Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku morálního rozvoje žáků: konkrétně na morální usuzování a míru empatie.Teoretická část je rozdělena na tři hlavní části. První část je zaměřena na vývojovou psychologii školního dítěte, zejména na kognitivní a emocionální vývoj. Část druhá se vě-nuje tématu morálního usuzování, jeho definici, dále pak pojednává různé teorie morálního usuzování podle různých autorů, jako je Piaget, Kohlberg a další. Poslední část je zaměřena na empatii, její definici, jak je prožívána, jaké jsou klíčové oblasti empatie, jak se empatie měří. Hlavím cílem praktické části je zjistit zda jsou patrné rozdíly v míře empatie u žáků II. stupně ZŠ podle úrovní morálního usuzování.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the problems of the moral development of schoolchildren and mainly on their moral judgment and empathy. The theoretical part is splitted into three basic parts. The first part describes developmental psychology of schoolchildren with a view to their cognitive and emotional development. The second part deals with a topic of moral judgment, its definition and at last but not least discusses diverse theories of moral judgment with respect to various authors such as Piaget, Kohlberg and others. Finally, the last part is oriented on the empathy itself, its definition, feelings, furthermore what are the empathy key areas and how can be the empathy observed. Main task of the practical part was to find out if there are visible differences in the empathy of schoolchildren of the secondary school compared with their moral judgment.
moral judgment, empathy, development psychology, cognitive development, emotional development, Piaget, Kohlberg, empathy key areas
Rozsah průvodní práce
97 s., 3. s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku morálního rozvoje žáků: konkrétně na morální usuzování a míru empatie.Teoretická část je rozdělena na tři hlavní části. První část je zaměřena na vývojovou psychologii školního dítěte, zejména na kognitivní a emocionální vývoj. Část druhá se vě-nuje tématu morálního usuzování, jeho definici, dále pak pojednává různé teorie morálního usuzování podle různých autorů, jako je Piaget, Kohlberg a další. Poslední část je zaměřena na empatii, její definici, jak je prožívána, jaké jsou klíčové oblasti empatie, jak se empatie měří. Hlavím cílem praktické části je zjistit zda jsou patrné rozdíly v míře empatie u žáků II. stupně ZŠ podle úrovní morálního usuzování.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the problems of the moral development of schoolchildren and mainly on their moral judgment and empathy. The theoretical part is splitted into three basic parts. The first part describes developmental psychology of schoolchildren with a view to their cognitive and emotional development. The second part deals with a topic of moral judgment, its definition and at last but not least discusses diverse theories of moral judgment with respect to various authors such as Piaget, Kohlberg and others. Finally, the last part is oriented on the empathy itself, its definition, feelings, furthermore what are the empathy key areas and how can be the empathy observed. Main task of the practical part was to find out if there are visible differences in the empathy of schoolchildren of the secondary school compared with their moral judgment.
moral judgment, empathy, development psychology, cognitive development, emotional development, Piaget, Kohlberg, empathy key areas
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti morálního vědomí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjištění úrovně empatie a morálního usuzování u žáků 2. st. ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti morálního vědomí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjištění úrovně empatie a morálního usuzování u žáků 2. st. ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-283-6.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie - Sociálna psychólogia. Praha: ISV nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
WOOD, R., TOLLEY, H. Testy emoční inteligence. Brno: Computer Press, 2003.
ISBN 80-7226-898-8.
Seznam doporučené literatury
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-283-6.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie - Sociálna psychólogia. Praha: ISV nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
WOOD, R., TOLLEY, H. Testy emoční inteligence. Brno: Computer Press, 2003.
ISBN 80-7226-898-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Specifikujte výzkumnou techniku uvedenou v příloze č. 2 (příběh, z něhož vychází dotazníkové šetření). (Hrbáčková)
2. Jakým způsobem lze postupovat v případě statistického zpracování souvislostí, pokud respondenti spadají pouze do jedné úrovně morálního usuzování (lze nějakým způsobem vyhodnotit signifikantní rozdíly)? (Hrbáčková)
3. Definujte modus a medián. (Musilová)
4. Sdělte, proč jste zvolila ke zpracování údajů právě t - test. (Musilová)