Tato práce se zabývá využitím dětské kresby pro diagnostické účely. Jejím cílem je zma-povat pomocí této kresby problematiku rodin, ve kterých žijí zdravé i handicapované děti.
Teoretická část popisuje a vysvětluje pojmy svázané s rodinným prostředím a dětskou kresbou - rodina, funkčnost rodiny, výchovná funkce rodiny, specifika rodiny s handicapovaným dítětem, vývoj dětské kresby, vznik diagnostických kresebných metod a interpretace kresby. Dále se zde propojuje kresba a rodina v kresebném testu rodiny.
Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu u čtyř rodin. Je věnována rozboru dětské kresby a dalších metodických testů, které byly rodinám předloženy (Test rodinných vztahů, Škálu rodinného prostředí a polostrukturovaný rozhovor). Tyto metody sloužily k lepšímu poznání rodin a pro přesnější interpretaci kresby.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted to use of children´s drawing for diagnostic purposes. The intention of these is to describe the problems of families with healthy and handicaped children by means of children´s drawing. Theoretical part describes and explains the terms of family enviroment and children´s drawing family, functionality of family, educative function of family, particularities of family with handicaped child, evolution of children´s drawing, genesis of diagnostic drawing methods and drawing´s interpretation. Last part of theoretical section connects drawing and family, so that it deals with drawing of family.
Practical part was carried out in a form of qualitative research in four families. It is devoted to analysis of children´s drawing and other methodic tests, which were put to families (Family relations test, Scale of family scene and half-structured dialog). These methods were used in order to recognise families better and to understand the drawing more accurate.
Klíčová slova
Dětská kresba, kresba rodiny, rodina funkční, afunkční, disfunkční, výchovná funkce rodiny a rodina s handicapovaným dítětem
Klíčová slova v angličtině
Children´s drawing, drawing of family, function family, afunctional family, disfunctional family, educative function of family, family with handicaped child.
Rozsah průvodní práce
82 s.(126 890 znaků), 15 s. př
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá využitím dětské kresby pro diagnostické účely. Jejím cílem je zma-povat pomocí této kresby problematiku rodin, ve kterých žijí zdravé i handicapované děti.
Teoretická část popisuje a vysvětluje pojmy svázané s rodinným prostředím a dětskou kresbou - rodina, funkčnost rodiny, výchovná funkce rodiny, specifika rodiny s handicapovaným dítětem, vývoj dětské kresby, vznik diagnostických kresebných metod a interpretace kresby. Dále se zde propojuje kresba a rodina v kresebném testu rodiny.
Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu u čtyř rodin. Je věnována rozboru dětské kresby a dalších metodických testů, které byly rodinám předloženy (Test rodinných vztahů, Škálu rodinného prostředí a polostrukturovaný rozhovor). Tyto metody sloužily k lepšímu poznání rodin a pro přesnější interpretaci kresby.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted to use of children´s drawing for diagnostic purposes. The intention of these is to describe the problems of families with healthy and handicaped children by means of children´s drawing. Theoretical part describes and explains the terms of family enviroment and children´s drawing family, functionality of family, educative function of family, particularities of family with handicaped child, evolution of children´s drawing, genesis of diagnostic drawing methods and drawing´s interpretation. Last part of theoretical section connects drawing and family, so that it deals with drawing of family.
Practical part was carried out in a form of qualitative research in four families. It is devoted to analysis of children´s drawing and other methodic tests, which were put to families (Family relations test, Scale of family scene and half-structured dialog). These methods were used in order to recognise families better and to understand the drawing more accurate.
Klíčová slova
Dětská kresba, kresba rodiny, rodina funkční, afunkční, disfunkční, výchovná funkce rodiny a rodina s handicapovaným dítětem
Klíčová slova v angličtině
Children´s drawing, drawing of family, function family, afunctional family, disfunctional family, educative function of family, family with handicaped child.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dětské kresby a rodinných vztahů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dětské kresby a rodinných vztahů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
PETERSON, L, et al. Děti v tísni: příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-237-0.
ŘÍČAN, P, et al. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. 176 s. ISBN 80-7178-559-8.
SVOBODA, et al. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
PETERSON, L, et al. Děti v tísni: příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-237-0.
ŘÍČAN, P, et al. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. 176 s. ISBN 80-7178-559-8.
SVOBODA, et al. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Můžete nám vysvětlit, co Vás vedlo k volbě tématu Vaší bakalářské práce? (Hladík)
Považujete se být plně kompetentní k vyhodnocování dětské kresby a formulování závěrů na základě její analýzy? (Hrbáčková)
V čem spatřujete nevýhody a limity využití kresebných projektivních metod při mapování sociálních vztahů sociálními pracovníky? (Marášková)