Diplomová práce se snaží propojit problematiku tělesného sebepojetí adolescentů s fenoménem sebepoškozování. Teoretická část popisuje tělesné sebepojetí a jeho jednotlivé složky, rozebírá sebepoškozující chování a také pojednává o období adolescence. Cílem praktické části je pohlédnout na tělesné sebepojetí chlapců v období adolescence, kteří stojí při podobných výzkumných šetřeních často ve stínu dívek, a to zejména v souvislosti s poruchami příjmu potravy. Dále se snaží zmapovat vztah adolescentů k sebepoškozování a odhalit jejich zkušenosti s tímto jevem.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis attempts to find the relationship between the physical self-concept of adolescents and the self-destructive behavior. The theoretical part describes the physical self-concept and its components, deals with the self-destructive behavior and also analyzes the adolescence age. The practical part aims to look on the physical self-concept of adolescent boys who are often being omitted in similar research studies with respect to eating
disorders which are mostly related to girls. The practical part also tries to explore the relationship of adolescents and self-harm and uncovers experience of adolescents with this phenomen.
Diplomová práce se snaží propojit problematiku tělesného sebepojetí adolescentů s fenoménem sebepoškozování. Teoretická část popisuje tělesné sebepojetí a jeho jednotlivé složky, rozebírá sebepoškozující chování a také pojednává o období adolescence. Cílem praktické části je pohlédnout na tělesné sebepojetí chlapců v období adolescence, kteří stojí při podobných výzkumných šetřeních často ve stínu dívek, a to zejména v souvislosti s poruchami příjmu potravy. Dále se snaží zmapovat vztah adolescentů k sebepoškozování a odhalit jejich zkušenosti s tímto jevem.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis attempts to find the relationship between the physical self-concept of adolescents and the self-destructive behavior. The theoretical part describes the physical self-concept and its components, deals with the self-destructive behavior and also analyzes the adolescence age. The practical part aims to look on the physical self-concept of adolescent boys who are often being omitted in similar research studies with respect to eating
disorders which are mostly related to girls. The practical part also tries to explore the relationship of adolescents and self-harm and uncovers experience of adolescents with this phenomen.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti tělesného sebepojetí a sebepoškozování.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu tělesného sebepojetí a sebepoškozujícího chování v adolescenci.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti tělesného sebepojetí a sebepoškozování.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu tělesného sebepojetí a sebepoškozujícího chování v adolescenci.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, L. Body Image jako součást sebepojetí člověka. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0173-7.
GROGAN, S. Body image : Psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-907-1.
KRIEGELOVÁ, H.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4.
PLATZNEROVÁ, A. Sebepoškozování : Aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-606-9.
ŠVAŘÍČEK, R. ŠĚĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, L. Body Image jako součást sebepojetí člověka. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0173-7.
GROGAN, S. Body image : Psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-907-1.
KRIEGELOVÁ, H.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4.
PLATZNEROVÁ, A. Sebepoškozování : Aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-606-9.
ŠVAŘÍČEK, R. ŠĚĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Výsledkem kvalitativní analýzy tohoto typu bývá obvykle "nová teorie", závěr, který je možno dále empiricky ověřit. Nastiňte další možnosti empirického zkoumání, které vyplynuly z Vaší práce. (Hrbáčková)
2. Teoretická část vaší práce se soustředí spíše na problematiku sebepoškozování, část praktická pak na postoje studentů k různým oblastem vztahujícím se k sebepojetí, k sebepoškozování jen okrajově. Jaký byl Váš původní záměr? (Marášková)