Sociální pedagogika je obor se zaměřením na sociálně výchovnou činnost v oblasti životní pomoci, pozitivní pedagogiky, prevence, poskytování opory a terapie. Bakalářská práce má za úkol zabývat se sociální pedagogikou jako součástí vzdělávacího systému. Teoretická část vymezuje oblasti působnosti sociálního pedagoga v prevenci a popisuje důležitost pedagogické podpory především mládeži, sociálně a zdravotně znevýhodněným lidem. Metodika a pedagogické postupy jsou čerpány z odborné literatury v kontextu integrační pedagogiky a právních norem. Praktická část má objasnit vazby, vztahy a výsledky vzdělávacího procesu včetně poradenství v sociální oblasti pohledem odborníků v porovnání s názory veřejnosti. Hlavním prostředkem a metodou výzkumu pro získání poznatků o výsledcích preventivních opatření před vznikem sociálních problémů je rozhovor.
Anotace v angličtině
Social pedagogy is a branch focused on the socially educational activity in the area of life help, positive pedagogy, prevention, providing reliance and therapy. The task of the bachelor thesis is to consider social pedagogy as a part of the educational system. Its theoretical part defines a social pedagogue’s field of competence in precaution and describes the importance of pedagogical support especially of the youth, and socially disadvantaged or handicapped people. The methodology and pedagogical procedures are derived from specialized publications in the context of integrative pedagogy and the precepts of law. The practical part should elucidate the structures, the relationships and the results of educational process, including the consultancy in the social area in comparison of the professionals’ view and public opinions. The main means and the method of the research for gaining knowledge of the results of precautionary measures before the occurrence of social problems is a dialogue.
Klíčová slova
sociální pedagogika, prevence, sociální integrace, poradenství, vztah
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, prevention, social integration, consultancy, relationship
Rozsah průvodní práce
55 s., 14 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Sociální pedagogika je obor se zaměřením na sociálně výchovnou činnost v oblasti životní pomoci, pozitivní pedagogiky, prevence, poskytování opory a terapie. Bakalářská práce má za úkol zabývat se sociální pedagogikou jako součástí vzdělávacího systému. Teoretická část vymezuje oblasti působnosti sociálního pedagoga v prevenci a popisuje důležitost pedagogické podpory především mládeži, sociálně a zdravotně znevýhodněným lidem. Metodika a pedagogické postupy jsou čerpány z odborné literatury v kontextu integrační pedagogiky a právních norem. Praktická část má objasnit vazby, vztahy a výsledky vzdělávacího procesu včetně poradenství v sociální oblasti pohledem odborníků v porovnání s názory veřejnosti. Hlavním prostředkem a metodou výzkumu pro získání poznatků o výsledcích preventivních opatření před vznikem sociálních problémů je rozhovor.
Anotace v angličtině
Social pedagogy is a branch focused on the socially educational activity in the area of life help, positive pedagogy, prevention, providing reliance and therapy. The task of the bachelor thesis is to consider social pedagogy as a part of the educational system. Its theoretical part defines a social pedagogue’s field of competence in precaution and describes the importance of pedagogical support especially of the youth, and socially disadvantaged or handicapped people. The methodology and pedagogical procedures are derived from specialized publications in the context of integrative pedagogy and the precepts of law. The practical part should elucidate the structures, the relationships and the results of educational process, including the consultancy in the social area in comparison of the professionals’ view and public opinions. The main means and the method of the research for gaining knowledge of the results of precautionary measures before the occurrence of social problems is a dialogue.
Klíčová slova
sociální pedagogika, prevence, sociální integrace, poradenství, vztah
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, prevention, social integration, consultancy, relationship
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.