Předkládaná práce se zabývá využíváním artefiletiky u dětí na nemocničním oddělení. Teoretická část je věnována všem pojmům, které se jí týkají a jsou významné pro tuto práci. Jedná se o pojmy artefiletika, arteterapie, o objasnění jejich vztahu, ozřejmění společných stránek artefiletiky a arteterapie a také znaků rozdílnosti. Teoretická část také zahrnuje pojmy jako je strach a úzkost dětí v nemocnicích, hospitalismus a celkový pohled na dítě v nemocnici.
Empirická část je realizována formou kvalitativního výzkumu metodou pozorování. Cílem je zmírnění projevů úzkosti a strachu u dětí na nemocničním oddělení prostřednictvím artefiletického kroužku.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with using of artifiletic for children in hospital dettachment. Theoratical part is devoted to all terms, which are important for this thesis. Expla-nation of terms artifiletic, artetherapy and clarifying of their relation, explication of common angles of artifiletic and artetherapy and also of their differences. Theoratical part also includes terms like fear and anxiety of children in hospitals, hospitalism and with global view on child in hospital.
Empiric part of thesis is performed in a form of qualitative research by method of surveillance.
The goal is to reduce demontrations of anxiety and fear of children in clinics, with the form of artifiletic group.
Keywords
artefiletika, arteterapie, dítě v nemocnici, úzkost a strach u dětí, hospitalismus
Keywords in English
artifiletic, artetherapy, child in hospital, anxiety and fear of children, hospitalism
Length of the covering note
77 s., 38 s. příloh.
Language
CZ
Annotation
Předkládaná práce se zabývá využíváním artefiletiky u dětí na nemocničním oddělení. Teoretická část je věnována všem pojmům, které se jí týkají a jsou významné pro tuto práci. Jedná se o pojmy artefiletika, arteterapie, o objasnění jejich vztahu, ozřejmění společných stránek artefiletiky a arteterapie a také znaků rozdílnosti. Teoretická část také zahrnuje pojmy jako je strach a úzkost dětí v nemocnicích, hospitalismus a celkový pohled na dítě v nemocnici.
Empirická část je realizována formou kvalitativního výzkumu metodou pozorování. Cílem je zmírnění projevů úzkosti a strachu u dětí na nemocničním oddělení prostřednictvím artefiletického kroužku.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with using of artifiletic for children in hospital dettachment. Theoratical part is devoted to all terms, which are important for this thesis. Expla-nation of terms artifiletic, artetherapy and clarifying of their relation, explication of common angles of artifiletic and artetherapy and also of their differences. Theoratical part also includes terms like fear and anxiety of children in hospitals, hospitalism and with global view on child in hospital.
Empiric part of thesis is performed in a form of qualitative research by method of surveillance.
The goal is to reduce demontrations of anxiety and fear of children in clinics, with the form of artifiletic group.
Keywords
artefiletika, arteterapie, dítě v nemocnici, úzkost a strach u dětí, hospitalismus
Keywords in English
artifiletic, artetherapy, child in hospital, anxiety and fear of children, hospitalism
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti artefiletiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti artefiletiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-42-9
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově, Artefiletika. Karolinum: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2
VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-x
VYMĚTAL, J. Úzkost a strach u dětí: jak jim předcházet a jak je překonávat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9
Recommended resources
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-42-9
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově, Artefiletika. Karolinum: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2
VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-x
VYMĚTAL, J. Úzkost a strach u dětí: jak jim předcházet a jak je překonávat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
portraits
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Otázky obhajoby:
1. V čem může spočívat úskalí využití metody pozorování z hlediska získaných dat? - (doc. J. Novotná)
2. Jaký vnímáte rozdíl mezi využitím výtvarných technik a artefiletiky? Které aspekty působí v průběhu artefiletického procesu?- (doc. J. Novotná)
3. Najděte v oblasti teorie další autory /i zahraniční/, kteří se daným tématem zabývají, jsou zde jiné teorie než Vámi posané? - (doc. J. Novotná)
4. Je podle Vás možné, že by se tento způsob práce mohl již nyní využívat na oddělení dětské nemocice, a to se stávajícím personálem - např. kdo by to mohl dělat, jakým způsobem atd. /konkrétní návrh/. - (doc. J. Novotná)