Tato práce popisuje výchovné styly v rodině a škole z různých pohledů, od tradiční typologie výchovných stylů až po analyticko-syntetický model způsobu výchovy. Cílem práce je poukázat na výhody a nevýhody výchovných stylů, resp. získat náhled na možné vlivy jednotlivých výchovných stylů na rozvoj dítěte. Úkolem mé bakalářské práce bylo najít odpověď na otázku, zda frekventovaný výchovný styl současného rodinného a školního prostředí je pro vývoj dítěte optimální. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou část (kapitola první až třetí), která zahrnuje obecný přehled o výchově, s důrazem na výchovné styly; a praktickou část (kapitola čtvrtá), která obsahuje případové studie výchovných stylů v rodině a škole.
Anotace v angličtině
This work is describing educational styles in family and at school from different points of view, from traditional educational style typology up to analytic-synthetic model of education. The aim of the work is to point to advantages and disadvantages of educational styles and to understand possible influences of particular styles of education on child´s development. The submission of my bachelor work was to find the answer to the question, if frequent educational style of contemporary family and school environment is optimal for child´s development. The work is divided in two parts: theoretical part (chapters 1 to 3) which involves general summary of education, with the intention of educational styles; and practical part (chapter 4) which contains case studies of educational styles in the family and at school.
Klíčová slova
výchova, rodina, škola, výchovné styly, autokratický, liberální, demokratický, celkový způsob výchovy, model dvou dimenzí, analyticko-syntetický model
Klíčová slova v angličtině
education, family, school, educational styles, autocratic, liberal, democratic, general style of education, two-dimensional model, analytic-synthetic model
Rozsah průvodní práce
64 s., 3 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce popisuje výchovné styly v rodině a škole z různých pohledů, od tradiční typologie výchovných stylů až po analyticko-syntetický model způsobu výchovy. Cílem práce je poukázat na výhody a nevýhody výchovných stylů, resp. získat náhled na možné vlivy jednotlivých výchovných stylů na rozvoj dítěte. Úkolem mé bakalářské práce bylo najít odpověď na otázku, zda frekventovaný výchovný styl současného rodinného a školního prostředí je pro vývoj dítěte optimální. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou část (kapitola první až třetí), která zahrnuje obecný přehled o výchově, s důrazem na výchovné styly; a praktickou část (kapitola čtvrtá), která obsahuje případové studie výchovných stylů v rodině a škole.
Anotace v angličtině
This work is describing educational styles in family and at school from different points of view, from traditional educational style typology up to analytic-synthetic model of education. The aim of the work is to point to advantages and disadvantages of educational styles and to understand possible influences of particular styles of education on child´s development. The submission of my bachelor work was to find the answer to the question, if frequent educational style of contemporary family and school environment is optimal for child´s development. The work is divided in two parts: theoretical part (chapters 1 to 3) which involves general summary of education, with the intention of educational styles; and practical part (chapter 4) which contains case studies of educational styles in the family and at school.
Klíčová slova
výchova, rodina, škola, výchovné styly, autokratický, liberální, demokratický, celkový způsob výchovy, model dvou dimenzí, analyticko-syntetický model
Klíčová slova v angličtině
education, family, school, educational styles, autocratic, liberal, democratic, general style of education, two-dimensional model, analytic-synthetic model
Zásady pro vypracování
Formou analýzy dostupných informačních zdrojů, zejména literatury, specifikovat jednotlivé výchovné styly v rodině a škole z pohledu jejich vlivu na osobnost dítěte a z pohledu cíle výchovy, poukázat na výhody a nevýhody jednotlivých výchovných stylů; kvalitativní a kvantitativní metodou zjistit, jaký výchovný styl v současné moderní době převládá, a to ve vztahu rodič - dítě, škola - dítě, a jaký výchovný styl upřednostňuje mládež ve věku 16-19 let ze strany rodičů a školy.
Zásady pro vypracování
Formou analýzy dostupných informačních zdrojů, zejména literatury, specifikovat jednotlivé výchovné styly v rodině a škole z pohledu jejich vlivu na osobnost dítěte a z pohledu cíle výchovy, poukázat na výhody a nevýhody jednotlivých výchovných stylů; kvalitativní a kvantitativní metodou zjistit, jaký výchovný styl v současné moderní době převládá, a to ve vztahu rodič - dítě, škola - dítě, a jaký výchovný styl upřednostňuje mládež ve věku 16-19 let ze strany rodičů a školy.
Seznam doporučené literatury
BALÁŽ, O. Sociální aspekty výchovy. Bratislava: SPN, 1981
BLÁHA, A. I. Dnešní krize rodinného života. Brno, 1933
CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy, 1984
ČÁP, J. Základy psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1979
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001
DĚDIČ, M. Škola bez kázně, 1985
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002
HORKÁ, H. výchova pro 21. století. Brno: PAIDO, 2000
KASTOVÁ, V. Otcové-dcery, matky-synové. Praha: Portál, 2004
KODÝTKOVÁ, D. Buď a nebo v rodinné výchově. Praha, 1977
KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova. Kapitoly z filozofie výchovy. Prešov, 1996
LANGMEIER, J., LANGMEIEROVÁ, D. Výchova v rodině a mravní vývoj dítěte. In. J. Linhart a spol. Mravní vývoj dítěte v socialismu. Praha: Academia, 1977
MAKARENKO, A.S. O výchově dětí v rodině. Praha, 1951
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém?. Praha: Portál, 1993
MOŽNÝ, I. Moderní rodiny. Mýty a skutečnosti. Brno: Blok, 1990
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2000
ZELINOVÁ, M. výchova člověka pre nové milénium. Teória a prax tvorivo-humanistickej výchovy. Prešov: Rokus, 2004
Seznam doporučené literatury
BALÁŽ, O. Sociální aspekty výchovy. Bratislava: SPN, 1981
BLÁHA, A. I. Dnešní krize rodinného života. Brno, 1933
CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy, 1984
ČÁP, J. Základy psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1979
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001
DĚDIČ, M. Škola bez kázně, 1985
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002
HORKÁ, H. výchova pro 21. století. Brno: PAIDO, 2000
KASTOVÁ, V. Otcové-dcery, matky-synové. Praha: Portál, 2004
KODÝTKOVÁ, D. Buď a nebo v rodinné výchově. Praha, 1977
KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova. Kapitoly z filozofie výchovy. Prešov, 1996
LANGMEIER, J., LANGMEIEROVÁ, D. Výchova v rodině a mravní vývoj dítěte. In. J. Linhart a spol. Mravní vývoj dítěte v socialismu. Praha: Academia, 1977
MAKARENKO, A.S. O výchově dětí v rodině. Praha, 1951
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém?. Praha: Portál, 1993
MOŽNÝ, I. Moderní rodiny. Mýty a skutečnosti. Brno: Blok, 1990
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2000
ZELINOVÁ, M. výchova člověka pre nové milénium. Teória a prax tvorivo-humanistickej výchovy. Prešov: Rokus, 2004