Bakalářská práce se zaměřuje na potřebnost sociální pedagogiky ve školním prostředí. Cí-lem práce bylo zjistit, co si učitelé a výchovní poradci na ZŠ a SŠ myslí o možné intervenci sociálního pedagoga ve škole vzhledem k řešení sociálně patologických jevů a jiných vý-chovných problémů. V teoretické části jsou definovány a vysvětleny pojmy - sociální peda-gogika, sociální pedagog, výchovné poradenství, výchovný poradce, sociálně patologické jevy a další příbuzná témata.
V praktické metodologické části jsem se snažila zjistit, zda by bylo dobré využívat sociál-ního pedagoga ve škole na řešení problémů, kterým se většinou věnuje pouze třídní učitel nebo výchovný poradce.
Anotace v angličtině
This thesis focuses how is the social educator needed in the school environment. The aim of this thesis was find out, what teachers and counselors at elementary and secondary school thinks about the possible intervention of the social educator at school with respekt of socio-pathological phenomena and other educational problems solution.In the theoretical part there are defined and explained concepts - social education, social educator, student counseling, educational counselors, social pathologies and other related topics.
In the practical methodological part I wanted to discover wouldn´t it be good to use the social educator at school as a problem solver, because only class teacher or educational consultant usually takes care about.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, základní škola, střední škola, výchovné poradenství, výchovný poradce, sociálně patologické jevy ve školním prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, social pedagogue, primary school, high school, educational consultancy, educational advisor, social pathologies in the school environment
Rozsah průvodní práce
67 s., 5 s. textových příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na potřebnost sociální pedagogiky ve školním prostředí. Cí-lem práce bylo zjistit, co si učitelé a výchovní poradci na ZŠ a SŠ myslí o možné intervenci sociálního pedagoga ve škole vzhledem k řešení sociálně patologických jevů a jiných vý-chovných problémů. V teoretické části jsou definovány a vysvětleny pojmy - sociální peda-gogika, sociální pedagog, výchovné poradenství, výchovný poradce, sociálně patologické jevy a další příbuzná témata.
V praktické metodologické části jsem se snažila zjistit, zda by bylo dobré využívat sociál-ního pedagoga ve škole na řešení problémů, kterým se většinou věnuje pouze třídní učitel nebo výchovný poradce.
Anotace v angličtině
This thesis focuses how is the social educator needed in the school environment. The aim of this thesis was find out, what teachers and counselors at elementary and secondary school thinks about the possible intervention of the social educator at school with respekt of socio-pathological phenomena and other educational problems solution.In the theoretical part there are defined and explained concepts - social education, social educator, student counseling, educational counselors, social pathologies and other related topics.
In the practical methodological part I wanted to discover wouldn´t it be good to use the social educator at school as a problem solver, because only class teacher or educational consultant usually takes care about.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, základní škola, střední škola, výchovné poradenství, výchovný poradce, sociálně patologické jevy ve školním prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, social pedagogue, primary school, high school, educational consultancy, educational advisor, social pathologies in the school environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovného poradenství a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovného poradenství a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOHOUTEK, R. Výchovné poradenství. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008. ISBN 978-80-7375-186-9.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-945-3.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-383-3.
OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 80-86723-35-8.
Seznam doporučené literatury
KOHOUTEK, R. Výchovné poradenství. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008. ISBN 978-80-7375-186-9.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-945-3.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-383-3.
OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 80-86723-35-8.