Teoretická část této práce pojednává především o výchovných stylech a metodách. Jednotlivé základní metody výchovy jsou rozebírány z perspektivy autoritativního a demokratického vychovatele a tyto názory jsou konfrontovány. Dále je zdůrazněna důležitost autority rodiče při výchově dětí a v neposlední řadě také komunikace mezi rodičem a dítětem. Praktická část pak obsahuje vlastní kvantitativní výzkum, zaměřený na přenos výchovných stylů z jedné generace na druhou. Cílem výzkumu je zjistit, jakou roli v tomto přenosu hraje věk rodičů nebo jejich vzdělání.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this work firstly discusses the educational styles and methods. Individual basic educational methods are examined from the authoritative and democratic educator’s point of view and these opinions are compared. Further, the importance of parents’ authority during the children upbringing and the communication between parents and child are emphasized. The practical part includes own quantitative research focused on the transfer of the educational styles from one generation to another. The aim of the research is to determine the role of parents’ age or education within this transfer.
Klíčová slova
výchova, styl výchovy, metody výchovy, rodičovská autorita, komunikace, transgenerační přenos
Klíčová slova v angličtině
education, style of education, education methods, parents´ authority, communication, generation transfer
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část této práce pojednává především o výchovných stylech a metodách. Jednotlivé základní metody výchovy jsou rozebírány z perspektivy autoritativního a demokratického vychovatele a tyto názory jsou konfrontovány. Dále je zdůrazněna důležitost autority rodiče při výchově dětí a v neposlední řadě také komunikace mezi rodičem a dítětem. Praktická část pak obsahuje vlastní kvantitativní výzkum, zaměřený na přenos výchovných stylů z jedné generace na druhou. Cílem výzkumu je zjistit, jakou roli v tomto přenosu hraje věk rodičů nebo jejich vzdělání.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this work firstly discusses the educational styles and methods. Individual basic educational methods are examined from the authoritative and democratic educator’s point of view and these opinions are compared. Further, the importance of parents’ authority during the children upbringing and the communication between parents and child are emphasized. The practical part includes own quantitative research focused on the transfer of the educational styles from one generation to another. The aim of the research is to determine the role of parents’ age or education within this transfer.
Klíčová slova
výchova, styl výchovy, metody výchovy, rodičovská autorita, komunikace, transgenerační přenos
Klíčová slova v angličtině
education, style of education, education methods, parents´ authority, communication, generation transfer
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - pojmosloví
Zpracování základních témat v teoretické části
Vlastní výzkum - metodologie /kvantitativní výzkum s rodiči alespoň jednoho dítěte/
Interpretace výsledků výzkumu
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - pojmosloví
Zpracování základních témat v teoretické části
Vlastní výzkum - metodologie /kvantitativní výzkum s rodiči alespoň jednoho dítěte/
Interpretace výsledků výzkumu
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
HUČÍN, Jakub. Jak nevychovat "malého tyrana". Psychologie dnes. 2003, č. 10, s. 14.
KOPŘIVA, Pavel, et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2008. 288 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. 144 s. ISBN 80-7178-085-5.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha : Grada Publishing ,a.s., 2009. 104 s. ISBN 978-80-247-2698-4
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
HUČÍN, Jakub. Jak nevychovat "malého tyrana". Psychologie dnes. 2003, č. 10, s. 14.
KOPŘIVA, Pavel, et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2008. 288 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. 144 s. ISBN 80-7178-085-5.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha : Grada Publishing ,a.s., 2009. 104 s. ISBN 978-80-247-2698-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Z jakých příčin má být podle Vás dítě v období batolecího věku vedeno přísněji než v
dalších vývojových obdobích ( str. 46 )? - (doc. J. Novotná)
2. Existuje podle Vás jednoznačně ideální výchovný styl? Na čem případně zaleží způsob výchovného působení? - (doc. J. Novotná)