilumbus, 2007.
Špeciánová, Šárka. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003.
Gjuričová, Šárka aj. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000.
Fischer, Slavomil aj. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008.
Matějček, Zdeněk. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005.
Buskotte, Andrea aj. Z pekla ven. Brno: Computer press, 2008.
Mufsonová Susan aj. O týrání a zneužívání. Praha: Lidové noviny, 1996.
Lovasová, Lenka aj. Tělesné tresty. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
Hanušová, Jaroslava. Násilí na dětech-syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
Špeciánová, Šárka. Sociálně- právní ochrana dětí. Praha: Institut ochrany dětí, 2007.