Diplomová práce pojednává o učiteli působícím na zdravé škole. Je členěna na dvě základ-ní části: teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se zaměřila na popis profese uči-tele. Věnuji se historickému vývoji profese učitele a učitelské profesi v současnosti. V následujících kapitolách se soustředím na výčet typologií učitele, požadavky na profesi učitele, profesní a životní dráhu učitele. Značná pozornost je věnována kompetencím učite-le. V teoretické části práce navazují kapitoly na Školu podporující zdraví, kde se zaměřuji na cíl, zásady, pilíře, silné i rizikové stránky programu. V teoretické části je také zmíněn učitel působící na zdravé škole. Praktická část je věnována popisu konkrétní školy, na které byl proveden výzkum a to na 3. Základní škole Holešov a samotnému výzkumu. Prioritou výzkumu je zjistit kompetence, které učitelé využívají ve své výuce a vyhodnotit, jak vní-mají pilíře Programu podpory zdraví uplatňovaném na jejich škole.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a teacher working at Healthy school. It is divided in two main parts: theoretical and practical. In the theoretical part I focused on a desription of a teacher´s ca-reer. I pursued a historical development of a teacher´s career and a teacher´s career nowa-days. In the following chapters I focus on the enumeration of teacher´s typologies, the requirements for teacher´s career, professional and life´s teacher´s career. A considerably attention is payed to the teacher´s competences. In the theoretical part of this thesis there are the chapters about Health promoting school, where I focus on the aim, fundamentals, pillars, strong and risk sides of the programme. In the theoretical part the teacher working at Healthy school is also mentioned. Practical part deals with the description of a concrete school, where the research was made, and that is 3. Primary school in Holešov. It also deals with the research. The priority of the research is to find out the competences, which tea-chers use in their education, and evaluate, how they perceive the pillars of Health promo-ting programme realizing at their school.
Klíčová slova
učitel, profese učitele, kompetence učitele, Škola podporující zdraví, cíle a pilíře programu zdravá škola.
Klíčová slova v angličtině
teacher, teacher´s career, teacher´s competences, the Health promoting school, aims and pillars of Healthy school programme.
Rozsah průvodní práce
88 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o učiteli působícím na zdravé škole. Je členěna na dvě základ-ní části: teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se zaměřila na popis profese uči-tele. Věnuji se historickému vývoji profese učitele a učitelské profesi v současnosti. V následujících kapitolách se soustředím na výčet typologií učitele, požadavky na profesi učitele, profesní a životní dráhu učitele. Značná pozornost je věnována kompetencím učite-le. V teoretické části práce navazují kapitoly na Školu podporující zdraví, kde se zaměřuji na cíl, zásady, pilíře, silné i rizikové stránky programu. V teoretické části je také zmíněn učitel působící na zdravé škole. Praktická část je věnována popisu konkrétní školy, na které byl proveden výzkum a to na 3. Základní škole Holešov a samotnému výzkumu. Prioritou výzkumu je zjistit kompetence, které učitelé využívají ve své výuce a vyhodnotit, jak vní-mají pilíře Programu podpory zdraví uplatňovaném na jejich škole.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a teacher working at Healthy school. It is divided in two main parts: theoretical and practical. In the theoretical part I focused on a desription of a teacher´s ca-reer. I pursued a historical development of a teacher´s career and a teacher´s career nowa-days. In the following chapters I focus on the enumeration of teacher´s typologies, the requirements for teacher´s career, professional and life´s teacher´s career. A considerably attention is payed to the teacher´s competences. In the theoretical part of this thesis there are the chapters about Health promoting school, where I focus on the aim, fundamentals, pillars, strong and risk sides of the programme. In the theoretical part the teacher working at Healthy school is also mentioned. Practical part deals with the description of a concrete school, where the research was made, and that is 3. Primary school in Holešov. It also deals with the research. The priority of the research is to find out the competences, which tea-chers use in their education, and evaluate, how they perceive the pillars of Health promo-ting programme realizing at their school.
Klíčová slova
učitel, profese učitele, kompetence učitele, Škola podporující zdraví, cíle a pilíře programu zdravá škola.
Klíčová slova v angličtině
teacher, teacher´s career, teacher´s competences, the Health promoting school, aims and pillars of Healthy school programme.
Zásady pro vypracování
Vyhledání teoretické odborné literatury, její prostudování a zpracování.
Stanovení cílů práce a výzkumného problému.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vyhledání teoretické odborné literatury, její prostudování a zpracování.
Stanovení cílů práce a výzkumného problému.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 2006,
2. vydání, ISBN 80-7367-059-3.
KAŠPÁRKOVÁ, J. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1852-0.
PRŮCHA, J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 2006,
2. vydání, ISBN 80-7367-059-3.
KAŠPÁRKOVÁ, J. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1852-0.
PRŮCHA, J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
ISBN 80-7315-082-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Sdělte, jaké jsou další možné typologie učitelů kromě těch, které uvádíte. (Musilová)
2. Popište alespoň rámcově plnění Programu podpory zdraví ve škole. (Růžičková)
3. V práci používáte pojmy "Projekt škola podporující zdraví", "Program zdravá škola", "Program škol podporujících zdraví", "Program podpory zdraví ve škole" aj. Vysvětlete rozdíl mezi těmito pojmy a objasněte tuto terminologickou nejednotnost. Který z těchto termínů užíváte ve své praktické části? (Musilová)
4. Popište a objasněte, jaké mohou být nevýhody použití dotazníkového šetření ve vašem výzkumu. Pokuste se navrhnout další metody, které by tento rozpor eliminovaly. (Růžičková)