Bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmů učitel, klíčovými kompetencemi potřebnými k výkonu profese učitele, typologií učitelů a vyučovacími styly učitelů. Na základě pedagogického výzkumu provedeného na ZŠ v Hrušovanech nad Jevišovkou se v praktické části dostává do popředí pojem kompetence a následně celé soubory kompetencí popsané teoreticky do zjištěné reálné podoby. Autorka dala do kontextu dílčí charakteristiky učitelů a vytvořila tak profesní obraz každého ze zkoumaných učitelů.
Anotace v angličtině
In the tehoretical part this bachelor thesis delas with the definition of the term "teacher"; key competences necessary for teaching profession; typology of teachers; and teaching styles. Based on pedagogical research carried out at ZŠ Hrušovany nad Jevišovkou the practical part finds the term competence and consequently the whole set of competences described theoretically come to relality. The author put into context partial characteristics of teachers and thus created professional view of every single one of the examined teachers.
Teacher, teaching profession, typology teachers, teaching styles, teaching methods,
pedagogical competences, professional competences, professional standard.
Rozsah průvodní práce
53 s., 10 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmů učitel, klíčovými kompetencemi potřebnými k výkonu profese učitele, typologií učitelů a vyučovacími styly učitelů. Na základě pedagogického výzkumu provedeného na ZŠ v Hrušovanech nad Jevišovkou se v praktické části dostává do popředí pojem kompetence a následně celé soubory kompetencí popsané teoreticky do zjištěné reálné podoby. Autorka dala do kontextu dílčí charakteristiky učitelů a vytvořila tak profesní obraz každého ze zkoumaných učitelů.
Anotace v angličtině
In the tehoretical part this bachelor thesis delas with the definition of the term "teacher"; key competences necessary for teaching profession; typology of teachers; and teaching styles. Based on pedagogical research carried out at ZŠ Hrušovany nad Jevišovkou the practical part finds the term competence and consequently the whole set of competences described theoretically come to relality. The author put into context partial characteristics of teachers and thus created professional view of every single one of the examined teachers.
Teacher, teaching profession, typology teachers, teaching styles, teaching methods,
pedagogical competences, professional competences, professional standard.
Zásady pro vypracování
Vyhledání a zpracování teoretické odborně orientované literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti osobnosti učitele.
Stanovení cílů práce a příprava metodiky výzkumné části.
Realizace pedagogického výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vyhledání a zpracování teoretické odborně orientované literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti osobnosti učitele.
Stanovení cílů práce a příprava metodiky výzkumné části.
Realizace pedagogického výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Kyriacou,CH. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování.Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
Průcha,J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Švec,V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe.Praha: ASPI. 2005. ISBN 80-7357-072-6.
Spilková, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.
Vašutová,J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-513-4.
Seznam doporučené literatury
Kyriacou,CH. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování.Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
Průcha,J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Švec,V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe.Praha: ASPI. 2005. ISBN 80-7357-072-6.
Spilková, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.
Vašutová,J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-513-4.