Cílem teto práce je analyzovat modernistické tendence v dokumentárním filmu. První část práce se zabývá obdobím moderny, její krátkou charakterizací a jejími projevy v umění a literatuře. V další části vymezuje pojem dokumentární film jeho konfrontací s filmem hraným. Dále se věnuje historickým a technickým předpokladům, jež umožnily vznik těchto tendencí v dokumentárním filmu. Následně autor uvádí hlavní proudy, do kterých se zmiňované trendy promítly v různých zemích a jejich vliv na budoucí podobu kinematografie. V závěru práce srovnává postmodernistické a instrumentalistické názory a vyhodnocuje získané poznatky.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is to analyze modernism trends in a documentary film. Its initial part focuses on modernism era, its brief description and representation in art and literature. In the following part the thesis defines the term "documentary film" by confronting it with a feature film. Next it deals with historical a technical prerequisites that enabled the birth of these trends in a documentary film. Subsequently, the author presents mainstreams, in which the previously mentioned trends reflected in different countries, and their influence on the future appearance of cinematography. In the conclusion of the thesis the author compares post-modernism and instrumentalist attitudes and evaluates the acquired knowledge.
Klíčová slova
Moderna, Dokumentární film, Direct cinema, Cinéma-Vérité, Candid Eye
Klíčová slova v angličtině
Modernism, Documentary Film, Direct Cinema, Cinéma-Vérité, Candid Eye
Rozsah průvodní práce
29
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem teto práce je analyzovat modernistické tendence v dokumentárním filmu. První část práce se zabývá obdobím moderny, její krátkou charakterizací a jejími projevy v umění a literatuře. V další části vymezuje pojem dokumentární film jeho konfrontací s filmem hraným. Dále se věnuje historickým a technickým předpokladům, jež umožnily vznik těchto tendencí v dokumentárním filmu. Následně autor uvádí hlavní proudy, do kterých se zmiňované trendy promítly v různých zemích a jejich vliv na budoucí podobu kinematografie. V závěru práce srovnává postmodernistické a instrumentalistické názory a vyhodnocuje získané poznatky.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is to analyze modernism trends in a documentary film. Its initial part focuses on modernism era, its brief description and representation in art and literature. In the following part the thesis defines the term "documentary film" by confronting it with a feature film. Next it deals with historical a technical prerequisites that enabled the birth of these trends in a documentary film. Subsequently, the author presents mainstreams, in which the previously mentioned trends reflected in different countries, and their influence on the future appearance of cinematography. In the conclusion of the thesis the author compares post-modernism and instrumentalist attitudes and evaluates the acquired knowledge.
Klíčová slova
Moderna, Dokumentární film, Direct cinema, Cinéma-Vérité, Candid Eye
Klíčová slova v angličtině
Modernism, Documentary Film, Direct Cinema, Cinéma-Vérité, Candid Eye
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část práce:
Rozsah práce: minimálně 15 - 20 normostran textu bez započítání obsahu,
rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba 1 ks v pevné vazbě s popisem
na hřbetu i horní desce spolu s CD-ROM. Dále 2 ks práce, které mohou být
v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín
v elektronické podobě ve formátu pdf.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního
hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část práce:
Výstupní dílo předložte na 3 ks DVD ve formátu DVD-video, 1 ks MiniDV
(nosiče řádně popište) a 3 ks scénáře v kroužkové vazbě (řádně popište).
Součástí celé práce budou vyplněné formuláře pro OSA, NFA a Licenční smlouva
k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část práce:
Rozsah práce: minimálně 15 - 20 normostran textu bez započítání obsahu,
rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba 1 ks v pevné vazbě s popisem
na hřbetu i horní desce spolu s CD-ROM. Dále 2 ks práce, které mohou být
v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín
v elektronické podobě ve formátu pdf.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního
hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část práce:
Výstupní dílo předložte na 3 ks DVD ve formátu DVD-video, 1 ks MiniDV
(nosiče řádně popište) a 3 ks scénáře v kroužkové vazbě (řádně popište).
Součástí celé práce budou vyplněné formuláře pro OSA, NFA a Licenční smlouva
k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
ROOKMAAKER, H.R. Moderní umění a smrt kultury. Praha: Návrat domů, 1996.
GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Jihlava: AMU, 2004.
ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: FAMU, 1997.
DRVOTA, M. Základní složky filmu. Praha: NFA 1994.
Seznam doporučené literatury
ROOKMAAKER, H.R. Moderní umění a smrt kultury. Praha: Návrat domů, 1996.
GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Jihlava: AMU, 2004.
ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: FAMU, 1997.
DRVOTA, M. Základní složky filmu. Praha: NFA 1994.