Bakalářská práce pojednává o všech dostupných speciálně terapeutických metodách, které se využívají v praxi pro zlepšení kvality života jedince s handicapem.
V teoretické části jsou popsány terapeutické metody, které využívají při terapiích pomoc zvířat, dále terapeutické metody, které při terapiích využívají smyslového vnímání.
V praktické části představuji cíl práce, metodologii výzkumu, jsou zde také uvedeny jednotlivé kazuistiky klientů, kteří se pravidelně účastní canisterapie v Canisterapeutickém centru Zlín. Výsledkem práce je shrnutí účinků canisterapie u jednotlivých klientů.
Cílem práce je shrnutí dostupných informací o možnostech a druzích terapií u dětí mladšího školního věku s DMO a sledování jejího působení v různých oblastech schopností a dovedností těchto dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor work dissertate about all available special terapeutics methods used in standard practise to improve quality of living for handicapped person.
In theoretic part, there are terapeutics methods described, which use the help of animals for therapy, further more there are terapeutics methods using sense perceptions.
In practical part I introduce main goal of this work, methodology of the research and I also list particular casuistry of clients taking part in regular canisterapy in this center.
The outcome of my work is to summarize the effect of canisterapy for particular clients.
Main goal is to summarize all reasonable information about possibilities and different types of therapy for young school age children with DMO and to monitor different types of therapy in different areas of ability and skills for those children.
Klíčová slova
terapie, canisterapie, tělesné postižení, dětská mozková obrna, vliv tělesného postižení, pes, canisterapeutický tým, motivace.
Klíčová slova v angličtině
therapeutics, canisterapeutics, handicap, children cerebral palsy, influence of physical handicap, dog, canisterapeutics team, motivation.
Rozsah průvodní práce
83 s., 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o všech dostupných speciálně terapeutických metodách, které se využívají v praxi pro zlepšení kvality života jedince s handicapem.
V teoretické části jsou popsány terapeutické metody, které využívají při terapiích pomoc zvířat, dále terapeutické metody, které při terapiích využívají smyslového vnímání.
V praktické části představuji cíl práce, metodologii výzkumu, jsou zde také uvedeny jednotlivé kazuistiky klientů, kteří se pravidelně účastní canisterapie v Canisterapeutickém centru Zlín. Výsledkem práce je shrnutí účinků canisterapie u jednotlivých klientů.
Cílem práce je shrnutí dostupných informací o možnostech a druzích terapií u dětí mladšího školního věku s DMO a sledování jejího působení v různých oblastech schopností a dovedností těchto dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor work dissertate about all available special terapeutics methods used in standard practise to improve quality of living for handicapped person.
In theoretic part, there are terapeutics methods described, which use the help of animals for therapy, further more there are terapeutics methods using sense perceptions.
In practical part I introduce main goal of this work, methodology of the research and I also list particular casuistry of clients taking part in regular canisterapy in this center.
The outcome of my work is to summarize the effect of canisterapy for particular clients.
Main goal is to summarize all reasonable information about possibilities and different types of therapy for young school age children with DMO and to monitor different types of therapy in different areas of ability and skills for those children.
Klíčová slova
terapie, canisterapie, tělesné postižení, dětská mozková obrna, vliv tělesného postižení, pes, canisterapeutický tým, motivace.
Klíčová slova v angličtině
therapeutics, canisterapeutics, handicap, children cerebral palsy, influence of physical handicap, dog, canisterapeutics team, motivation.
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury a zdrojů dané problematiky.
Vymezení pojmů a teoretické zpracování tématiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu - vliv terapeutických technik na zlepšování kvality života dětí s postižením.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury a zdrojů dané problematiky.
Vymezení pojmů a teoretické zpracování tématiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu - vliv terapeutických technik na zlepšování kvality života dětí s postižením.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KURIC, J. Ontogenetická psychologie. 1. vyd. Brno: Cerm, 2001. ISBN 80-214-1844-3.
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit: Praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01809-8.
PEROUT, E. Arteterapie se zrakově postiženými. 1. vyd. Praha: Okamžik, 2005. ISBN 80-903247-9-7.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Seznam doporučené literatury
KURIC, J. Ontogenetická psychologie. 1. vyd. Brno: Cerm, 2001. ISBN 80-214-1844-3.
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit: Praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01809-8.
PEROUT, E. Arteterapie se zrakově postiženými. 1. vyd. Praha: Okamžik, 2005. ISBN 80-903247-9-7.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.