Bakalářská práce zpracovává téma autority učitele na základní škole. Teoretická část práce obsahuje dvě hlavní oblasti. První oblast se soustřeďuje na učitele, jeho osobnost, doved-nosti, kompetence a učitelské povolání. Druhá část se zaměřuje na autoritu, její členění a typy, na vztah autority a výchovy a její krizi v dnešní době. Praktická část je výzkumem problematiky autority učitele na základní škole. Zjišťujeme, zda je autorita ovlivňována věkem, pohlavím učitele nebo předmětem, který vyučuje. Výzkum byl realizován dotazní-kovou metodou.
Anotace v angličtině
This Bachelor work covers the topic of teachers’ authority at basic schools. The theoretical part of the work contains two main areas. The first area concentrates on teachers, their per-sonalities, skills, competences and the profession. The second part focuses on authority, its division and types, on relationship between authority and education, and crisis of authority in this time. The practical part is a research of teachers’ authority at basic schools. We in-vestigate if the authority is influenced by teachers’ age, sex or the subject. The research was realised by a questionnaire method.
teacher, teacher’s competences, teacher’s skills, profession of a teacher, authority, education, ethics, freedom, crisis
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zpracovává téma autority učitele na základní škole. Teoretická část práce obsahuje dvě hlavní oblasti. První oblast se soustřeďuje na učitele, jeho osobnost, doved-nosti, kompetence a učitelské povolání. Druhá část se zaměřuje na autoritu, její členění a typy, na vztah autority a výchovy a její krizi v dnešní době. Praktická část je výzkumem problematiky autority učitele na základní škole. Zjišťujeme, zda je autorita ovlivňována věkem, pohlavím učitele nebo předmětem, který vyučuje. Výzkum byl realizován dotazní-kovou metodou.
Anotace v angličtině
This Bachelor work covers the topic of teachers’ authority at basic schools. The theoretical part of the work contains two main areas. The first area concentrates on teachers, their per-sonalities, skills, competences and the profession. The second part focuses on authority, its division and types, on relationship between authority and education, and crisis of authority in this time. The practical part is a research of teachers’ authority at basic schools. We in-vestigate if the authority is influenced by teachers’ age, sex or the subject. The research was realised by a questionnaire method.
teacher, teacher’s competences, teacher’s skills, profession of a teacher, authority, education, ethics, freedom, crisis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti osobnosti a profese učitele, pojetí a členění autority, krize autority v dnešní době.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti osobnosti a profese učitele, pojetí a členění autority, krize autority v dnešní době.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.ISBN 80-7178-621-7.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998.ISBN 80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A., BRATSKÁ M. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.ISBN 80-7178-621-7.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998.ISBN 80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A., BRATSKÁ M. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
Přílohy volně vložené
2 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Vysvetlite, prečo učitelia ZŠ viacej preferujú autoritatívnejšie prístupy k žiakom než liberálnejšie. - (PhDr. Š. Kročková)
2. Uveďte, ktorými faktormi je školská autorita učiteľa trvale ohrozovaná. - (PhDr. Š. Kročková)
3. Jak se v obecné rovině dělí didaktické prostředky. - (PhDr. Š. Kročková)
2. Které z didaktických prostředků byste doporučovala pozornosti zmíněných učitelů. - (PhDr. Š. Kročková)